انگلیس دربه در دنبال راننده کامیون

به گزارش مجله سفرنامه پاریس، بسیاری از رانندگان خارجی کامیون در انگلیس طی سال گذشته و در پی برگزیت و بحران همه گیری کرونا این کشور را ترک نموده و به کشورهایشان بازگشتند.

انگلیس دربه در دنبال راننده کامیون

دولت بریتانیا به منطور مهار بحران کمبود راننده کامیون در این کشور اعلام نموده که به 5 هزار راننده کامیون از کشورهای عضو اتحادیه اروپا ویزای موقت 3 ماهه می دهد، اما به نظر می رسد این پیشنهاد موقت جاذبه ای برای دهها هزار راننده کامیونی که طی 2 سال گذشته انگلیس را برای همواره ترک نموده اند، ایجاد ننموده است.

به گزارش خبرنگاران، در پی بحران کاهش دهها هزار راننده کامیون در انگلیس که به علت برگزیت و بحران همه گیری کرونا طی 1 سال گذشته تشدید شده، دولت بریتانیا با راهکارهای کوتاه مدت و میان مدت در پی حل بحران است اما پیشنهاد دولت بوریس جانسون برای جذب 5 هزار راننده کامیون از کشورهای اروپایی با ویزای موقت 3 ماهه، از نظر بسیاری از کامیونداران در کشورهای اروپای شرقی پیشنهاد جذابی نیست.

صف یک پمپ بنزین شرکت شل در شهر لندن/ سی ان ان

دولت بریتانیا بعلاوه برای حل بحران به راهکارهای دیگری از جمله استفاده از رانندگان ارتش و هم جذب دوباره نیروهای بازنشسته با پیشنهادهای اقتصادی بهتر و تسریع در جذب نیروهای جوان روی آورده است.

طی روزهای گذشته بحران کمبود راننده کامیون در انگلیس منجر به کمبود سوخت و آذوقه در پمپ بنزین ها و فروشگاه های عرضه مواد غذایی شده است.

دولت محافظه کار بوریس جانسون کوشش دارد تاثیر برگزیت در شکل گیری بحران کنونی را کوچک جلوه داده و اوضاع را عادی جلوه دهد، اما صف های دراز مقابل پمپ بنزین ها و درگیر یهای مردم در صف خرید بنزین و هم اعلام شرکت بریتیش پترولیوم مبنی بر نبود سوخت در 30 درصد از 1200 شعبه پمپ بنزین این شرکت در سراسر بریتانیا، نشان می دهد که اوضاع آن طور که بوریس جانسون نخست وزیر بریتانیا می خواهد جلوه دهد، عادی نیست.

طی روزهای گذشته ویدئوها و تصاویر زیادی از صف های طولانی در صندلی های عرضه سوخت در بریتانیا مخابره شده است. در بعضی از این تصاویر و ویدئوها مردم برای خرید بنزین با یکدیگر دعوا می نمایند و بسیاری از شهروندان بریتانیا می گویند برای بنزین زدن در چند صندلی ساعت ها صف ایستاده و نتوانسته اند بنزینی بخرند.

بر اساس اعلام انجمن حمل و نقل جاده ای انگلیس (RHA) بحران کنونی به صورت پایدار تنها با جذب 100 هزار راننده کامیون تازه حل خواهد شد.

پس از برگزیت و همزمان با تشدید بحران کرونا بیش از 70 هزار راننده کامیون در انگلیس که بیشتر اتباع کشورهای اروپای شرقی به ویژه لهستان بودند به کشورهای خود بازگشتند.

آنها اینک در پی اعلام دولت لندن به جذب 5 هزار راننده کامیون اروپایی با ویزای موقت 3 ماهه و حقوق های نسبتا بالا می گویند انگیزه چندانی برای پذیرش این پیشنهاد 3 ماهه برای آرامش مردم انگیس تا تعطیلات انتها سال میلادی، ندارند و ترجیح می دهند به انگلیس بازنگردند.

پیش از برگزیت (خروج قطعی بریتانیا از اتحادیه اروپا) و بحران همه گیری کرونا بیش از 300 هزار راننده کامیون و وسایل باربری سنگین در بریتانیا مشغول کار بودند اما بر اساس اعلام گزارش انجمن حمل و نقل جاده ای بریتانیا، دوره های نسبتا طولانی قرنطینه و محدودیت های سفر باعث شد بسیاری از رانندگان خارجی طی 18 ماه گذشته بریتانیا را ترک نموده و به کشورهایشان بازگردند و هم اینک با کمبود حدود 100 هزار راننده روبرو هستند.

بعلاوه بحران کرونا باعث برگزار نشدن آزمون جذب رانندگان کامیون در سال 2020 شد و همین عامل باعث عدم جذب 30 هزار نیروی کار تازه در این بخش شده است.

عامل دیگر برگزیت است که طبق اعلام این گزارش باعث شده 20 هزار راننده خارجی بریتانیا را ترک نموده و دیگر به این کشور بازنگردند.

صف های طولانی و شبانه صندلی های عرضه سوخت در انگلیس/ سی ان ان

حالا دولت بریتانیا امیدوار است دستکم با پیشنهاد حقوق خوب و با صدور ویزای 3 ماهه بخشی از این رانندگان را بار دیگر به این کشور بازگرداند.

طبق اعلام انجمن حمل و نقل جاده ای بریتانیا میانگین سنی رانندگان کامیون در بریتانیا 55 سال است. این بدان معنی است که تا 5 سال آینده یک سوم از رانندگان بریتانیایی به سن بازنشستگی خواهند رسید در حالی که بنا به دلایل شغلی و حقوقی انگیزه نیروهای کار جوان برای جایگزینی نیروهای بازنشسته در این صنف پایین است و همین مساله احتمال بازبینی و اصلاحات دولت بریتانیا در حقوق و شرایط کاری رانندگان کامیون را برای حل پایدار بحران کمبود راننده، بالا برده است.

منبع: عصر ایران
انتشار: 16 مهر 1400 بروزرسانی: 16 مهر 1400 گردآورنده: parisro.ir شناسه مطلب: 1935

به "انگلیس دربه در دنبال راننده کامیون" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "انگلیس دربه در دنبال راننده کامیون"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید