رهبران دارای هوش هیجانی از این 9 قانون مخفی برای پیروزی در بحث ها استفاده می نمایند

به گزارش مجله سفرنامه پاریس، در اینجا می خواهیم درباره هوش هیجانی و برنده شدن در بحث ها و مناظره ها صحبت کنیم. شاید برایتان سوال شده باشد که بعضی از مدیران پیروز جهان چگونه همواره در مباحثه ها پیروز و پیروز می شوند. ما در این مطلب، می خواهیم درباره 9 سلاح یا قانون مخفی هوش هیجانی صحبت کنیم که معمولا این رهبران پیروز در بحث های خود به کار می گیرند.

رهبران دارای هوش هیجانی از این 9 قانون مخفی برای پیروزی در بحث ها استفاده می نمایند

ابتدا باید درباره سه عبارت کلیدی به تعریف های مشخصی برسیم تا نیمی از راه را رفته باشیم.

ابتدا پیروزی:

  • برای اهداف ما، یک مباحثه برنده به مباحثه ای گفته می گردد که شما در موقعیتی قرار بگیرید که به احتمال زیاد به اهداف نهایی خود نسبت به قبل از شروع بحث دست پیدا نموده اید.
  • اغلب اوقات به این معنا نیست که طرف مقابل را متقاعد کردید که شما درست می گویید و او اشتباه می نماید. هر چند وقت یک بار این اتفاق می افتد؟
  • در حقیقت، وقتی درباره برنده شدن در یک بحث صحبت می کنیم؛ برنده شدن یا پیروزی را به عنوان یک فعل در نظر نگیرید و آن را به عنوان یک صفت تصور کنید که باعث شادی بیشتر شما می گردد.

بعد هوش هیجانی:

  • هوش هیجانی در اینجا، عملی مطلعانه است که چگونه احساسات بر ارتباطات و کوشش های سازمانی شما تاثیر می گذارند. همراه با تفکر درباره اینکه چگونه استفاده از احساسات (هم برای شما و هم برای دیگران) باعث روشن تر و قابل ارتباط تر شدن نظرات و متقاعدنماینده تر می شوند.
  • معمولا هوش هیجانی افراد را وادار می نماید با دیگران رفتار زیباتری داشته باشند و با آن ها همدلی نمایند. این ها مزایای مثبت جانبی هستند و تعریف یا هدف اصلی نیستند.

در نهایت مباحثه:

  • بحث ها در اینجا، ارتباطاتی هستند که برای پیشبرد یک درک مشترک، حل اختلاف یا دستیابی به اهداف طراحی می شوند. آن ها بیشتر شبیه به مذاکره هستند تا مناظره و جنگیدن لفظی!
  • زمینه های تجاری یک بحث می تواند بی نهایت باشد: اختلاف با رقیب، درخواستی از یک رگولاتوری دولتی، گفت وگوی سختی با کارمند و …
  • هر مذاکره یک مباحثه نیست؛ اما هر بحثی تا حدودی مذاکره محسوب می گردد.

اگر در پی مشاوره درباره چگونگی برخورد با چالش های کاری با استفاده از هوش هیجانی هستید؛ می خواهید در مباحثه های عاطفی و خانواده گی بهتر عمل کنید و سریع تر بحث کنید یا دوست دارید روابط اجتماعی و تجاری بهتری داشته باشد؛ دلیلی است بر اینکه برای این روابط ارزش بیشتری قائل هستید و می خواهید عملکرد بهتری داشته باشید.

اما این قوانین در زمینه های کاری و تجاری هم قابل اجرا هستند و همچون یک رازهای پنهان در دست افراد پیروز و رهبران باهوش جهان برای برنده شدن در بحث ها قرار می گیرند.

در ادامه به 9 قانون مخفی که معمولا درمان گرها و مشاوران زناشویی به همسران برای نحوه مشاجره با همسر یا مشاوران تجاری به مدیران برای پیروزی در مباحث حقوقی و مدیریت تعارض پیشنهاد می نمایند؛ اشاره می کنیم:

قانون 1: پیش از شروع یک بحث، تصمیم بگیرید چگونه می خواهید به سرانجام برسد

امیدواریم که تا سرانجام این مقاله را مطالعه کنید ولی قانون 1 اهمیت ویژه ای دارد و در باره روش بحث کردن نیست؛ بلکه به پیش از ورود به مباحثه مربوط است.

به طور خلاصه، این قانون می گوید وقتی صحبت از بحث کردن می گردد؛ پیش از ورود به بحث باید بدانید می خواهید در انتهای آن چه نتیجه ای بگیرید؟

به خاطر داشته باشید که ممکن است به یک نتیجه بلندمدت مطلوب برسید (من می خواهم این کارمند پیروز گردد و در ادامه به پیشرفت کسب وکار من یاری کند و شاد باشد) یا دنبال یک نتیجه دلخواه کوتاه مدت برسید (من می خواهم بفهمم چرا این کارمند اخیرا انتظارات ما را برآورده نمی نماید).

در بسیاری از موارد، مردم مانند دیگر بخش های زندگی در اینجا هم شکست می خورند؛ زیرا اصلا درباره اینکه دنبال چه چیزی از این بحث هستند؛ عمیقا فکر نکردند و زمان اختصاص ندادند.

قانون 2: فکر می کنید چگونه می توانید این بحث را برای طرف مقابل خوب به سرانجام برسانید

هر بحثی دو طرف دارد: شما و طرف مقابل تان!

طرف مقابل شما باید قانون شماره 1 را تمرین کند. گاهی اوقات این کار را انجام می دهند و گاهی اوقات آن را زیر پا می گذارند و غافل هستند ولی شما می توانید شرایط بحث را طوری خوب پیش ببرید که کار را برای آن ها آسان کنید. فکر کنید چگونه می توانید به خواسته خود برسید ولی در عین حال به طرف مقابل هم اجازه بدهید به بخشی از خواسته های خود برسد.

حداقل، می توانید سعی کنید به آن ها بفهمانید که شما مخاطب خوبی هستید و می توانند به راحتی نظرات خود را بیان نمایند. جان هارل، روان شناس بالینی که به مدت 40 سال در UCLA و دانشگاه اورگان جنوبی تدریس نموده است؛ می گوید بسیاری از مردم فقط برای شنیده شدن با هم دعوا می نمایند. آن ها می جنگند تا دیده شوند و حرف شان را بزنند. شما می توانید از این واقعیت چیزهای زیادی به دست بیاورید.

قانون 3: شرایط را کنترل کنید

سه شرایط اساسی وجود دارد که باید در یک بحث کنترل کنید یا حداقل از آن ها مطلع باشید: زمان، مکان و نحوه بحث کردن خودتان!

چه زمانی صحبت می کنید؟ چگونه صحبت می کنید؟ آیا در جایی ثابت هستید یا یکی از شما در حال حرکت و سفر و رفتن به مکان دیگری است؟ آیا مباحثه شما ایمیلی است یا تماس تصویری؟ آیا فقط دو طرف خودتان هستید یا اینکه افراد دیگری نیز به صحبت های شما گوش می نمایند؟

همه این سوالات اصطلاحا مذاکره قبل از مذاکره هستند و باید مورد توجه قرار بگیرند. زمان در این سه مورد، اهمیت بسیار بیشتری دارد و شما باید زمانی برای سرانجام بحث تنظیم کنید تا بتوانند در زمانی که بحث داغ شده و دارد به تنش می گراید یا رسما مشاجره می گردد؛ بتوانید آن را سرانجام و شرایط را تغییر دهید.

قانون 4: کنترل احساسات

البته که باید احساسات خود را کنترل کنید ولی این به معنای بی احساس بودن در یک بحث نیست. بلکه باید بدانید چه احساساتی دارید و چگونه این احساسات بر آنچه که می گویید و انجام می دهید؛ چه بهتر یا بدتر؛ تاثیرگذار هستند. همین طور، باید مراقب احساسات طرف مقابل هم باشید.

اینجا است که باید به یاد داشته باشید هدف شما این نیست که تا جایی که ممکن است؛ در بحث راحت و ریلکس باشید. گاهی اوقات هم اضطراب یا هیجان در مقابل طرف مقابل می تواند یک راهکار خوب برای برنده شدن باشد.

دکتر گیلیان اوشی براون، روان درمان گر متخصص در آسیب های ارتباطی پیچیده می گوید هنگامی شما از نظر شناختی بیش از حد برانگیخته می شوید و ضربان قلب تندی دارید و افکار تند و سریعی به فکر تان می رسد؛ اطرافیان شما می توانند این موضوع را درک نمایند. شما بهتر است در بحث ها، آرام و روشن فکر باشید که برای شروع هرگونه ارتباطی موثر است.

قانون 5: از صحبت های کوتاه اجتناب نکنید

شاید صحبت های کوتاه و مختصری در یک بحث داشته باشید ولی همین صحبت ها مهم هستند. این یک فرصت اولیه برای یافتن زمینه های مشترک است.

شاید در حال بحث با فروشنده ای هستید که انتظارات شما را برآورده ننموده و ازش ناامید هستید یا شاید با کارمندی صحبت می کنید که در فکر شما قرار نیست همکاری درازمدتی داشته باشد.

ممکن است این گفت وگوها پرحاشیه باشند؛ بنابراین بهتر است با یک موضوع ساده مانند من می دانم که همه چیز سخت بوده است و می خواهم قدردانی کنم که برای صحبت کردن درباره آن وقت گذاشتید و امیدوارم به توافق برسیم شروع کنید. هرگز با یک سوال، حتی به ظاهر بی اهمیت مانند اوضاع چطور است؟ شروع نکنید.

درباره یک موضوع حاشیه ای صحبت را شروع نکنید یا اینکه سوالی نپرسید که جوابش برایتان اهمیت ندارد. سعی کنید با لحنی نرم و آرام و سخنانی کوتاه، بحث را به سوی یک رویکرد مثبت پیش ببرید.

قانون 6: در زمان واقعی تنظیم مناسبی (نه واکنش) داشته باشید

نکته مهمی که اینجا برای دستیابی به اهداف مورد نظر خود باید در نظر داشته باشیم این است که بین تنظیم و پاسخ مناسب با واکنش تفاوت وجود دارد.

بیایید از یک مثال استفاده کنیم. تصور کنید هدف نهایی شما این است که به یک کامند یاری کنید تا در محل کار موثرتر عمل کند و تصور می کنید مشکل او از نداشتن انعطاف پذیری کافی است.

اما در حین بحث و گفت وگو با او، به شما می گوید که مشکل اصلی این است که به او به میزان کافی بازخورد و جهت گیری کاری داده نمی گردد.

شما می توانید یک واکنش احساسی داشته باشید و بگویید: من رئیس بسیار خوبی هستم و هدایت ها و بازخوردهای بسیار روشن و موثر ارائه می دهم!

یا می توانید یک پاسخ و حرکت به شیوه ای کمتر احساسی تنظیم کنید: خوب شاید اگر ما آنالیز های هفتگی مانند این جلسه را داشته باشیم تا مطمئن شویم همه چیز در راستا درست و مورد انتظار پیش می رود؛ به بهبود کار یاری کند.

هر دو مورد مشابه هم هستند ولی به نظر شما کدام یک می تواند روی کارمند موثرتر باشد؟

قانون 7: گوش کنید و طوری نگاه کنید که به نظر برسد گوش می کنید

گوش کردن سخت تر از آن چیزی است که مردم فکر می نمایند. گوش کردن با سکوت کردن یا تایید کردن حرف های طرف مقابل تفاوت دارد. گوش کردن واقعا یک ارتباط است.

ادراک مهم است. حتی اگر فردی چندوظیفه ای حرفه ای هستید؛ به این فکر کنید که در یک بحث، 5 بار گوشی تلفن خود را چک کنید یا اینکه منشی شما دو بار وسط صحبت ها، بیاید و ازتان چیزی بپرسد.

بعضی اوقات حواس پرتی خوب است. تصور کنید تلفنی و پشت فرمان خودرو در جاده، یک کارمند تماس می گیرد و درخواست فوری صحبت پیرامون یک موضوع را دارد. اینجا، بهتر است تمرکز خود را بیشتر روی رانندگی و جاده بگذارید ولی اگر در یک بحث جدی و برنامه ریزی شده در دفتر کارتان، حواس پرتی نشان بدهید؛ نشان دهنده عدم اهمیت داشتن بحث برای شما است.

قانون 8: در صورت احتیاج به وقفه، حتما این کار استراتژیک را انجام دهید

شما رئیس هستید و بحث از راستا اصلی خود خارج شده است یا بحث برای شما واقعا قابل تحمل نیست و ادامه آن می تواند عواقب مخرب و منفی بیشتری داشته باشد. در این صورت، کاملا حق با شما است و اصلا یک استراتژیک مناسب است که بجث را متوقف کنید و یک وقت استراحت بدهید یا به زمان دیگری موکول کنید.

حتی می توانید با جملات و کلمات مناسبی، دوباره بحث را در راستا درستی قرار دهید و به اصطلاح بحث را عوض کنید. مثلا این طور: من و شما حرف های زیادی درباره احساسات مان داریم ولی هر دو دنبال یک راهکار هستیم و بهتر است بیاییم درباره این راهکار ها صحبت کنیم.

قانون 9: در پی درک باشید

اگر دنبال اذیت دیگران نباشید؛ باید سعی کنید در یک بحث، خود را جای آن ها بگذارید و آن ها را درک کنید.

درک کردن یک رفتار کلیدی برای رسیدن به هدف مورد نظر در بحث ها است. سوالاتی را مطرح کنید یا بعضی صحبت های خود را برای طرف مقابل تکرار کنید و از او توضیحات بیشتری بخواهید تا همین طور شانس شما برای رسیدن به هدف و یک نقطه مشترک افزایش پیدا کند. مثلا، بپرسید از کجا آمده اند؛ چه راستا یا مشکلاتی را پشت سر گذاشتند؛ چه اهدافی داشتند و نظایر این ها

اگر نتوانید بفهمید اولویت های طرف مقابل چیست؛ متقاعد کردن او سخت می گردد یا شما باید بفهمید که از کجا آمده و چه راستای طی نموده است تا او بتواند استدلال های قانع نماینده ای برای شما بیاورد.

منبع: یک پزشک
انتشار: 26 آبان 1400 بروزرسانی: 26 آبان 1400 گردآورنده: parisro.ir شناسه مطلب: 1985

به "رهبران دارای هوش هیجانی از این 9 قانون مخفی برای پیروزی در بحث ها استفاده می نمایند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "رهبران دارای هوش هیجانی از این 9 قانون مخفی برای پیروزی در بحث ها استفاده می نمایند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید