کلید حل معمای گذشته مریخ در قمر فوبوس

به گزارش مجله سفرنامه پاریس، به گزارش خبرگزار ی مهر به نقل از سی ان ان، محققان از مدت ها قبل مشغول تحقیقات درباره مریخ هستند و سعی دارند با کشف گذشته این سیاره، امکان پشتیبانی از حیات در آن را تعیین نمایند.

کلید حل معمای گذشته مریخ در قمر فوبوس

از پروفایل ما وبلاگ بخار دیدن نمایید.

اکنون بر اساس تحقیقی جدید به نظر می رسد فوبوس (یکی از قمرهای مریخ) انبوهی از اطلاعات ارزشمند مانند گذشته سیاره سرخ، در خود دارد.

به طور کلی مریخ دو قمر کوچک به نام فوبوس و دیموس دارد که هر دو در سال 1877 میلادی کشف شده اند. یکی از مدارگردهای ناسا به نام MAVEN بیش از 6 سال دور مریخ مدار می زد و اطلاعاتی درباره سیاره جمع آوری کرد تا درک دانشمندان از چگونگی از بین رفتن اتمسفر و تغییرات آب و هوای آن یاری کند.

این سیاره سرخ قبلاً اتمسفر سنگینی داشت که سبب می شد آب مایع روی سطح آن جاری شود. اما اکنون اتمسفر مریخ چنان رقیق است که چگالی آن فقط یک درصد زمین به حساب می آید.

از سوی دیگر قمر فوبوس در فاصله بسیار نزدیک مریخ واقع شده است. به طور دقیق تر فاصله فوبوس تا آن 60 بار کوتاه تر از مسافت بین ماه و زمین است. طی مدت زمان انجام مأموریت MAVEN نیز این قمر کوچک چند بار در روز، از جلوی مدارگرد رد می شود.

به گفته کوئنتین ننون محقق ارشد این پژوهش در آزمایشگاه علوم فضایی دانشگاه کالیفرنیا، مریخ طی گذر زمان اتمسفر خود را ازدست داده و جالب آنکه فوبوس نیز دقیقاً در راستا فرار آن واقع شده است.

ننون و همکارانش با استفاده از اطلاعات MAVEN متوجه شدند مدار فوبوس دقیقاً از میان جریانی از یون ها رد می شود که از اتمسفر مریخ خارج می شوند.

این یون ها شامل نیتروژن، آرگون، کربن و اکسیژن بودند که طی میلیاردها از مدار مریخ فرار نموده اند و بعضی از آنها با فوبوس نیز برخورد نموده اند.

فوبوس طوری دور مریخ مدار می زند که همواره یک طرف آن به سمت سیاره است. این بدان معنا است که یک طرف قمر به طور مداوم در معرض ذرات فراری از مریخ بوده است. ننون در این باره می گوید: فوبوس به مرور زمان ذرات فراری از مریخ را به خود جذب نموده و بنابراین سوابقی از اتمسفر گم شده سیاره سرخ را در خود دارد.

این در حالی است که سازمان اکتشافات هوافضای ژاپن تصمیم دارد در 2024 میلادی کاوشگری به فوبوس ارسال کند. این کاوشگر نمونه هایی از سطح قمر جمع آوری می نماید و به زمین بر می شود.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 16 اسفند 1399 بروزرسانی: 16 اسفند 1399 گردآورنده: parisro.ir شناسه مطلب: 1593

به "کلید حل معمای گذشته مریخ در قمر فوبوس" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کلید حل معمای گذشته مریخ در قمر فوبوس"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید