حسینی: پیش دبستانی برای بچه ها آسیب دیده شنوایی اجباری است

به گزارش مجله سفرنامه پاریس، تهران (پانا) - به گفته معاون وزیرو رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور، این سازمان 16 هزار دانش آموز با احتیاج شنوایی را در بیش از هزار و 600 مدرسه خاص استثنایی و 20 هزار مدرسه پذیرا تحت پوشش تعلیم و تربیت دارد.

حسینی: پیش دبستانی برای بچه ها آسیب دیده شنوایی اجباری است

از وبسایت ویکی پدیا دیدن نمایید.

سیدجواد حسینی در نشست خبری امروز خود که به مناسبت گرامیداشت هفته جهانی ناشنوایان و نهم مهرماه روز جهانی ناشنوایان به صورت ویدئوکنفرانسی برگزار گردید گزارشی از اقدامات این سازمان را در حوزه آسیب های شنوایی ارائه کرد و گفت: جامعه دوستدار انسان جامعه کتاب، کودک و معلولان است جامعه دوستدار انسان با احتیاج ویژه، زمانی محقق می گردد که جامعه فراگیر شکل گیرد.

وی ادامه داد: آموزش و پرورش استثنایی کشور خشنود است که 16 هزار دانش آموز با احتیاج شنوایی را در بیش از هزار و 600 مدرسه خاص استثنایی و 20 هزار مدرسه پذیرا تحت پوشش تعلیم و تربیت دارد. همچنین 100 مدرسه ویژه ناشنوایان، 23 مدرسه ویژه نابینایان و 6 مدرسه شبانه روزی داریم که 300 دانش آموز آسیب شنوایی را تحت پوشش دارد.

حسینی با بیان اینکه 2،3 دوره بیشتر از دانش آموزان عادی، دانش آموزان با احتیاجهای ویژه را تحت تعلیم و تربیت می بریم، یکی از ویژگی های این سازمان را آمیزه ای از ماموریت های آموزش و پرورش عادی و بهزیستی همراه با کار توانبخشی مطرح کرد.

رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور پیش دبستانی در دوره عادی را اختیاری دانست و اضافه نمود: این دوره اما در دوره استثنایی اجباری است. در حوزه دانش آموزان با آسیب شنوایی، برای بچه ها تا دو سال آموزش به والدین را در دستور کار و برای بچه ها 2 تا 3 سال، آموزش والد و کودک و 3 تا 4 سال نیز آموزش پیش دبستانی را در اختیار داریم.

وی با اشاره به اینکه در دوره یک و 2 پیش دبستانی، 700 کودک در 175 کلاس تحت پوشش هستند مطرح کرد که در دوره پیش دبستانی و ابتدایی اولین قدم شناسایی به موقع این دانش آموزان است. به گفته حسینی هنوز در شناسایی به موقع مشکل وجود دارد.

شناسایی و جای دهی مناسب دانش آموزان

آموزش زبان اشاره ایرانی

معاون وزیر یکی از اهداف سنجش سلامت را شناسایی و جای دهی مناسب دانست که مجموع دانش آموزان شناسایی شده 16 هزار نفر هستند. وی ادامه داد: در مدارس خاص و استثنایی حدود 6 هزار دانش آموز در قالب هزار و 373 کلاس درس و 10 هزار دانش آموز در بیش از 20 هزار مدرسه در قالب طرح تلفیقی تحت پوشش فعالیت های آموزش و پرورش استثنایی قرار گرفته اند.

رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور در ادامه به آموزش زبان اشاره ایرانی اشاره نمود و گفت: انسان های دارای آسیب شنوایی دنیای پرمعنایی از ارتباط را رقم می زنند و زبان اشاره این ارتباط را تکمیل می نماید. نهضت زبان اشاره و بریل را در سال 99 در دستور کار داریم و 5 هزار مدیری که بیشتر با این افراد در ارتباط هستند آموزش خواهند دید که هزار نفر آموزش بریل و 4 هزار نفر آموزش زبان اشاره می بینند.

حسینی با بیان اینکه هزار واژگان فارسی را به زبان اشاره معنا کردیم گفت: در کوشش هستیم معادل سازی واژه ها برای گروه های هفت گانه با فرهنگستان زبان فارسی انجام گردد. همچنین 10 درصد معلمان دانش آموزان کم توان ذهنی، آموزش چندگانه می بینند.

تدریس تلویزیونی ناشنوایان در روزهای آدینه

وی اضافه نمود: در بحران کرونا، آموزش و پرورش استثنایی ساکت ننشست و 100 واژه برای مواجهه کادر درمانی با افراد ناشنوا را تهیه کرد و 4 کلیپ کوتاه در این باره فراوری شد در هر حال کوشش کردیم که به خواسته ناشنوایان در این دوره به وسیله مدرسه تلویزیونی پاسخ دهیم لذا امروزه در تمام آموزش های تلویزیونی زبان اشاره اضافه شده و روزهای آدینه به صورت اختصاصی معلمانی با زبان اشاره تدریس می نمایند.

به گفته رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور برای تمام گروه های هفت گانه پایگاه جامع محتوا با 4 هزار عنوان درس راه اندازی شده است که تا به امروز 440 عنوان بارگذاری شده و 80 عنوان مربوط به ناشنوایان است.

یکی دیگر از اقدامات مهم این سازمان توسعه آموزش های فنی و حرفه ای و مهارت آموزی است که حسینی خاطرنشان کرد امکان تحصیل در 38 رشته فنی فراهم شده است. همچنین در حوزه مناسب سازی و فراوری محتوای ویژه ناشنوایان، 122 کتاب برای دوره های مختلف تحصیلی متناسب سازی شده است.

جزئیات ارائه خدمات حمایتی

وی درباره خدمات حمایتی مطرح کرد که در سال گذشته 32 هزار خدمت در 16 عنوان ارائه شد و در بحث پرداخت یاری هزینه سمعک تا به امروز 4 هزار دانش آموز تحت پوشش رفته اند علاوه بر آن یاری هزینه تعمیر قطعات دستگاه کاشت حلزون برای هر فرد 2 میلیون و 500 هزار تومان است. یاری هزینه جراحی کاشت حلزون که 194 مورد اجرا شده است در فهرست این خدمات واقع شده است. در سال جدید تمام هزینه این خدمات را از 4 به 7 میلیارد تومان افزایش دادیم.

معاون وزیر در هفته جهانی ناشنوایان تعهد کرد که شناسایی دقیق تر آسیب های شنوایی را در دستورکار قرار دهد وی مطرح کرد: مداخلات بهنگام طلایی را از بدو تولد گسترس کمی و کیفی خواهیم داد، زیرا معتقدیم از معلولیت های پنهان جلوگیری می نماید.

جذب 500 نیروی طرحی توانبخشی

حسینی اضافه نمود: سال جاری 500 نیروی طرحی توانبخشی را جذب می کنیم همچنین آموزش مبتنی بر توانمندسازی برای مربیان و آموزش تکنیک های مداخله بهنگام به ویژه برای بچه ها زیر 2 سال به طور جدی در دستور کار است. گسترش زبان اشاره ایرانی و ایجاد مراکز جامع توانبخشی و آموزشی نیز در حال اجرا است و افزایش و توسعه مراکز فنی و حرفه ای برای دانش آموزان با احتیاجهای ویژه نیز در دستورکار خواهد بود.

منبع: خبرگزاری پانا
انتشار: 13 آبان 1399 بروزرسانی: 13 آبان 1399 گردآورنده: parisro.ir شناسه مطلب: 1348

به "حسینی: پیش دبستانی برای بچه ها آسیب دیده شنوایی اجباری است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "حسینی: پیش دبستانی برای بچه ها آسیب دیده شنوایی اجباری است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید