کلیسای سنت ماری ویرجین اولین ساختمان دانشگاه آکسفورد

به گزارش مجله سفرنامه پاریس، کلیسای سنت ماری ویرجین در آکسفورد | University Church of St Mary the Virgin

شهر آکسفورد یکی از شهرهای دانشجویی کشور انگلستان است و در جنوب شرقی این کشور واقع شده است. این شهر به علت دانشگاه های معروفی که در آن وجود دارد شهری بسیار نام آشنا است و گردشگرانی که به انگلیس می فرایند حداقل یک الی دو روز را هم در این شهر و بازدید از جاذبه های دیدنی آن نیز می فرایند. جالب است بدانید که این شهر از لحاظ آثار فرهنگی و تاریخی در سطح بالایی واقع شده است و یکی از عالی ترین دانشگاه های دنیا در شهر آکسفورد واقع شده است. جاذبه ای که در این مطلب می خواهیم درباره آن خدمتتان توضیح دهیم کلیسای سنت مری در آکسفورد، اولین ساختمان دانشگاه معروف این شهر بوده و بیشتر به خاطر معماری منحصر به فرد و تماشای چشم انداز اطراف از بالای برج آن معروف شده است. در ادامه همراه ما در سفر به شهر آکسفورد انگلیس همراه باشید تا بیشتر درباره کلیسای سنت ماری ویرجین در آکسفورد خدمتتان توضیح دهیم.

کلیسای سنت ماری ویرجین اولین ساختمان دانشگاه آکسفورد

همانطور که در بالا گفتیم، کلیسای سنت ماری اولین ساختمان دانشگاه معروف آکسفورد بوده که به علت معماری منحصر به فرد و خاصی که دارد جذابیت ویژه ای پیدا نموده و این روزها به عنوان یک جاذبه تماشای و گردشگری مشهور است. معماری ایوان منحصر به فرد این کلیسای را فردی به نام نیکلاس استون بر عهده داشت و به سبک باروک نیز ساخته شده بود. اما به طور کلی، ساختمان آن را بعدها به سبک گوتیک انگلیسی بازسازی کردند. بعلاوه این کلیسا، بیشتر با منار مخروطی شکلش شناخته می شود که به عقیده بسیاری از تاریخدان ها، یکی از زیباترین برج های کلیسا در انگلیس به شمار می رود. بازدیدنمایندگان می توانند با پرداخت ورودی، از این برج تماشا نمایند و از بالای آن، به منظره زیبای اطراف ساختمان Radcliffe Camera و All Souls College آکسفورد و دسترسی خواهید داشت.

مختصری از تاریخ کلیسای سنت ماری در آکسفورد

تاریخ کلیسای سنت ماری به قرن 11 میلادی بر می شود و به عنوان اولین ساختمان دانشگاه آکسفورد در روزهای اولیه تاسیس آن نیز ساخته شد. از سال 1252 میلادی اعضای اصلی دانشگاه آکسفورد جلسات خود را در این مکان برگزار می کردند و بعد از مدتی مقر اصلی این دانشگاه در این کلیسا قرار داده شد و تمامی سخنرانی ها و مراسم های فارغ التحصیلی در این کلیسا انجام می شد. در سال 1320، یک ساختمان دو طبقه را به بخش شمالی محراب کلیسا اضافه کردند که طبقه بالای آن به اولین کتابخانه دانشگاه آکسفورد تبدیل شد.

یک رویداد مهم که در این کلیسا رخ داد برگزار مراسم محاکمه 3 تن از کشیش های پروتستانی بود که به جرم خروج از دین به دستور ملکه ماری در سال 1555 میلادی در این کلیسا محاکمه شدند. یکی از این کشیش ها به نام Cranmer از کار خود توبه کرد اما متاسفانه ملکه نبخشید ولی به وی اجازه دادند تا برای آخرین خطابه خود را در کلیسای سنت ماری بخواند. او طی این سخنرانی، توبه اش را پس گرفت و عهد بست تا دستی که آن توبه را امضا نموده، ابتدا بر روی آتش بگیرد تا اول بسوزد. جایی که او خطابه خود را خواند را با نام Cranmers Pillar می شناسند و بخشی از آن هنوز هم در این کلیسا واقع شده است. در نهایت حکم زنده سوزی این افراد صادر شد و امروزه می توانید از بنای یادبود شهدای آکسفورد در انتهای بخش جنوبی خیابان سنت جایلز تماشا کنید که آن را 300 سال بعد از این اتفاق ساختند.

این کلیسا در شهر آکسفورد تا قرن 17 میلادی هم محلی برای عبادت و هم مکانی برای برگزاری مراسم قارغ التحصیلی دانشجویان به شمار می رود. اما بعد از مدتی اسقف بزرگ شهر به نام (Canterbury) دستور داد تا ساختمانی جداگانه برای عبادت مردم ساخته شود تا محل عبادت از دیگر مراسم ها جدا باشد. متاسفانه این پروژه بعد از اینکه وی مرد به علت شروع جنگ های داخلی انگلستان نیز به تعویق افتاد. اما بعد از دوران بازگردانی پادشاهی انگلیس، دوباره به دستور (John Fell) به جریان انداخته شد. او فردی به نام (Christopher Wren) را مسئول ساخت این بنای مستقل کرد که امروزه آن را با نام (Sheldonian Theatre) می شناسند و بعد از آن، کلیسای سنت ماری به مکانی مخصوص عبادت تبدیل شد.

معماری کلیسای سنت ماری ویرجین در آکسفورد

قدیمی ترین بنای کلیسای سنت ماری ویرجین در آکسفورد برج آن است که تاریخ ساخت آن به سال 1270 میلادی بر می شود و متاسفانه اطلاعاتی از معماری آن در دست نیست. ساختمان اصلی این بنا در اواخر قرن 15 و اوایل قرن 16 به سبک گوتیک انگلیسی نیز مورد بازسازی نهاده شد و بعلاوه در سال 1320 تمامی مجسمه ها و ناودان ها به نمای اصلی این ساختمان اضافه گشت. امروزه فقط نسخه اصلی یکی از 12 مجسمه کلیسای سنت ماری ویرجین در آکسفورد در این مکان به جای مانده است و بقیه آن ها کار (George Frampton) هستند که در سال 1894 در این کلیسا نهاده شدند. از نسخه های اصلی مجسمه های دیگر در خانقاه (New College) نگهداری می شود. طراحی ایوان جنوبی کلیسای سنت ماری را نیکلاس استون در سال 1637 میلادی برعهده داشته که شباهت بسیاری به سبک باروک رومی دارد. این طرح، ستون هایی مارپیچ را در برمی گیرد و سنتوری یا همان آذین بالای درب این کلیسا، بر روی این ستون ها نهاده شده و مجسمه مریم مقدس در فرورفتگی دیوار واقع شده است.

این بنا در طول تاریخی زیادی که از آن گذشته است بارها مورد بازسازی و ترمیم نهاده شده و وسایل آن تغییر نموده است. اما همچنان پنجره های رنگارنگ سمت شرقی آن را مشاهده می کنید که از قرن 15 میلادی به جا مانده است. به منظور بازدید از این کلیسا از 9 صبح تا 5 الی 6 بعد از ظهر وقت دارید، توجه داشته باشید در برخی مناسبت های خاص تعطیل می باشد. بنابراین یادتان باشد قبل از مراجعه، حتماً از ساعت کاری دقیق و باز بودن آن اطمینان پیدا کنید تا هنگام برگزاری مراسم به آنجا نروید.

منبع: الی گشت
انتشار: 22 فروردین 1401 بروزرسانی: 22 فروردین 1401 گردآورنده: parisro.ir شناسه مطلب: 2127

به "کلیسای سنت ماری ویرجین اولین ساختمان دانشگاه آکسفورد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کلیسای سنت ماری ویرجین اولین ساختمان دانشگاه آکسفورد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید