ارمنستان، ایران و اوراسیا؛ منافع جمعی پتانسیل های فردی

به گزارش مجله سفرنامه پاریس، طی 3 سال آینده ایران باید موانع موجود در بخش افزایش مبادلات تجاری با کشورهای منطقه را کاهش دهد و ارمنستان نیز برای افزایش مبادلات تجاری و جذب سرمایه گذاران ایرانی کوشش کند.

ارمنستان، ایران و اوراسیا؛ منافع جمعی پتانسیل های فردی

با تور ارمنستان از کشور زیبای همسایه دیدن کنید.

به گزارش خبرنگار خبرنگاران در بیشکک، اواخر آگوست تمام پروسه های مربوط به تصویب توافقنامه موقت بین ایران و اتحادیه اوراسیا در زمینه ایجاد منطقه آزاد تجاری به اتمام رسید.

در واکنش به این اتفاق تیگران سرکیسیان رئیس کمیسیون مالی اوراسیا از شروع دوره جدیدی از همکاری ها بین این اتحادیه و ایران اطلاع داد.

در ارتباطات اتحادیه اوراسیا و ایران نقش ارمنستان بسیار مهم خواهد بود.

ایران دسترسی به بازارهای اوراسیا را کسب نموده و کشورهای عضو اتحادیه دسترسی به بازارهای خاورمیانه و اقیانوس هند را پیدا کردند.

به همین دلیل حسن روحانی رئیس جمهور ایران بر توسعه همکاری های مالی و زیرساخت های حمل ونقل از جمله ریلی و دریایی با کشورهای منطقه تأکید کرد.

ارمنستان در این مذاکرات میانجیگر اصلی بود زیرا برای ایروان همگرایی با ایران جهت تأمین امنیت مالی و انرژی بسیار مهم و استراتژیک می باشد.

درهای باز اوراسیا برای ایران

توافقنامه ایجاد منطقه آزاد تجاری بین اتحادیه اوراسیا و ایران گام اول در پروسه گسترش ظرفیت های این مؤسسه بین المللی است و باید برای همگرایی سیستم سیاسی و مالی این کشور در منطقه کوشش کرد.

در این فرایند اتحادیه تجربه خوبی برای ارزیابی ارتباطات تجاری و مالی داخلی کسب خواهد نمود و ایران فرصت جدیدی جهت کاهش فشار تحریم ها دریافت می نماید.

ارمنستان که با ایران مرزهای مشترک دارد امتیازات بیشتری دریافت کرد و به سمت اجرای پروژه های مالی، انرژی و توسعه زیرساخت ها حرکت می نماید.

خوشبختانه ارتباطات بین ارمنستان و ایران سابقه خوبی دارد و ایروان جزو 3 شریک تجاری برتر ایران در بین کشورهای اتحادیه می باشد.

4 تا 5 درصد از کل مبادلات تجاری ارمنستان مربوط به ایران است و حتی با وجود موانع در صادرات کالاها صادرات شرکت های ارمنی به ایران در سال های اخیر مطلوب بوده است.

حامل های انرژی، لوکوموتیو ارتباطات تجاری-مالی بین ایران و ارمنستان می باشد بنابراین ادامه اجرای پروژه های مربوط به صادرات گاز نقش بالایی را در این بین دارند.

باید گفت ایران هم علاقه مند به همکاری با ارمنستان می باشد و از تبادل انرژی از جمله گاز و برق استقبال می نماید.

توافقنامه موقت و پروژه های بلندمدت

طبق توافقنامه موقت تعرفه های گمرکی برای بیش از 300 نوع کالاها کاهش می یابد.

شرکت های صنعتی ارمنستان از این اقدامات سود می برد و باید برای بخش خصوصی و صنعتی این کشور سرمایه گذاری بیشتری انجام شود تا توازن صادراتی حفظ شود.

دولت ارمنستان ساخت جاده شمال- جنوب و ایجاد منطقه آزاد تجاری میگری را در دست اجرا داشت اما به دلائل مختلف این پروژه ها متوقف شده بودند.

علاوه بر این به تازگی رسانه های منطقه مطالب زیادی درباره ظرفیت های ساخت راه آهن ارمنستان- ایران منتشر کردند اما این پروژه هنوز سرمایه گذار پیدا ننموده است.

دولت ارمنستان 2 راه از جمله ترانزیت و افزایش مبادلات تجاری با ایران را هدف گذاری نموده است.

امتیازات سیاسی

عوامل مذکور به تقویت ظرفیت بین المللی ارمنستان یاری خواهد نمود و ایفای نقش میانجیگر بین ایران و اتحادیه مالی اوراسیا برای این کشور سود زیادی دارد.

ظرف 3 سال آینده ایران باید موانع موجود در بخش افزایش مبادلات تجاری با کشورهای منطقه را کاهش داده ارمنستان نیز برای افزایش مبادلات تجاری و جذب سرمایه گذاران ایرانی جهت ساخت کارخانه های مشترک کوشش کند.

ادامه همگرایی ایران و اتحادیه مالی اوراسیا منافع قابل توجه سیاسی و مالی برای تمام اعضای این مؤسسه بین المللی به خصوص ارمنستان خواهد داشت.

انتهای پیغام/ح

منبع: خبرگزاری فارس
انتشار: 1 آبان 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: parisro.ir شناسه مطلب: 492

به "ارمنستان، ایران و اوراسیا؛ منافع جمعی پتانسیل های فردی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ارمنستان، ایران و اوراسیا؛ منافع جمعی پتانسیل های فردی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید