جنگ لفظی پکن و واشنگتن در نشست آلاسکا

به گزارش مجله سفرنامه پاریس، نخستین ملاقات مقامات آمریکایی و چینی در آلاسکا با اختلاف نظرهای جدی دو طرف همراه بوده است.

جنگ لفظی پکن و واشنگتن در نشست آلاسکا

با ما همراه باشید و با تور چین از شگفت انگیزترین کشور دنیا دیدن کنید بر روی دیوار چین سلفی بگیرید، از قصر ممنوعه دیدن کنید و در خیابان شانگهای پیشرفته ترین آسیا قدم بزنید.

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران و به نقل از یورونیوز، نخستین دیدار مقام های بلندپایه آمریکا و چین از زمان روی کار آمدن دولت جدید در کاخ سفید با اختلاف نظرهای جدی میان دو طرف شروع شد.

در این گفتگوها که در آلاسکای آمریکا انجام شد جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی کاخ سفید و همچنین آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه ایالات متحده با همتایان چینی خود یعنی یانگ جیچی مسئول روابط خارجی حزب کمونیست و وانگ یی وزیر خارجه چین دیدار کردند.

در ابتدای نخستین روز این دیدار ها که روز پنجشنبه 18 مارس برگزار گردید وزیر امور خارجه آمریکا در مقابل دوربین های تلویزیونی به همتای چینی خود تاخت و گفت اقدامات چین نظام مبتنی بر مقررات حاکم بر دنیا را تهدید می نماید و دولت جدید آمریکا به دنبال این است که این رفتارهای چین را تغییر دهد.

بلینکن در ادامه بعضی از این موارد را برشمرد و به موضوعاتی چون شرایط تایوان، هنگ کنگ، شرایط اقلیت مسلمان در اویغور و همچنین حملات سایبری چین به آمریکا اشاره نمود.

در بخش دیگری از این مجادله دو طرف که دوربین های تلویزیونی هم آن را ثبت کردند، وانگ یی وزیر خارجه چین در نطقی 15 دقیقه ای و به زبان چینی به اظهارات بلینکن پاسخ داد. آقای یی در صحبت های خود گفت که ایالات متحده از قدرت نظامی و هژمونی اقتصادی خود برای سرکوب در نقاط مختلف دنیا استفاده می نماید.

دیپلمات ارشد چینی همچنین تاکید نمود که این کشور خود را تابع مقررات بین المللی و سازمان ملل می داند و نه تابع چند کشور اندک که مدعی هستند مدافع نظم بین المللی اند.

هرچند به صورت معمول این جلسات افتتاحیه مذاکرات و نطق های ابتدایی در مذاکرات بین المللی چند دقیقه به طول می انجامد، اما نخستین جلسه مقام های آمریکایی و چینی در آلاسکا بیش از یک ساعت ادامه داشت.

جیک سالیوان در ادامه به خبرگزاری رویترز گفت که پکن ارزش های بنیادین پذیرفته شده در دنیا را مورد هجوم قرار داده است. مشاور امنیت ملی کاخ سفید در ادامه تاکید نمود هرچند واشنگتن به دنبال درگیری نیست اما از رقابت سخت با پکن استقبال می نماید.

این جلسات در حالی قرار است ادامه یابد که دیپلمات های آمریکایی به خبرنگاران گفته اند جلسه نخست طولانی تر از حد برنامه ریزی شده و بسیار سخت و جدی پیش رفته است.

ناظران سیاسی معتقدند تند بودن لحن دو طرف در مذاکرات علنی و در مقابل دوربین های تلویزیونی می تواند نشان از سخت تر بودن گفتگوهای پشت درهای بسته داشته باشد.

در عین حال بعضی از تحلیلگران هم معتقدند بیانیه خوانی های ابتدای جلسات مذاکراتی بیشتر جنبه تبلیغاتی و با هدف اثرگذاری بر مخاطبان داخلی هر یک از دو کشور انجام می گردد و نباید تاثیری بیش از اندازه واقعی برای آنها در نظر گرفت.

تور آسیایی آنتونی بلینکن پیش از دیدار با مقام های چینی نشان داده که کاخ سفید در حال تقویت جبهه خود برای مقابله با پکن است. وزیر امور خارجه آمریکا هفته گذشته در سفرهای خود به شرق آسیا به کشورهایی چون ژاپن و کره جنوبی در بیانیه های مختلفی در موضوعات مختلفی چون حقوق بشر، مسئله تایوان، هنگ کنگ و همچنین اقلیت مسلمان اویغور از سیاست های چین انتقاد کرد.

تحلیلگران بخت چندانی برای حصول موفقیت یا دست آورد جدی در پس مذاکرات آلاسکا قائل نیستند. واشنگتن در آستانه مذاکرات با مقام های چینی محدودیت های تازه ای را در قبال چین اعمال نموده که از آن جمله می توان به لغو بعضی از مجوزهای مخابراتی چین، احضار چندین شرکت فن آوری و اطلاعاتی چینی به دلیل نگرانی های مربوط به مسائل امنیت ملی و البته تحریم های جدید علیه بعضی شخصیت های چینی در ارتباط با اتفاقات هنگ کنگ اشاره نمود.

روابط میان چین و آمریکا در دوران زمامداری دونالد ترامپ به شدت با تنش همراه بوده است. تحلیلگران ابراز امیدواری نموده بودند که با حضور جو بایدن در کاخ سفید از شدت تخاصم های میان پکن و واشنگتن کاسته گردد. با این حال دولت بایدن هنوز اقدامی در راستای کاهش محدودیت های اعمال شده توسط ترامپ بر چین انجام نداده است.

درخواست چین از دولت بایدن برای لغو سیاست های ترامپ

منابع ناشناس نیز به وال استریت ژورنال گفته اند که مذاکرات شامل محدودیت های اعمال شده علیه شرکت های هواوی و اس ام آی و محدودیت های صدور ویزا برای مقام ها، دانشجویان و روزنامه نگاران چینی خواهد بود.

مقام های چینی خواهان دیدار جو بایدن با شی جین پینگ رئیس جمهور چین در ماه آوریل در جریان کنفرانس مجازی دنیای مقابله با تغییرات آب و هوایی شده اند.

این در حالی است که پیش از نشست آلاسکا، آنتونی بلینکن وزیر خارجه آمریکا گفت که ایالات متحده 24 مقام چینی و هنگ کنگی را به خاطر اصلاح قوانین انتخاباتی هنگ کنگ تحریم نموده است.

روزنامه وال استریت ژورنال گفت: مقام های چینی می خواهند در دیدار با مقام های آمریکایی در آلاسکا درخواست نمایند تا دولت بایدن سیاست ها و تحریم های ترامپ علیه افراد و شرکت های چینی را لغو کند.

منبع: خبرگزاری تسنیم
انتشار: 26 فروردین 1400 بروزرسانی: 26 فروردین 1400 گردآورنده: parisro.ir شناسه مطلب: 1675

به "جنگ لفظی پکن و واشنگتن در نشست آلاسکا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "جنگ لفظی پکن و واشنگتن در نشست آلاسکا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید