5 فیلم و سریال فاز 4 مارول که ایده چندجهانی را در خود دارند

به گزارش مجله سفرنامه پاریس، کاملا واضح است که برنامه های مارول برای چنددنیای دنیای سینمایی خود، بسیار فراتر از فیلم دکتر استرنج در چنددنیای دیوانگی است. چنددنیای یا این مفهوم که یک فرانچایز از دنیا ها، ابعاد و جداول زمانی بیشماری تشکیل شده است، جزو عناصر کلیدی دنیای سینمایی مارول در آینده خواهد بود.

5 فیلم و سریال فاز 4 مارول که ایده چندجهانی را در خود دارند

ایده چنددنیای چیزی است که مارول سال هاست در پی آن است. این مفهوم، هنگامی شروع گشت که در فیلم ثور در سال 2011، دنیا دیگری به وسیله قلمروهای نه گانه راه اندازی شد.

در فیلم دکتر استرنج در سال 2015، مارول مفهوم دنیا های دیگر در چنددنیای را کمی آنالیز کرد و در ماموریت شکست تانوس (جاش برولین) در انتقام جویان: بازی انتهای هم، قدرتمندترین قهرمانان زمین فهمیدند که چگونه از بیش از یک جدول زمانی استفاده نمایند. انشنت وان به بروس بنر شرح داد که اصلاح گذشته، آینده او را تغییر نمی دهد، بلکه واقعیتی تازه ایجاد می کند. به نظر نمی رسد که درست یا غلط بودن این جمله، در فاز 4 مورد آنالیز قرار گیرد اما همین عبارت، به نوعی، دریچه های جداول زمانی متفاوت را به روی دنیای سینمایی مارول باز می کند.

انتظار می رود که چنددنیای، در پروژه های آینده دنیای سینمایی مارول، اهمیت بیشتری پیدا کند. مارول می تواند با این مفهوم، کارهای بی انتها و بی نهایتی انجام دهد، زیرا هیچ محدودیتی برای جداول زمانی و ابعاد مختلف وجود ندارد. هم چنین در چنددنیای می توانیم با انواع قهرمانان و شروران کمیک بوک ها آشنا شویم که در دنیاهای موازی زندگی می نمایند و قبلا امکان این نبود که معرفی شوند. با توجه به پتانسیل داستان سرایی در مفهوم چنددنیای، به راحتی می توان فهمید که مارول چرا چنددنیای را در برنامه های اصلی فاز 4 قرار داده است. اما کدام فیلم ها و سریال های فاز 4 شامل چند دنیای هستند یا خواهند بود؟

1. وانداویژن (WandaVision)

پس از این که اکران بیوه سیاه به سال 2021 موکول گشت، وانداویژن به اولین پروژه مارول در فاز 4 تبدیل شد. در این سریال دیزنی پلاس، دو نفر از قهرمانان اصلی انتقام جویان یعنی اسکارلت ویچ (الیزابت اولسن) و ویژن (پل بتانی) حضور داشتند. زندگی کردن واندا در این سیتکام که شوهر زنده شده او هم در آن وجود داشت، باعث شد تا هواداران فکر نمایند که اسکارلت ویچ با بازکردن دریچه های چند دنیای و ایجاد واقعیت اختصاصی خود، به سعادت رسیده است. این نظریه بعدا کاملا اثبات شد. واندا در واقع، شهر وست ویو را با جادو و طلسم ایجاد کرد و ویژن را هم از بقایای خودش مونتاژ نمود. سریال وانداویژن در نهایت، به چنددنیای متصل شد و آگاتا هارکنس هم واندا را به اسم اسکارلت ویچ معرفی کرد که می تواند از جادوی آشوب استفاده کند. اگر بخواهیم حرف های آگاتا را باور کنیم (چرا نباید باور کنیم؟)، واندا این پتانسیل را دارد که واقعیت را تغییر دهد و به تهدیدی احتمالی برای چنددنیای تبدیل گردد.

سرنخ دیگری که وانداویژن را به چنددنیای متصل می کند، حضور اسکارلت ویچ در دکتر استرنج 2 است. اسکارلت ویچ در آخر سریال، طلسم دارک هولد را خواند تا فرزندانش را پیدا کند. پس ممکن است درهای دیگری را به سایر بازه های زمانی گگردده باشد. یکی از جداول زمانی که شایعه شده است که در چنددنیای دنیای سینمایی مارول وجود دارد، واقعیت جهش یافته های مردان ایکس است.

2. لوکی (Loki)

در طول رویدادهای فیلم های انتقام جویان، قهرمانان که از سال 2023 آمده اند، سعی می نمایند به سنگ فضایی دست پیدا نمایند اما لوکی که اخیرا شکست خورده است، آن را زودتر پیدا می کند و از تسرکت برای فرار استفاده می کند. در این سریال اختصاصی دیزنی پلاس برای تام هیدلستون، این اتفاق یک رویداد نکسوس خوانده می گردد که به اصطلاح از جدول زمانی اصلی، جدا شده است. سریال لوکی، به برترین شکل ممکن، مفهوم چنددنیای دنیای سینمایی مارول را به وسیله ورود جاناتان میجرز ارائه می دهد. میجرز در قسمت آخر، وارد داستان سریال می گردد. به گفته این نگهبان مرموز در انتها سریال، دنیای سینمایی مارول زمانی یک چنددنیای وسیع و گسترده بود تا این که نسخه ای از او در هزاره سوم، مرزهای بین دنیا ها را از بین برد. نسخه های مختلف جاناتان میجرز به یک دیگر رسیدند اما بعضی از آن ها نیات خیرخواهانه ای نداشتند. او برای جبران اشتباه خود، چنددنیای را در یک جدول زمانی مقدس و واحد گنجاند و سازمان واریانس زمان را برای هرس خطوط زمانی و کارهای انحرافی (مانند سرقت تسرکت به وسیله لوکی) ایجاد کرد.

در انتها سریال لوکی، سیلوی (یکی از نسخه های اصلاح شده لوکی) کنگ فاتح را کشت تا به سلطه او بر جدول زمانی انتها دهد. مسیرهای چنددنیای بار دیگر برای کارهای مختلف باز شد اما در صحنه آخر سریال، کنگ فاتح (جاناتان میجرز) که قبلا حضور او در فیلم آینده مرد مورچه ای و زنبورک: قلمرو کوانتومی تایید شده است، نشان داده می گردد که دوباره بر سازمان واریانس زمان حاکم است. در سریال لوکی، سیلوی با کشتن کنگ، درهای چنددنیای دنیای سینمایی مارول را باز کرد و معین شد که کنگ یک شرور است که مانند سایر نسخه های شیطانی خود می تواند بین دنیا های مختلف سفر کند. هم چنین معلوم شد که یک دنیا ووید دیگر وجود دارد که پر از انواع نسخه های اصلاح شده لوکی و تانوس است.

3. مرد عنکبوتی: راهی به خانه نیست (Spider-Man: No Way Home)

فیلم اختصاصی بعدی پیتر پارکر، مرد عنکبوتی: راهی به خانه نیست، احتمالا کلیدی ترین اثر مارول درباره چند دنیای است. در اولین گام تایید شد که جیمی فاکس که نقش الکترو را در مرد عنکبوتی شگفت انگیز 2 بازی کرد، دوباره با این شخصیت در فیلم تازه حضور خواهد داشت و خیلی زود پس از این اطلاعیه ، شایعات دیگری درباره بازگشت سایر شخصیت ها توسعه پیدا کرد. همه شخصیت های اصلی فیلم های مرد عنکبوتی سونی، خیلی سریع به این دنباله آینده مارول با حضور تام هالند، لینک شدند اما کوین فایگی در طول این برآورد ها، ساکت ماند و چیزی نگفت. انتها، تریلر مورد انتظار مرد عنکبوتی: راهی به خانه نیست آن چه را که بسیاری از افراد قبلا حدس می زدند، تایید کرد.

تریلر مرد عنکبوتی: راهی به خانه نیست، صحنه های وسط تیتراژ فیلم قبلی، مرد عنکبوتی: دور از خانه را ادامه می دهد و در آن، پیتر پارکر از دکتر استرنج می خواهد که کاری کند تا دنیایان هویت او را فراموش نمایند. استرنج سعی می کند همین کار را انجام دهد اما پیتر نمی تواند دهان خود را بسته نگه دارد و وسط خواندن طلسم، صحبت می کند و در نتیجه، آن ها به دنیای منشعب راه پیدا می نمایند. شاید در ابتدا به نظر برسد که پیتر می تواند از این شکاف های زمانی برای زندگی جداگانه ای (هم به اسم یک نوجوان و هم به اسم یک ابرقهرمان) استفاده کند اما او خیلی زود با گروهی از اشرار که از چنددنیای سرازیر می شوند، روبرو می گردد. در تریلر، اشاراتی به الکترو با بازی جیمی فاکس (و هم چنین لیزارد و سندمن) وجود دارد اما افشاگری عظیم تریلر مربوط به بازگشت آلفرد مولینا در نقش دکتر اختاپوس (فیلم مرد عنکبوتی 2) و گرین گابلین با بازی ویلم دفو است. شایعات حاکی از آن است که شگفتی های بیشتری از چنددنیای در راه است و شاید توبی مگوایر و اندرو گارفیلد هم هر دو به اسم نسخه های مختلف پیتر پارکر در فیلم ظاهر شوند.

4. دکتر استرنج در چنددنیای دیوانگی (Doctor Strange in the Multiverse of Madness)

بدون شک عظیم ترین فیلم دنیای سینمایی مارول در فاز 4، دکتر استرنج در چنددنیای دیوانگی است که می تواند نقطه عطف و اوج همه چیزهایی باشد که در وانداویژن، لوکی و مرد عنکبوتی: راهی به خانه نیست، اتفاق می افتد. همان طور که از اسمش معین است، جادوگر عالی رتبه که اسکارلت و احتمالا خدای شیطنت هم همراهش هستند، قرار است ماجراجویی غیر قابل کنترلی را در چنددنیای شروع کند و نمی توان حدس زد که او با چه کسی یا چه چیزی در ماجراجویی خود روبرو می گردد. استرنج می تواند با نسخه های تازهی از شخصیت های دنیای سینمایی مارول یا چهره های دنیای موازی که قبلا دیده نشده اند، روبه رو گردد. یکی از ابرقهرمانان تازهی که استرنج ممکن است هنگام سفر خود به چنددنیای دیدار کند، آمریکا چاوز است که حضور او در فیلم، تایید شده است و نقشش را ژوچیتل گومز بازی می کند. گزارشات نشان می دهند که احتمالا شخصیت شرور دکتر استرنج در چنددنیای دیوانگی، نایت میر باشد. او موجودی است که می تواند به رویاهای دیگران ورود کند.

5. مرد مورچه ای و زنبورک: قلمرو کوانتومی (Ant Man & The Wasp: Quantumania)

سومین پروژه اختصاصی اسکات لنگ با اسم مرد مورچه ای و زنبورک: قلمرو کوانتومی، تقریبا با چنددنیای دنیای سینمایی مارول در ارتباط است. مرد مورچه ای تجربه زیادی در استفاده از قلمرو کوانتومی برای حرکت بین جداول زمانی و واقعیت ها دارد و اسم فیلم تازه او هم، نوید سفرهایی فراتر از بعد اتمی را در بازگشت او در فاز 4 می دهد. علاوه بر این، جاناتان میجرز در نقش کنگ فاتح هم، به اسم شرور اصلی، در این اثر حضور دارد. ما به لطف سریال لوکی می دانیم که کنگ یکی از نسخه های مختلف رئیس سازمان واریانس زمان است که می خواهد تا آن جا که ممکن است واقعیت های مختلف را تحت سلطه خود قرار دهد. اگر اسکات لنگ و هوپ ون داین در پی شکست دادن کنگ (یا در واقع کنگ ها) باشند، چاره ای نخواهند داشت جز این که به مکان های تازهی در چنددنیای نفوذ نمایند. دکتر استرنج در چنددنیای دیوانگی در مقایسه با مرد مورچه ای و زنبورک: قلمرو کوانتومی، شاید از نظر بازه زمانی، دوره کوتاه تری را پوشش دهد.

منبع: Screenrant

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 11 شهریور 1400 بروزرسانی: 11 شهریور 1400 گردآورنده: parisro.ir شناسه مطلب: 1896

به "5 فیلم و سریال فاز 4 مارول که ایده چندجهانی را در خود دارند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "5 فیلم و سریال فاز 4 مارول که ایده چندجهانی را در خود دارند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید