18 تا 23 آبان، ایران میزبان روس ها خواهد بود

به گزارش مجله سفرنامه پاریس، براساس آخرین خبرها و گفته های مدیر کل همکاری های فرهنگی و امور ایرانیان خارج از کشور، هفته فرهنگی روسیه با حضور مسئولان ایران و روسیه افتتاح و در شهرهای تهران و قزوین مراسم هایی برگزار خواهند شد. این خبر پیرامون برگزاری هفته فرهنگی روسیه در ایران نگارش شده است.

18 تا 23 آبان، ایران میزبان روس ها خواهد بود

هفته فرهنگی روسیه در ایران

محمدعلی کیانی با اشاره به جزئیات و روند برگزاری هفته فرهنگی روسیه در ایران گفت: در چارچوب توسعه روابط و همکاری های فرهنگی ایران و روسیه، میزبان هفته فرهنگی روسیه در ایران هستیم. شهرهای تهران و قزوین، در فاصله روزهای 18 تا 23 آبان با حضور مقامات فرهنگی دو کشور، سفرا و دیپلمات های خارجی مقیم ایران میزبان هفته فرهنگی روسیه در ایران هستند. وی با بیان اینکه برگزار نمایندگان این برنامه سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و وزارت فرهنگ فدراسیون روسیه هستند، گفت: در اجرای برنامه از همکاری بنیاد فرهنگی هنری رودکی، مجموعه فرهنگی و تاریخی نیاوران، نهادهای فرهنگی شهر قزوین و مجموعه روس کنسرت روسیه بهره می گیرند. کیانی گفت: در این رویداد، نمایشگاه هنرهای سنتی روسیه به میزبانی مجموعه فرهنگی و تاریخی کاخ نیاوران از تاریخ 19 آبان ماه به مدت چهار روز برگزار می شوند. به گفته مدیر کل همکاری های فرهنگی و امور ایرانیان خارج از کشور، برگزاری هفته فرهنگی بین کشورها بالاترین سطح روابط فرهنگی دو کشور را نشان می دهد که در شهریور سال گذشته هفته فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در روسیه برگزار گردید. کیانی ادامه داد: در طول برگزاری هفته روسیه در ایران، برنامه های مختلفی از سوی گروه های موسیقی و هنرمندان روسی در زمینه صنایع دستی، نقاشی اجرا می شوند و محصولات روس نیز به نمایش در خواهند آمد. مراسم افتتاح این برنامه روز شنبه 18 آبان ساعت 15 در تالار وحدت خواهد بود و برگزاری نمایشگاه هنرهای سنتی روسیه در مجموعه فرهنگی و تاریخی کاخ نیاوران از تاریخ 19 آبان ماه به مدت چهار روز برگزار می شوند.

روابط فرهنگی ایران و روسیه در یک نگاه

روابط میان ایران و روسیه از قدمتی چهار صد ساله برخوردار است. موافقت نامه فرهنگی میان ایران و روسیه که در سال 1345 به امضا رسید، هم اکنون نیز پایه قانونی مناسبی برای فعالیت های دو کشور هست. تا پیش از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی، این قرارداد بیشتر مبنای فعالیت های گسترده روسیه در ایران بود، ولی با فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی، زمینه ظهور مبادلات فرهنگی دوجانبه پدید آمد. در طول دهه نود میلادی روابط فرهنگی دو کشور گسترش داشت. در عین حال مقطع زمانی 1378 و گشایش رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در روسیه نقطه عطفی در فعالیت های فرهنگی ایران در روسیه به شمار می آید. هر دو کشور دارای ظرفیت های گسترده فرهنگی هستند که این ظرفیت ها می توانند در خدمت منافع و اهداف مشترک در سطوح دو جانبه، منطقه ای و بین المللی بکار گرفته شوند. روابط فرهنگی ایران و روسیه، روابطی دوسویه و بر پایه تساوی ما بین طرفین است که در آن، هیچ یک بر دیگری غالب نیست. بدیهی است که در طی گذشت زمانی طولانی، ممکن است سطح تاثیر یکی از کشورها بر فرهنگ کشور مقابل تغییر کند، اما به طور کل، این تاثیر از هر دو سو به یک اندازه بزرگ و پراهمیت است. به لطف سیاست فرهنگی دو کشور، امکان اعتماد دوسویه فراهم شد که این امر به همکاری نزدیک منتهی می گردد. سیاست اتخاذ شده توسط جمهوری اسلامی ثابت می نماید که ایران به جز استقرار روابط صلح آمیز و سازندهی بنیان شده براساس اصول برابری و احترام متقابل، هدفی با موضوع گسترش تاثیرات ایدئولوژیکی ندارد. همانطور که پیشتر گفته شد، روابط مالی و سیاسی شکل گرفته، فعالانه در جهت گسترش روابط فرهنگی مورد استفاده قرار گرفتند. اما سخن گفتن پیرامون واکنش متقابل فرهنگ ها در معنای جهانی آن بسیار پیچیده است، چرا که اشکال مختلف آن در تمامی سطوح خودنمایی نمی نمایند. طی سال های گذشته، رفت و آمدهای دو طرفه و برگزاری و فعالیت های فرهنگی و هنری به ویژه هفته های فرهنگی و فیلم، روزهای فرهنگی صورت گرفته و در حال اجرا است. در این مدت رفت و آمدهای مسئولان و اهالی فرهنگ و هنر به دو کشور نیز روند صعودی به خود گرفته و فعالیت هایی نیز انجام گرفته و در دست اقدام است، از این رو اینگونه فعالیت ها و تعاملات میان دو کشور در نتیجه به توسعه و گسترش روابط فرهنگی و هنری دو کشور منجر خواهد شد. برگزاری هفته های فرهنگی طی چند سال گذشته در روسیه و متقابلا هفته های فرهنگی روسیه در ایران نیز براساس تفاهم نامه های امضا شده میان مسئولان و وزرای فرهنگی دو کشور به ویژه طی چند سال گذشته صورت گرفته و می گردد. تمام مجموعه اقدامات و فعالیت های در این راستا با کوشش و همت سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و همچنین اداره کل همکاری های فرهنگی و امور ایرانیان خارج از کشور و رایزنان فرهنگی مستقر در کشورهای مقصد و همکاری سفارتخانه های ایران در آن کشورها و متقابلا در ایران انجام و پیگیری می گردد.

منبع: ایرنا

منبع: همگردی
انتشار: 8 دی 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: parisro.ir شناسه مطلب: 650

به "18 تا 23 آبان، ایران میزبان روس ها خواهد بود" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "18 تا 23 آبان، ایران میزبان روس ها خواهد بود"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید