اهمیت تهویه مطبوع در جلوگیری از انتقال ویروس کرونا تهویه مطبوع چیست؟ خبرنگاران

به گزارش مجله سفرنامه پاریس، نقش تهویه مطبوع در انتقال ویروس کرونا بسیار مهم تر از آن چیزی است که تصور میشود، اگر تا به امروز به تهویه مطبوع و داشتن هوای سالم و پاک برای جلوگیری از شیوع ویروس کرونا توجه نکرده اید، پیشنهاد میکنیم ادامه این مطلب را بخوانید.

اهمیت تهویه مطبوع در جلوگیری از انتقال ویروس کرونا تهویه مطبوع چیست؟ خبرنگاران

به گزارش گروه بازرگانی خبرنگاران، نقش تهویه مطبوع در انتقال ویروس کرونا بسیار مهم تر از آن چیزی است که تصور میشود، اگر تا به امروز به تهویه مطبوع و داشتن هوای سالم و پاک برای جلوگیری از شیوع ویروس کرونا توجه ننموده اید، پیشنهاد میکنیم ادامه این مطلب را بخوانید تا درک درست تری از طرز کار سیستم های تهویه داشته باشید و به اهمیت وجود آنها در این روزهای زندگی همه مردم پی ببرید.

تهویه مطبوع چیست؟

تهویه مطبوع به طور دقیق عبارت است از فن آوری رساندن شرایط طرح داخل به شرایط استاندارد یا آسایش مطلوب. شرایط می تواند شامل کیفیت هوا، دما، رطوبت و فشار باشد. طراحی سیستم تهویه مطبوع را مهندس مکانیک با استفاده از اصول ترمودینامیک، مکانیک سیالات و اصول انتقال حرارت انجام می دهد. در بعضی از مواقع لغت تبرید نیز به دنبال تهویه مطبوع می آید. (برای مشاهده کلیه دستگاه های تهویه مطبوع اینجا کلیک کنید)

استاندارد مرجع تهویه مطبوع در کشور آمریکا استاندارد اشری ASHRAE است و به عنوان مرجع طراحی در کنار مباحث چهاردهم و شانزدهم نظام مهندسی مورد استفاده قرار می گیرد.

تجهیزات تهویه مطبوع دقیقا شامل چه دستگاه هایی میشود؟

دستگاه های تهویه بسته به نوع عملکردی که دارند در دسته بندی های مختلفی قرار میگیرند در ادامه ما لیست پراستفاده ترین این دستگاه ها را در اختیار شما عزیزان قرار خواهیم داد.

  • چیلر
  • مینی چیلر
  • فن کویل
  • کولر گازی و آبی
  • برج خنک کننده
  • داکت اسپلیت
  • اسپلیت کانالی
  • اسپلیت دیواری
  • هوارسان
  • روف تاپ
  • سیستم وی آر اف (VRF)

مزایای کلی سیستم های تهویه مطبوع

امروزه به سبب گسترش زندگی ماشینی و افزایش آلاینده ها و ویروس های متعدد، سلامت هوای محیط تاثیر مهمی بر زندگی انسان داشته و بسیار حائز اهمیت است، به همین منظور استفاده از تهویه مطبوع هوای ساختمان، محل کار و مجتمع ها می تواند بر بهبود سبک زندگی و سلامتی انسان ها بسیار تاثیرگذار باشد، تهویه مطبوع از طرق مختلف این شرایط را در محیط های مسکونی، صنعتی، تجاری، پزشکی، اداری و بدون در نظر دریافت شرایط آب و هوایی برای انسان فراهم می نماید که عبارتند از:

  1. بوجود آوردن هوای پاک و سالم
  2. کنترل سرعت وزش هوا و تصفیه هوا
  3. کنترل رطوبت به وسیله خشک کردن ورطوبت دهی
  4. کنترل دمای محیط به وسیله سرمایش و گرمایش دهی
  5. ضد عفونی و ایزوله کردن هوا در محیط های پزشکی و بیمارستان ها

این نکته را نیز به خاطر داشته باشید که اهمیت استفاده از دستگاه ها و سیستم های تهویه مطبوع تا قبل از اپدیمی کرونا برای تمام مردم آشکار نبود و صرفا افرادی که در کارخانجات و بیمارستان ها مشغول به کار بودند به تهویه مطبوع کارکنان خود اهمیت میدادند، اما این روزها میتوان گفت استفاده از سیستم های تهویه در هر محیطی اعم از کاری و حتی منازل لازم و ضروری شده است.

نقش تهویه در پیشگیری از شیوع کویید 19

طبق آخرین پژوهش ها، متخصصان بهداشت جهانی و پزشکان به این نتیجه رسیده اند که این ویروس به وسیله هوا هم پخش شده و انتقال می یابد، این موضوع می تواند تا حد زیادی نگران کننده باشد به ویژه در محیط های بسته که جریان هوا در آن بسیار پایین است.

به گفته پزشکان ویروس کووید 19 روی سطوح مختلف در زمان معین می تواند زنده بماند و هرچه سطح صاف و صیقلی تر باشد، عمر ویروس روی این سطوح بیشتر خواهد بود، وقتی ما خارج از منزل هستیم اگر در محیط های آلوده تردد کنیم حتی با وجود ماسک، ویروس روی لباس، کفش ،کیف ، گوشی موبایل و… می چسبد و ما ویروس را باخود به هرجا که می رویم حمل می کنیم.

راه چارههای استفاده از تهویه مطبوع در مقابل ویروس کرونا

حال که با نقش تهویه مطبوع در انتقال کرونا آشنا شدید، سوال بعدی این است که تهویه مطبوع دقیقا به چه صورت باعث جلوگیری از انتقال این ویروس منحوس میشود؟ درواقع در محیط های بسته که جریان هم خیلی کم رخ میدهد احتمال انتقال براساس گفته پزشکان وجود دارد، حال فرض کنید فرد ناقل و یا مبتلا به کرونا وارد محیط بسته ای میشود و ویروس را نیز با تنفس و بزاق خود در صورت نداشتن ماسک وارد میکند، در این شرایط تهویه مطبوع با دریافت هوا و عبور هوا از روی فیلترهای دستگاه، بسته به انتخاب شما هوا رو گرم یا سرد میکند و مجدد در محیط پخش میکند.

در این شرایط در صورتی که در هوای محیط ویروس یا میکروبی وجود داشته باشد نیز پخش میشود و بهترین راه چاره در این مرحله استفاده از دستگاه های هواساز معمولی یا پیشرفته است که هوای پاک فراوری نموده و در هر فیلتر تهویه حدود 30 درصد هوای تازه به محیط وارد میکنند و احتمال شیوع میکروب و ویروس هایی از جمله کرونا را به شدت کاهش میدهند.

تمام دستگاه های تهویه مطبوع اعم از فن کویل و داکت اسپلیت و هواساز دارای فیلتر هستند که این فیلتر ها بیشتر به منظور جلوگیری از ورود ذرات معلق در هوا استفاده میشوند و عملا دربرابر ویروس بی فایده هستند، برای حل این مشکل چند راه چاره وجود دارد که باید به طور همزمان برای جلوگیری از انتقال ویروس استفاده شوند:

  • تعویض فیلترها و استفاده از های فیلترهای قوی و کیسه ای
  • ورود هوای تازه به محیط با دستگاه های هورسان
  • شستشوی منظم هواساز و فیترهای فن کویل و داکت اسپلیت
  • حداقل یک ساعت قبل از حضور افراد در ساختمان با سرعت نامی آغاز به کار نموده و یک ساعت بعد از خروج کلیه افراد به سرعت حداقل کاهش یابد.
  • از شرکت ها و تکنسین های فنی و آموزش دیده براب آنالیز صحت عملکرد دستگاه ها یاری بگیرید.
  • دما بین 24 تا 30 درجه سانتی گراد و رطوبت بین 40 تا 70 درصد تنظیم شود.

این نکته را به خاطر داشته باشید که افت فشار دستگاه به علت استفاده از فیلترهای قوی مهمترین مسئله ای است که دستگاه های تهویه با آن رو به رو هستند، خوشبختانه دستگاه های تهویه شرکت آسا تهویه سپند به گونه ای طراحی شده که برای استفاده در شرایط خاص و فیلتر های قوی بهینه میباشد و دستگاه تهویه شما در این شرایط با افت هیچگونه فشاری رو به رو نخواهد شد.

منابع : https://asatahvieh.com - https://www.who.int/

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 7 فروردین 1400 بروزرسانی: 7 فروردین 1400 گردآورنده: parisro.ir شناسه مطلب: 1638

به "اهمیت تهویه مطبوع در جلوگیری از انتقال ویروس کرونا تهویه مطبوع چیست؟ خبرنگاران" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اهمیت تهویه مطبوع در جلوگیری از انتقال ویروس کرونا تهویه مطبوع چیست؟ خبرنگاران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید