رهبری: کارمندان دولتی دیگر نمی توانند با دولت وارد معامله شوند

به گزارش مجله سفرنامه پاریس، رییس مرکز توسعه تجارت الکترونیکی با تاکید بر لزوم مقابله با تبانی و رانت اطلاعاتی در دولت، گفت: از مداخله کارمندان در معاملات دولتی به صورت سیستمی و هوشمند جلوگیری می گردد.

رهبری: کارمندان دولتی دیگر نمی توانند با دولت وارد معامله شوند

به گزارش گروه مالی خبرنگاران، علی رهبری در مراسم رونمایی از منع سیستمی و هوشمندانه از مداخله کارمندان در معاملات دولتی اظهار کرد: یکی از پروژه های مهم کشور ها این است که اگر دولت به عنوان خریدار یا فروشنده فعال است باید فرایند خرید و فروش به صورت الکترونیکی انجام گردد تا دچار فساد و عدم کارایی نگردد. کوشش برای ساماندهی این موضوع از اواخر دهه 80 و اوایل دهه 90 شروع شد و هنوز هم ادامه دارد.

رییس مرکز توسعه تجارت الکترونیکی اضافه نمود: سامانه تدارکات الکترونیکی دولت (سامانه ستاد) محور این کوشش است. همه بخش های مشمول باید معاملات را در بستر این سامانه انجام دهند ثبت نام غیرحضوری بوده و در صورت احتیاج با سامانه های دیگر تبادل اطلاعات انجام می گردد.

وی ادامه داد: تا به امروز 10 هزار و 797 دستگاه دولتی در سامانه ستاد ثبت نام نموده اند که از این تعداد 8 هزار و 578 دستگاه فعال هستند. در واقع نزدیک به 90 درصد دستگاه های اجرایی ثبت نام نموده اند، اما فقط 30 درصد واحد های تابعه و زیرمجموعه دستگاه های اجرایی اقدام به ثبت نام نموده اند. بعلاوه 296 هزار فعال بخش خصوصی در سامانه ستاد ثبت نام نموده اند.

رهبری گفت: بعلاوه از سال 91 تا 15 دی سال 1400، یک میلیون و 140 هزار فقره انواع معامله به ارزش 542 هزار میلیارد تومان در سامانه ستاد صورت گرفته است. البته معاملات از سال 97 رشد کرد و پیش از آن فعالیت خاصی در این بخش وجود نداشت.

رییس مرکز توسعه تجارت الکترونیکی اضافه نمود: نکته مهم آنکه در بستر این سامانه جلوی مداخله کارمندان دولت در معاملات گرفته شده است؛ طبق قانون کارمندان دولت اعم از وزرا، نمایندگان مجلس، کارمندان دولت و ... به علت احتمال تبانی و رانت اطلاعاتی نباید وارد معامله با دولت شوند. تا دو هفته پیش این اتفاق می افتاد، اما از دو هفته گذشته به این سو سامانه به صورت سیستمی جلوی این معاملات را می گیرد.

وی گفت: ما در گام های بعدی وارد لایه های زیرین معاملات نیز خواهیم شد؛ به عنوان مثال احتمال اینکه کارمندان دولت به وسیله افراد دیگر وارد سامانه شوند وجود دارند بنابراین ارتباط بین کارمندان دولت و افراد را نیز آنالیز خواهیم کرد.

رهبری با بیان اینکه منع سیستمی و هوشمندانه از مداخله کارمندان در معاملات دولتی، دریچه مفاسد در دولت را میبندد، اظهار کرد: از 2 هفته پیش تا به امروز 267 فرد حقیقی از ورود به سامانه منع شده اند و امکان انجام 510 معامله از سوی افراد حقیقی گرفته شد. بعلاوه جلوی ورود 479 شخص حقوقی به سامانه گرفته شد و به همین دلیل از انجام هزار و 35 معامله حقوقی نیز جلوگیری شد.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 25 بهمن 1400 بروزرسانی: 25 بهمن 1400 گردآورنده: parisro.ir شناسه مطلب: 2076

به "رهبری: کارمندان دولتی دیگر نمی توانند با دولت وارد معامله شوند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "رهبری: کارمندان دولتی دیگر نمی توانند با دولت وارد معامله شوند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید