خبرنگاران گزارش مى دهد؛ خوشه ستاره ای باز در فاصله 120 سال نوری از زمین، همه آنچه از صورت های فلکی باید بدانید

به گزارش مجله سفرنامه پاریس، هر نقطه از آسمان متعلق به یک صورت فلکی است که در گذشته از آن ها به عنوان تقویم استفاده می کردند؛ 12 صورت فلکی بسیار معروف در آسمان وجود دارد.

خبرنگاران گزارش مى دهد؛ خوشه ستاره ای باز در فاصله 120 سال نوری از زمین، همه آنچه از صورت های فلکی باید بدانید
به گزارش خبرنگار ، صورت های فلکی مجموعه ای از ستاره ها هستند که در آسمان به شکل های متفاوتی دیده می شوند در واقع با متصل کردن این ستاره ها به یکدیگر، شکل ها به وجود می آیند. حد فاصل بین صورت های فلکی در قالب خط مستقیم بوده ولی شکل ها می توانند کاملا غیر متقارن و غیر هندسی باشند؛ این اشکال شبیه اشیا یا حیوانات هستند و اسامی آنها هم از اسم همین اشیا و حیوانات گرفته می گردد.

تقسیم بندی صورت های فلکی

هر نقطه از آسمان بالای سر ما، متعلق به یک صورت فلکی است، هریک از صورت های فلکی موقعیت خاص خود را دارند؛ در گذشته از صورت های فلکی به عنوان تقویم استفاده می کردند. امروز طبق سیستم بین المللی، آسمان اطراف زمین به 88 منطقه تقسیم می گردد و هر منطقه در بر گیرنده یک صورت فلکی است.

دوازده صورت فلکی مشهور عبارتند از؛ حمل (Aries)، ثور (Taurus)، جوزا (Gemini)، سرطان (Cancer)، اسد (Leo)، سنبله (دوشیزه، Virgo)، میزان (Libra)، عقرب (Scorpius)، قوس (Sagittarius)، جدی (Capricornus)، دلو (Aquarius) و حوت (Pisces)

صورت فلکی حمل(Aries)

این صورت فلکی کم نور است و در منطقةالبروج واقع شده است، در واقع اولین صورت فلکی منطقةالبروجی شناخته می گردد.

این صورت فلکی دارای سه ستاره اصلی رنگ پریده و بی زرق و برق به صورت مثلثی مختلف الاضلاع است. حمل، نام ستاره آلفا آن است که به رنگ نارجی بوده و دمای سطحی آن 3800 درجه کلوین است.

دومین ستاره پرنور آن بتا یا(sharatan) و ستاره گامای آن Mesar نام دارد که یک ستاره دوتایی است؛ ستاره گاما یکی از اولین ستاره های دوتایی کشف شده است و در سال 1664 توسط رابرت هوک درحالیکه در جستجوی دنباله داری بود کشف شد.

صورت فلکی ثور (گاو)؛ هفدهمین صورت فلکی بزرگ آسمان شب

این صورت فلکی به شکل گاو و صندلی خوشه های ستاره ای پروین است؛ آلفای ثور یعنی دبران که در عربی به معنای تعقیب نماینده (خوشه پروین) است، چشم گاو را نشان می دهد و ستاره ای سرخ رنگ است که حدود 70 سال نوری با ما فاصله دارد.

گروهی از ستارگان به شکل V که از نزدیکی دبران آغاز می شوند هیادها نام دارند و صورت گاو را درست می نمایند.

هیادها خوشه ستاره ای باز بوده و حدود 120 سال نوری از ما دور است؛ خوشه باز دیگری که تقریبا همانند دب اصغر ، ولی کوچک تر و فشرده تر از آن است، پلیادها یا خوشه پروین نام دارد و در شاخه گاو دیده می گردد. در این خوشه ، 6 تا 10 ستاره را مشاهده می گردد.

صورت فلکی جوزا

صورت فلکی جوزا یک صورت فلکی در نیمکره شمالی است، ستارگان اصلی و پرنور این صورت فلکی، کاستور (آلفا جوزا) (castor) (راس التوام المقدم یا راس پیکر پیشین) و پولوکس (بتا جوزا ، pollux ، راس التوام الموخر یا راس پیکر پسین) هستند.

صورت فلکی سرطان(خرچنگ)

این صورت فلکی در دایره البروج کمتر آشکار است ولی در مجموع یکی از صورت های فلکی شناخته شده قدیمی قرار می گیرد و از چهار ستاره کم نور تشکیل شده است.

صورت فلکی شیر

صورت فلکی اسد با نام اختصاری Leo در صور فلکی منطقة البروجی است؛ این صورت فلکی در فصل بهار در نیمـکره شمالی و در پاییـز در نیمکره جنوبی قابل مشاهده است.

در انتهای قسمت غربی این صورت فلکی، شکلی همانند داس دیده می گردد که این شکل نشانگر سر شیر است؛ مثلثی ، ساق پا و دم را بوجود می آورد و یک 6 ضلعی بدن آن را تشکیل می دهد.

نورانی ترین ستاره این صورت فلکی ستاره آلفا اسد یا قلب الاسد نام دارد. در سردم شیر ستاره ریبا آبی-سفید، بتا الاسد یا ذنب الاسد واقع شده است؛ به ستاره گاما اسد ، یال شیر می گویند که یک ستاره دوتایی بسیار زیباست.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 26 فروردین 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: parisro.ir شناسه مطلب: 135

به "خبرنگاران گزارش مى دهد؛ خوشه ستاره ای باز در فاصله 120 سال نوری از زمین، همه آنچه از صورت های فلکی باید بدانید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران گزارش مى دهد؛ خوشه ستاره ای باز در فاصله 120 سال نوری از زمین، همه آنچه از صورت های فلکی باید بدانید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید