آنالیز های باستان شناختی آباده در راستای تکمیل نقشه باستان شناسی

به گزارش مجله سفرنامه پاریس، مطالعات و آنالیز های باستان شناختی آباده که در راستای تکمیل نقشه باستان شناسی صورت گرفت به شناسایی آثارمتعددی از دوره پیش از تاریخ تا دوره اسلامی در این شهرستان منجر شد.

آنالیز های باستان شناختی آباده در راستای تکمیل نقشه باستان شناسی

به گزارش خبرنگاران به نقل از روابط عمومی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری،علیرضا ابوالاحرار سرپرست هیات باستان شناسی امروزدوشنبه با اعلام این خبر گفت:شهرستان آباده واقع در شمال استان فارس با هدف کشف و شناسایی محوطه های باستانی و مطالعه چشم انداز فرهنگی و در راستای تکمیل نقشه باستان شناسی کشور مورد آنالیز و شناسایی باستان شناسی نهاده شد .

او با بیان اینکه هیات آنالیز باستان شناسی شهرستان آباده با مجوز پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری کار خود را شروع کرد اضافه کرد:شهرستان آباده از نظر جغرافیای سیاسی شامل بخش مرکزی و دهستان های بهمن،خسرو وشیرین،ایزدخواست،بیدک و سورمق است.

این باستان شناس گفت:آباده دارای تنوع منحصر بفردی از لحاظ آب و هوایی ، جغرافیایی و چشم انداز طبیعی است.

وی توضیح داد:با توجه به قراردریافت قسمتهایی از این شهرستان در دامنه ارتفاعات دنا و وجود چشمه سارهای فراوان در این منطقه که سرچشمه رود کر ،یکی از مهمترین رودخانه های فارس را تشکیل می دهد، قابلیت های فراوانی برای استقرار در دوره های مختلف فرهنگی ایجاد نموده است.

او اعلام کرد:از سوی دیگر این منطقه در بخش شرقی به علت قرار دریافت در مجاورت کویر مرکزی ایران از سبک و شرایط استقراری مناطق حاشیه کویر تاثیر گرفته است.

سرپرست هیات باستان شناسی گفت:علاوه بر این قرار دریافت شهرستان آباده در راستا ارتباطی شمال به جنوب کشور و وجود کاروانسراهای متعدد در این راستا بیانگر اهمیت این شهرستان درزمینه تجارت و داد و ستد در ادوار مختلف تاریخی و اسلامی است.

ابوالاحرار گفت:در این آنالیز پیمایشی علاوه بر شناسایی مجدد بعضی از آثار فرهنگی و استقرارگاه ها و معین دقیق موقعیت مکانی و مختصات جغرافیایی آنها ،آثار متعدد جدیدی از دوره پیش از تاریخ تا دوره اسلامی نیز شناسایی شد.

او توضیح داد: در مجموع تعداد 98 اثر در این پژوهش مورد شناسایی نهاده شد که از این میان می توان به محوطه های رو باز و پناهگاه سنگی متعلق به دوره پارینه سنگی میانه ،استقرارگاه های پیش از تاریخ، تپه و محوطه های دوره هخامنشی ،استودان و تدفینهای سنگ لاشه دوره اشکانی و ساسانی، محوطه ،قلعه و تپه های دوره ساسانی و اسلامی، کاروانسرا های دوره اسلامی ،بافت تاریخی و خانه های دوره قاجار اشاره نمود.

منبع: میراث آریا
انتشار: 16 تیر 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: parisro.ir شناسه مطلب: 224

به "آنالیز های باستان شناختی آباده در راستای تکمیل نقشه باستان شناسی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آنالیز های باستان شناختی آباده در راستای تکمیل نقشه باستان شناسی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید