توافق چین و آسه آن برای تقویت روابط

به گزارش مجله سفرنامه پاریس، چین و کشورهای عضو اتحادیه کشورهای جنوب شرق آسیا (آسه آن) توافق کردند تا روابط میان این دو طرف را تقویت نمایند.

توافق چین و آسه آن برای تقویت روابط

با تور چین سفری فراموش نشدنی را تجربه کنید.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری شینهوا، وانگ یی، وزیر امور خارجه چین در نشست وزرای امور خارجه پکن - آسه آن گفت: پلتفرم های همکاری آسه آن و همچنین پلتفرم ها به رهبری این اتحادیه نقش بسیار مهمی را در حفظ ثبات اجتماعی و رشد مالی در منطقه آسیای شرقی در بحبوبه تغییرات دنیای که شاهد آن هستیم، ایفا نموده است.

وی اضافه نمود: چین برای روابطش با آسه آن که به بنری برای همکاری منطقه ای تبدیل شده، اهمیت زیادی قائل است. چین و آسه آن برای تحکیم اعتماد متقابل سیاسی کوشش نموده و همیشه به یکدیگر احترام گذاشته اند.

وزیر امور خارجه چین توضیح داد: هر دو طرف خود را وقف همکاری های عملی و اقداماتی در راستای کسب منافع دو جانبه و نتایج برد-برد نموده اند و همکاری دو جانبه تجاری و مالی را به سطح جدیدی رساندند.

به گفته وانگ، کوشش های بسیاری برای ساخت مشترک ابتکار عمل یک کمربند و یک جاده برای بهبود ارتباطات منطقه ای اجرا شده، تبادلات فرهنگی و مردمی تقویت یافته، درک متقابل ارتقا یافته و چند جانبه گرایی، اتحاد مالی، تجارت و آزادی سرمایه گذاری در این منطقه نیز پیشرفت نموده است.

وانگ اضافه نمود: هر دو طرف اهمیت بسیاری برای رسیدگی مناسب به اختلافات قائل هستند تا بتواند صلح و ثبات را حفظ نمایند.

وزیر امور خارجه چین ادامه داد: همزمان با اینکه همکاری پکن- آسه آن وسیع تر می گردد، هر دو طرف باید برای سطح بالاتری از همکاری استراتژیک و ایجاد یک ارتباط نزدیک تر برای داشتن آینده مشترک در چارچوب دیدگاه شراکت استراتژیک چین- آسه آن 2030 انجام دهند.

وی همچنین بر همکاری امنیتی و تبادلات فرهنگی به منظور بهبود روابط میان چین و آسه آن تاکید نمود.

در جریان این نشست هر دو طرف متعهد همکاری در زمینه های سیاسی، امنیتی، مالی و غیره شدند و به نتایج رضایت بخشی دست یافتند.

در همین حال وانگ همچنین از کشورهای غیر آسیایی خواست تا از پاشیدن بذر بی اعتمادی و تفرقه در مورد آب های مورد مناقشه اجتناب کند.

این اظهارات وزیر امور خارجه چین اشاره ای ضمنی به آمریکا داشت آن هم پیش از رسیدن مایک پامپئو، وزیر امور خارجه این کشور به بانکوک برای شرکت در نشست آسه آن و ارائه پیامی دال بر نیروی تازه ای بخشیدن به مشارکت امنیتی و تجاری آمریکا در این منطقه.

جنگ بزرگ قدرت که جنگ تجاری میان آمریکا و چین به آن دامن زده بر نشست وزرای امور خارجه آسه آن که از روز چهارشنبه شروع شده، سلطه افکنده است.

جاه طلبی های نظامی پکن در آب ها و حریم هوایی مورد مناقشه در مقابل کوششی به رهبری مایک پامپئو برای تاکید مجدد بر نقش واشنگتن به عنوان یکی از قدرت های کلیدی آسیا - پاسفیک قرار گرفته است.

چین به استقرار ناوها، یجاد پایگاه های مسلح و همچنین استقرار کشتی های ماهیگیری در آب های مورد مناقشه در دریای چین جنوبی، متهم شده است؛ دریایی که یکی از مسیرهای مهم کشتی رانی دنیا است و آمریکا نهایت کوشش خود را به کار بسته تا آن را باز نگه دارد. چندین کشور جنوب شرق آسیا نیز بر بخش های مختلف این دریا ادعای مالکیت دارند و پکن را به استفاده از قدرت نظامی، مالی و دیپلماتیک خود برای جلوگیری از اجرای قوانین در این منطقه متهم نموده اند.

در همین حال چین ضمن زیر سوال بردن حقوق قدرت های خارجی به ویژه آمریکا برای تاثیر گذاشتن بر این مساله آن را موضوعی مربوط به همسایگی می داند.

وانگ یی گفت: ما معتقدیم کشورهای غیرمنطقه ای نباید به صورت تعمدی به چنین مشکلاتی که از گذشته به جای مانده است، دامن بزنند.

وی ضمن اشاره به 10 کشور عضو آسه آن گفت: کشورهای خارج از آسه آن نباید میان چین و کشورهای عضو این انجمن بذر تفرقه و نفاق بیفنمایند.

وانگ یی اضافه نمود: به بیانی دیگر چین همچنان آسه آن را یکی از اولویت ها در همسایگی اش می داند.

پامپئو قرار است امروز (پنج شنبه) با همتای چینی خود دیدار کند.

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 1 شهریور 1398 بروزرسانی: 7 مهر 1399 گردآورنده: parisro.ir شناسه مطلب: 301

به "توافق چین و آسه آن برای تقویت روابط" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "توافق چین و آسه آن برای تقویت روابط"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید