dns برای دور زدن تحریم ها ، چگونه تحریم های مجازی را بی اثر کنیم؟

به گزارش مجله سفرنامه پاریس، از دی ان اس چه میدانید؟ آیا تا به حال با واژه دی ان اس روبرو شده اید؟ آیا dns برای دور زدن تحریم ها روش مناسبی است؟ چه زمانی ما مجبور به استفاده از دی ان اس می شویم؟ آیا تا کنون این موضوع که چگونه بعد از تایپ یک جمله یا کلمه، وب سایت مورد نظر خود را پیدا می کنید، فکر شما را درگیر نموده است؟ بدون شک تمامی این موارد به یاری دی ان اس امکان پذیر می باشد! اما به راستی که دی ان اس چیست؛ برای اینکه بتوانید درک بهتری نسبت به دی این اس داشته باشید، ابتدا بهتر است تا با تعریفی از (Domain Name System) یا Name Server یا سیستم نام سرور آشنا شوید. دی ان اس در اصل یک استاندارد تکنولوژی است که برای مدیریت نام وبسایت ها و دامنه های موجود در اینترنت و تحت وب مورد استفاده قرار می گیرد. به زبان ساده تر شبیه به دفترچه تلفن آنلاینی است که اطلاعات کامل مخاطبین اعم از نام و نام خانوادگی در آن درج شده و با یک جستجو ساده شما را به مخاطب مورد نظرتان متصل می نماید. با این حال اگر قصد آشنایی بیشتر با دی ان اس را دارید، می توانید در فرادرس آموزش های مربوط به این برنامه را ببینید. بعلاوه ما در این مقاله قصد داریم تا شما را با کارایی های بیشتر دی ان اس آشنا کنیم. با ما همراه باشید.

dns برای دور زدن تحریم ها ، چگونه تحریم های مجازی را بی اثر کنیم؟
  • مجموعه آموزش شبکه های کامپیوتری - کلیک کنید

DNS چیست؟

همان طور که در قسمت بالا اشاره شد، دی ان اس همانند یک دفترچه تلفن در بستر اینترنت عمل می نماید. اجازه دهید تا با یک مثال برایتان بهتر این موضوع را شرح دهیم. دی ان اس دقیقاً مانند یک دفترچه تلفن اینترنتی است و کامپیوترها برای اتصال به یکدیگر از اعداد یا همان IP آدرس ها استفاده می نمایند، حفظ کردن این IP آدرس ها به وسیله انسان کار سخت و غیر ممکنی است. اما با یاری دی ان اس دیگر احتیاجی به حفظ کردن IP آدرس ها نیست.

DNS چگونه کار میکند؟

زمانی که قصد بازدید از یک سایتی را دارید، کامپیوتر شما مراحلی را برای تبدیل آدرس وب قابل خواندن انسان به یک IP آدرس قابل خواندن ماشین تبدیل می نماید. این اتفاق هر بار که شما در حال بازدید از یک وب سایت، فرستادن ایمیل و یا حتی گوش دادن به ایستگاه های رادیویی اینترنتی هستید رخ می دهد. اما آیا dns برای دور زدن تحریم ها روشی کارآمد است؟

گاها ممکن است که یک سایت با بیش از یک آدرس IP مطابقت داشته باشد. در اصل بعضی از سایت ها دارای صدها آدرس IP می باشند که با یک نام دامنه واحد مطابقت دارد. در این مرحله دی ان اس وارد کار می شود و آدرس ها را به نام دامنه خوانا تبدیل می نماید. دی ان اس شامل سلسله مراتب از یک پایگاه داده حاوی اطلاعات نام دامنه می باشد. برای مثال هنگامی که شما در مرورگر خود نام یک دامنه را وارد می کنید، کامپیوتر شما به سرعت درخواست را به سرور دی ان اس محلی سیستم عامل ارسال می نماید تا آنالیز شود که آیا گزینه مورد نظر در حافظه نهان (Cash) کامپیوتر ذخیره شده است یا نه؟! اگر در حافظه پنهان نبود؛ درخواست به وسیله اینترنت به چندین سرور مختلف دی ان اس دیگر ارسال می شود. در غیر این صورت اطلاعات لازم به سرورهای خارجی دیگر ارسال می شود.

مزایای DNS

یکی از مهم ترین مزیت های سیستم دی ان اس استفاده راحت و بی دردسر از اینترنت است. اگر دی ان اس وجود نداشت، شما برای دسترسی به هر سایتی می بایست تمامی آدرس های IP آن را حفظ می کردید. که خب این یک کار غیر ممکن و سخت بود. از دیگر مزیت های قابل توجه دی ان اس، می توان به ثبات آن اشاره نمود. در بعضی شرایط، بنا به دلایل مختلفی آدرس های IP تغییر می نماید، در چنین حالتی برای دسترسی به وبسایت نه تنها احتیاج به دانستن آدرس IP، بلکه اطلاعات به روز شده نیز بود. اما یکی از کارهای دی ان اس به روز رسانی سریع و ثابت آدرس های IP می باشد. که همین موضوع دسترسی به وبسایت های مورد نظر را بسیار آسان نموده است. بعلاوه از dns برای دور زدن تحریم ها استفاده می شود. دی ان اس سیستم می تواند با به روز رسانی ایمن، زیرساخت ها را ارتقا بخشد. بعلاوه یک سیستم قابل اعتماد است که می تواند پیغام ها را با خرابی صفر تحویل کاربران دهد. این سیستم در عملکرد فنی دیتابیس به شما یاری می نماید. در حقیقت دی ان اس را می توان به عنوان یک توازن بار یا یک لایه اضافی نام برد.

معایب DNS

همه ما به خوبی میدانیم که هر سیستمی علاوه بر مزیت های بی شمار، معایبی نیز دارد، دی ان اس هم از این قاعده مستثنی نیست. شاید بتوان DNS Attacks را یکی از اصلی ترین و مهم ترین معایب دی ان اس دانست. در چنین حالتی فرد کلاه بردار به راحتی می تواند آدرس واقعی را با یک آدرس جعلی جایگزین کند و کاربران را به آسانی فریب دهد. معمولاً هدف افراد کلاه بردار از این کار گرفتن اطلاعات بانکی کاربران می باشد. در مواقعی که یک بدافزار تنظیمات سرور شما را تغییر داده باشد، درست در زمانی که URL مورد نظر خود را وارد می کنید، شما را به یک وبسایت کاملاً متفاوت که شبیه به وب سایت بانک می باشد انتقال می دهد. در چنین حالتی امکان ثبت و ضبط اطلاعات بانکی شما بسیار بالا می رود. یکی دیگر از معایبی که در سیستم دی ان اس به چشم می خورد، ربوده شدن بعضی از سرورهای دی ان اس به وسیله بدافزارهاست. در چنین حالتی هنگامی که شما قصد بازدید از یک وبسایت محبوب و پرطرفدار را دارید، این بدافزار شما را به یک وبسایت جعلی و پر از تبلیغات راهنمایی می نماید. برای جلوگیری از چنین مشکلاتی، برترین کار نصب یک آنتی ویروس معتبر بر روی سیستم تان است. از ورود به سایت هایی که ظاهرشان با وبسایت مورد نظر شما متغیر می باشد دوری کنید. بعلاوه هرگز در سایت های نامعتبر اطلاعات شخصی و بانکی خود را وارد نکنید.

تحریم مجازی چیست و چگونه صورت میگیرد؟

همان طور که میدانید در چند سال اخیر کشورمان دچار تحریم های مختلفی از سمت خدمات دهندگان خارجی شده است. این تحریم ها می تواند شامل خدمات اینترنتی، سایت ها، بازی ها و کنسول ها نیز باشد. در چنین حالتی برای استفاده از بعضی از خدمات و دسترسی به آنها مجبور به دور زدن تحریم ها می شویم. به همین منظور از dns برای دور زدن تحریم ها استفاده می شود. اما این تحریم ها به چه صورت عمل می نمایند؟ در واقع تحریم به معنی محدود کردن دسترسی عده ای به بعضی خدمات معین می باشد. چند سالی است که تحریم های وضع شده نسبت به ایران بسیار افزایش یافته و گریبان بعضی از خدمات مجازی همانند؛ سایت ها، بازی ها، اپلیکیشن ها و … که خارج از کشور پشتیبانی می شود را گرفته است. در چنین مواردی اگر IP آدرس شما ایران یا هر کشور دیگر جزء تحریم باشد، متأسفانه ارائه خدمات به شما امکان پذیر نیست.

چگونه تحریم های مجازی را دور بزنیم؟

تا این قسمت از مقاله به خوبی دریافتیم که اگر بخواهیم با آدرس IP ایران از بعضی از خدمات تحریمی استفاده کنیم با مشکل روبرو خواهیم شد. یکی از راه های استفاده از این خدمات، تغییر آدرس IP می باشد، در این شرایط باید به وسیله آدرس IP کشوری که در فهرست تحریم ها نیست برای استفاده از خدمات یاری بگیریم. در ادامه به بعضی از روش های تغییر آی پی خواهیم پرداخت.

  • آموزش سی پنل cPanel برای مدیریت هاست - کلیک کنید

استفاده از VPN

VPN ها انواع مختلفی دارند و شما رو به یک سرور خارجی راهنمایی می نماید. پس از اینکه عملیات متصل شدن به یک سرور خارجی با موفقیت به اتمام رسید، می توانید از خدمات تحریمی به راحتی بهره ببرید. اما در بیشتر مواقع VPN ها ثابت نیستند. در بعضی از موارد حتی اگر شما از VPN پولی بهره ببرید، در دانلودهای سنگین گاهی با مشکل روبه رو شده و در استفاده بلند مدت باعث مصرف بیش از حد حجم اینترنت و یا باتری می شود. حتی استفاده مداوم از VPN در بلند مدت می تواند به باتری گوشی های موبایل صدمه بزند. در نتیجه بهتر است تا برای کارهای کوتاه و سبک از VPN بهره ببرید.

از dns برای دور زدن تحریم ها بهره ببرید

یکی دیگر از کارهایی که برای دور زدن تحریم ها توصیه می شود، استفاده از سیستم دی ان اس می باشد. کارایی دی ان اس به این صورت است که وقتی دی ان اس به دستگاه شما متصل می شود، سرورهای دی ان اس به صورت ناشناس هویت شما را به سرورهای تحریمی ارسال می نمایند و همین امر تشخیص هویت شما را برای تحریم نمایندگان ناممکن می سازد.

اما از چه سرورهایی استفاده کنیم؟

شکن Shecan

یکی از سریع ترین و برترین راه های دور زدن تحریم های مجازی استفاده از سرویس دی ان اس شکن است. در ادامه به قابیلت های بی نظیر این سرویس اشاره میکنیم.

  • بومی بودن
  • نبود محدودیت در سیستم عامل
  • سرعت بسیار بالا
  • استفاده راحت و سادگی در نرم افزار

به جرات میتوان گفت که این نوع از دی ان اس سرعت بسیار بالایی نسبت به سرورهای دیگر دارد. یکی دیگر از ویژگی های این سرویس بالا نگهداشتن سرعت برای دانلود بازی ها و فایل های سنگین و فعالیت های زمان بر میباشد.

2-دی ان اس Level3

از دیگر مواردی که میتواند دسترسی شما را به خدمات دهندگان خارجی آسان سازد، سرویس Level3 میباشد که علاوه بر سرعت نسبتا خوب میتوان زمان زیادی را بدون افت سرعت از آن استفاده کرد.

3-Open DNS

OpenDNS یکی از آن دسته از سرویس هایی ست که به امنیت زیاد شناخته میشود. این سرویس به وسیله شرکت Casio در سال 2005 ساخته شده و به یکی از بزرگترین Public DNS های دنیا تبدیل شده است. این سرویس به علت افزایش سرعت در بازی هواداران بسیاری دارد. بعلاوه افزایش ping در بازی ها بسیار کم اتفاق می افتد و علاوه بر یک سرعت خوب در بازی، شما را از سرورهای آلوده دور میکند.

تفاوت دی ان اس و VPN چیست؟

دی ان اس ها تفاوت زیادی به پروکسی دارند؛ با این تفاوت که دی ان اس آدرس IP کاربران را مخفی میسازد ولی محتوای مسدود شده و تحریمی را برای شما باز میکند. در نتیجه dns برای دور زدن تحریم ها یک روش کار آمد میباشد. اتصال را کند نمیکند؛ بر خلاف VPNها که ترافیک مصرفی شما را افزایش و سرعت اینترنت را کاهش میدهد، دی ان اس ها تاثیری بر روی اتصال شما به اینترنت ندارند. استفاده راحت بر روی هر نوع دستگاه؛ فناوری به کار رفته در هسته دی ان اس بسیار ابتدایی و ساده است. برای استفاده از این سیستم احتیاج به هیچ قابلیت خاص و پیچیده ای نیست. در نتیجه میتوان آن را بر روی هر سیستمی که دارای اینترنت باشد نصب کرد، بدون احتیاج به تنظیمات پیچیده و پیکر بندی خاص. تنها کافی ست دی ان اس را روی روتر WiFi یا کارت شبکه و مودم قرار دهیم.

کلام آخر در خصوص dns برای دور زدن تحریم ها

امروزه تحریم های بسیار زیادی گریبان گیر خدمات مختلفی اعم از خدمات اینترنتی شده است. بعضی از این خدمات بسیار مهم و حائز اهمیت می باشند، در نتیجه برای بهره مندی از این خدمات باید از پس موانع پیش رو عبور کنید. dns برای دور زدن تحریم ها یکی از روش های مؤثر در دوز زدن تحریم هاست. در این مقاله سعی کردیم تا درباره کارکرد دی ان اس و مزیت ها و معایب این سیستم ضد تحریم با شما صحبت کنیم. بعلاوه از تفاوت های این سیستم با vpn با شما سخن گفتیم و در خاتمه به این نتیجه رسیدیم که استفاده از دی ان اس برترین و آسان ترین راهکار برای دور زدن تحریم ها می باشد. خوشبختانه فرادرس آموزش های مفید و کاربردی در زمینه شبکه های اینترنتی و مبانی ICT منتشر نموده است؛ در صورتی که تمایل دارید تا از آموزش های فرادرس بهره ببرید میتوانید به لینک زیر مراجعه کنید:

  • آموزش مبانی ICT آی سی تی - مقدماتی - کلیک کنید
منبع: شبکه چی
انتشار: 20 مهر 1401 بروزرسانی: 20 مهر 1401 گردآورنده: parisro.ir شناسه مطلب: 2269

به "dns برای دور زدن تحریم ها ، چگونه تحریم های مجازی را بی اثر کنیم؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "dns برای دور زدن تحریم ها ، چگونه تحریم های مجازی را بی اثر کنیم؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید