شش خودرویی که در نیمه دوم سال دیدار می کنیم

به گزارش مجله سفرنامه پاریس، خبرنگاران- پژو 206، پژو پارس معمولی، دنا ساده و کلی مدل سرشناس دیگر نیمه اول سال از خط فراوری خودروسازان کنار رفتند، اما آنطرف حداقل شش محصول داخلی در صف ورود به بازار قرار دارند.

شش خودرویی که در نیمه دوم سال دیدار می کنیم

به گزارش خبرنگاران؛ ری را لقب اولین شاسی بلند ایرانی را یدک می کشد و احتمالا تا زمستان 1402 سرو کله آن در خیابان ها پیدا می شود. شاهین اتومات و اطلس یک قدم جلوتر هستند و تا الان یکبار به وسیله سامانه یکپارچه پیش فروش شدند. آریا، سهند و تارا V3 و تارا V4 هم شرایطی مشابه ری را، شاهین اتومات و اطلس را تجربه می نمایند و اگر وعده های خودروسازان محقق شود، تا آخر سال چشممان به جمال آن ها روشن می شود.

شماره یک | اطلس

اطلس یکی از مدل هایی است که تا الان یکبار در سامانه یکپارچه فروش خودرو عرضه شده است. اردیبهشت سال جاری درجریان برگزاری دومین مرحله از فروش یکپارچه خودرو، سایپا محصول تازهش را به میدان آورد و پیش بینی می شود باتوجه به اینکه موعد تحویل اطلس به متقاضیان سامانه یکپارچه نیمه دوم سال بوده، تا آخر سال شاهد ورود آن به بازار باشیم.

اطلس البته درحالی قرار است نیمه دوم سال جاری تحت عنوان جانشین کوییک راهی بازار شود که وعده عرضه آن در سال 1400 روی زمین مانده و نخستین عکس های لو رفته از آن به سه سال قبل برمی شود. حالا سایپا یک نسخه از اطلس را اخیرا به نمایشگاه خودرو مشهد برده و یکسری از مشخصات فنی و ظاهری آن را به شکل رسمی منتشر نموده است. مثلا می دانیم اطلس در دو تیپ مختلف راهی بازار می شود و قابلیت سفارش هر کدام آن ها با گیربکس های دنده ای و اتومات وجود دارد.

شماره دو | ری را

ری را اولین شاسی بلند ایرانی لقب گرفته است. البته از دید یک سری ماشین باز ها ری را و امثال آن نهایتا یک کراس اور به حساب می آیند، اما چیزی که تقریبا قطعی شده این است که ری را تا قبل از سرانجام سال به بازار می رسد. چون بعد از چندبار تاخیر در عرضه ری را مسئولان ایرانخودرو وعده دادند، که زمستان سال جاری شاهد اولین عرضه ری را هستیم.

ری را ابتدا قرار بود زمستان 99 راهی بازار شود. چندوقت بعد این تاریخ به 1400 موکول شده، اما قرائن و شواهد نشان می دهد که اگر اتفاق عجیب و غریبی رخ ندهد، تا قبل از عید چشممان به جمال دستپخت تازه ایرانخودرو روشن می شود. در نمایشگاه خودرو مشهد هم که اخیرا برگزار شده، یک نسخه قرمز از ری را در معرض عموم نهاده شد و مشخصات فنی آن نشان می دهد، با محصولی سرو کار داریم که به یک پیشرانه EF7 پلاس توربو مجهز شده و نیروی آن به وسیله گیربکس شش دنده اتومات به چرخ ها منتقل می شود.

شماره سه | سهند

اطلس جانشین کوییک لقب گرفته و سهند را می توانید فیس لیفت تازه ساینا بدانیم. روی جلوپنجره و سپر عقب سهند لوگو پارس خودرو به چشم می خورد و سایپا مسئولیت فراوری سهند را به آن ها سپرده است. محصولی که در شش تیپ مختلف عرضه می شود که مهمترین تفاوت آن ها در گیربکس پنج دنده دستی و شش دنده اتومات است. به جز این مورد، داشتن و نداشتن آپشن های مختلفی مثل سقف سانروف، فرمان برقی و مانیتور جزو تفاوت های تیپ های مخالف سهند است. طبق برنامه ای که خود مسئولان پارس خودرو مدنظر دارند، تا سرانجام سال حدود 15 هزار دستگاه از سهند به مرحله فراوری می رسد و احتمالا این محصول هم در نیمه دوم سال پا به بازار می گذارد.

شاهین اتومات اردیبهشت سال جاری به وسیله سامانه یکپارچه پیش فروش شده است

شماره چهار | آریا

آریا به نام نسخه هاچ بک شاهین معروف شده، اما به جز تفاوت های ظاهری در بخش فنی هم فرق های زیادی بین آن ها می بینیم. موتور دو لیتری تنفس طبیعی آریا اساسا متعلق به میتسوبیشی است و اطلاعاتی که تا الان وجود دارد، آریا را به پرآپشن ترین محصول سایپا تبدیل می نماید.

فهرست آپشن های آریا شامل مواردی مثل سقف سانروف، ورود بدون کلید و استارت دکمه ای، کروز کنترل و تثبیت نماینده سرعت و صندلی ها برقی می شود و ممکن است نسخه اتومات آریا به شیفتر تعویض دنده هم مجهز شود. با اینکه هنوز یک سال از وعده عرضه آریا در نیمه دوم 1401 می گذرد، اما تازه ترین وعده های سایپایی ها از عرضه آن به بازار تا سرانجام سال حکایت دارد.

شماره پنج | شاهین اتومات

شاهین اتومات تا الان یکبار به مرحله پیش فروش رسیده و مثل اطلس در مرحله دوم فروش سامانه یکپارچه عرضه شده است. به پیشرانه 1.5 لیتری توربوشارژر هشت سوپاپ مجهز شده که 109 اسب بخار قدرت را با گشتاور 178 نیوتن متر فراوری می نماید. سقف سانروف دوباره به فهرست آپشن های شاهین اضافه شده و علاوه بر آن در این فهرست چیز هایی مثل فرمان کمکی برقی، ترمز های دیسکی جلو و عقب، رینگ آلومینیومی 15 اینچی، ترمز ABS و EBD و BAS، چراغ روشنایی روز، تهویه اتوماتیک، آینه تاشو برقی، استارت دکمه ای، تریم داخلی چرم مصنوعی، سنسور پارک و دوربین عقب مشاهده می شود.

شماره شش | تارا V3 و تارا V4

تارا V4 و تارا V3 به ترتیب نسخه های آپشنال تارا اتوماتیک و تارا دنده ای به حساب می آیند. به خاطر همین از نظر فنی رسما هیچ پیشرفتی نداشتند، اما تبدیل گیربکس پنج دنده به گیربکس شش دنده مقدار مصرف سوخت آن ها را کاهش می دهد. از یک طرف دیگر سقف سانروف، آینه های برقی، ورود بدون کلید و استارت بدون دکمه به فهرست امکانات رفاهی محصول تازه ایرانخودرو اضافه شده و آنطور که صحبت های مسئولان ایرانخودرو نشان می دهد، باید نهایتا تا سرانجام سال منتظر رونمایی از آن ها در بازار باشیم. همین الان تارا V4 به فهرست محصولات کارخانه ای ایرانخودرو اضافه شده و روبروی آن عدد 530 میلیون تومان دیده می شود. از این حیث تارا اتومات بعد دنا اتومات جوانان و دنا اتومات، گرانقیمت ترین خودرو داخلی در کارخانه محسوب می شود.

منبع: فرارو
انتشار: 19 شهریور 1402 بروزرسانی: 19 شهریور 1402 گردآورنده: parisro.ir شناسه مطلب: 2407

به "شش خودرویی که در نیمه دوم سال دیدار می کنیم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "شش خودرویی که در نیمه دوم سال دیدار می کنیم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید