آخرین خورشیدگرفتگی سال 95 در 8 اسفند رخ می دهد

به گزارش مجله سفرنامه پاریس، آخرین خورشیدگرفتگی سال 95 در حالی در روز یکشنبه، 8 اسفندماه رخ می دهد که این پدیده زیبای نجومی از ایران قابل مشاهده نیست.

آخرین خورشیدگرفتگی سال 95 در 8 اسفند رخ می دهد

خورشیدگرفتگی (کسوف) زمانی رخ می دهد که سایه ماه بر روی سطح زمین می افتد. در این شرایط ماه بین زمین و خورشید قرار گرفته است. در حقیقت خورشیدگرفتگی اختفای خورشید به وسیله ماه است.

در آخرین ماه سال 95 آخرین خورشیدگرفتگی نیز رخ می دهد که به گفته محققان این حوزه، این پدیده نجومی از ایران قابل مشاهده نیست.

مهندس مسعود عتیقی، مدیر انجمن نجوم آماتوری اعلام کرد:

دوهفته پس از وقوع ماه گرفتگی نیم سایه در اواخر بهمن ماه، در روز یکشنبه، 8 اسفندماه جاری آخرین واقعه مهم نجومی سال 1395 رخ خواهد داد.

وی این خورشیدگرفتگی را از نوع خورشیدگرفتگی حلقوی دانست و ادامه داد که این رخداد نجومی در ساعت 15 و 45 دقیقه به وقت ایران به صورت جزئی شروع می گردد و در ساعت 16 و 45 دقیقه گرفت خورشید کامل خواهد شد.

عتیقی با تاکید بر اینکه در ساعت 18 و 28 دقیقه روز یکشنبه 8 اسفندماه این گرفت به میانه خواهد رسید، اظهار داشت:

در این زمان حداکثر گرفت را ناظران در جهت خورشیدگرفتگی به صورت حلقوی شاهد خواهند بود.

مدیر انجمن نجوم آماتوری زمان انتها مرحله اول این خورشیدگرفتگی را در ساعت 20 و یک دقیقه ذکر کرد و اضافه نمود که مرحله دوم گرفت جزئی تا ساعت 21 و 15 دقیقه ادامه خواهد داشت.

وی به بیان محل های مشاهده این خورشیدگرفتگی پرداخت و اضافه نمود:

این خورشیدگرفتگی در اقیانوس های منجمد جنوبی، آرام، اطلس و هند قابل مشاهده بوده و در بخش های خشکی نیز ساکنان آمریکای جنوبی و غرب و جنوب قاره آفریقا شاهد رخداد این پدیده نجومی هستند.

به گفته وی، رصد پدیده زیبای خورشیدگرفتگی باید تحت نظر افراد مجرب و با استفاده از عینک های ویژه و تلسکوپ و یا تجهیزات نجومی مجهز به فیلتر صورت گیرد.

منبع: کجارو / خبرگزاری ایسنا
انتشار: 22 تیر 1401 بروزرسانی: 22 تیر 1401 گردآورنده: parisro.ir شناسه مطلب: 2209

به "آخرین خورشیدگرفتگی سال 95 در 8 اسفند رخ می دهد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آخرین خورشیدگرفتگی سال 95 در 8 اسفند رخ می دهد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید