خبرنگاران علاوی و المالکی به کابینه الکاظمی رای اعتماد نمی دهند

به گزارش مجله سفرنامه پاریس، بغداد - خبرنگاران - گروه های پارلمانی وابسته به نخست وزیران پیشین عراق، نوری المالکی و ایاد علاوی در بیانیه های جداگانه امروز (یکشنبه) اعلام کردند که به کابینه مصطفی الکاظمی نخست وزیر مامور به تشکیل دولت جدید رای اعتماد نمی دهند.

خبرنگاران علاوی و المالکی به کابینه الکاظمی رای اعتماد نمی دهند

این دو فراکسیون در مجلس عراق که 46 کرسی از مجموع 329 کرسی مجلس را در اختیار دارند در اعتراض به آنچه ساز و کار مبهم و غیر تعیین مصطفی الکاظمی در انتخاب وزیران پیشنهادی خود نامیده، گفته اند که از اعطای رای اعتماد به کابینه او خودداری می نمایند.

فراکسیون دولت قانون به رهبری نوری المالکی در مجلس با اشاره به اینکه در تشکیل کابینه الکاظمی، هیچ نماینده ای ندارد اظهار داشت که در جلسه فوق العاده آینده مجلس از اعطای رای اعتماد به کابینه الکاظمی خودداری می نماید.

این فراکسیون افزوده است که با همکاری دیگر فراکسیون برای تشکیل دولت جدید به نخست وزیری مصطفی الکاظمی کوشش کرد اما در جریان رایزنی ها مشاهده شد که نخست وزیر مکلف، ساز و کار واحد در انتخاب وزیران پیشنهادی خود طی ننموده است.

به نوشته بیانیه، ائتلاف دولت قانون برای اصلاح این ساز و کار کوشش زیادی کرد اما با تاسف شدید، کابینه ای که الکاظمی ارائه نموده برخلاف انتظارهای ملت عراق است.

این بیانیه افزوده است که کابینه پیشنهادی در برگیرنده تعدادی از نامزدهای جنجالی است که مختصات شایستگی، پاکدستی و پذیرش عمومی بر آنها منطبق نیست و بر همین اساس این ائتلاف در تشکیل کابینه مشارکت ننموده و در مجلس نیز به آن رای اعتماد نمی دهد.

به همین دلیل ائتلاف الوطنیه به رهبری ایاد علاوی در بیانیه ای تاکید نموده است که جلسه اعطای رای اعتماد به کابینه را بایکوت می نماید.

این بیانیه افزوده است که ائتلاف الوطنیه همیشه بر ضرورت مراعات مطالبات میادین اعتراضی و حضور نمایندگانی از این اعتراضات و سندیکاها در کابینه دولت تاکید نموده است.

این فراکسیون نیز بر سازوکاری که الکاظمی در انتخاب وزیران پیشنهادی خود در پیش گرفته اعتراض نموده و گفته است که این سازو کارها مبهم و ناتعیین بوده است.

فراکسیون علاوی تاکید نموده است که خط مشی اپوزیسیون مسالمت آمیز را در مجلس علیه دولت الکاظمی در پیش می گیرد.

پیش از این نیز بعضی از اقلیت های قومی و دینی عراق نسبت به فرایند تشکیل کابینه و عدم انتخاب نامزدهایی از داخل این اقلیت ها در پست های وزارتی اعتراضاتی نموده بودند.

گروه های شبک (حنین قدو) و ترکمنان عراق (جاسم محمد جعفر البیاتی) از بارزترین اقلیت های قومی عراق هستند که به ساز و کار الکاظمی در انتخابات وزیران پیشنهادی اعتراض نموده و تهدید به عدم اعطای رای اعتماد به کابینه او نموده اند.

بعضی منابع مجلسی پیش بینی نموده اند که جلسه فوق العاده مجلس عراق برای اعطای رای اعتماد به کابینه الکاظمی ظرف فردا دوشنبه یا سه شنبه برگزار گردد.

کابینه الکاظمی متشکل از 21 وزیر است که سهم شیعیان 11، اهل سنت 6، نمودها 3 و اقلیت ها یک وزیر اعلام شده است.

مصطفی الکاظمی برای شش وزارتخانه هر کدام یک وزیر پیشنهاد نموده اما در بعضی از پست های وزارتی بحث برانگیز، بیش از یک وزیر پیشنهاد شده تا در صورت رد گزینه نخست توسط مجلس، نامزدهای بعدی گزینه های جایگزین باشند.

منبع: ایرنا
انتشار: 10 تیر 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: parisro.ir شناسه مطلب: 1127

به "خبرنگاران علاوی و المالکی به کابینه الکاظمی رای اعتماد نمی دهند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران علاوی و المالکی به کابینه الکاظمی رای اعتماد نمی دهند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید