سایه تخریب روی سر تنها کاروانسرا شهری نجف آباد

به گزارش مجله سفرنامه پاریس، درست وسط بافت بازار تاریخی نجف آباد در خیابان ملاصدرا حالاتنها کاروانسرا به جای مانده شهر که یک کاروانسرا شهری از نظر نوع بهره برداری اش محسوب می شد، زیر سایه مجتمعِ تجاری که چند سال قبل در این محدوده تاریخی و در عرصه این کاروانسرا ساخته شد، در حال تخریب است، ان هم در حالی که این مکان تاریخی امروز به زباله دانی مغازه های اطراف به خصوص همان مجتمع تجاری تبدیل شده است.

سایه تخریب روی سر تنها کاروانسرا شهری نجف آباد

حسین نجفی پور، مدیرعامل انجمن دوستداران میراث فرهنگی نجف آباد درباره شرایط این کاروانسرای شهری از دوره قاجار شرح می دهد: از چند سال گذشته، عرصه کاروانسرا تاریخی حاج حیدر که حدود سال 1384 در لیست آثار ملی به ثبت رسید، با ساختِ مجتمعی تجاری در عرصه آن، با تهدیدِ تخریب روبرو شد و امروز این تهدید در حال تبدیل شدن به واقعیت است، آن هم برای کاروانسرا به جامانده شهری در نجف آباد که اوایل دوره قاجار مرکز داد و ستد و خرید و فروش بادام به وسیله تجار هندی بوده است.

او با اشاره به متصل شدنِ این کاروانسرا در زمان ساخت به تیمچه تاریخی نوریان که در آن موقع مرکز خرید و فروش بادام بوده، ادامه می دهد: تجار هندی برای خریدِ بادام به نجف آباد می آمدند و این کاروانسرا مکان استقرار و استراحت این تجار بود.

وی نجف آباد را در دوره قاجار یکی از مراکز رشد کشاورزی و بادام در منطقه معرفی می نماید و ادامه می دهد: در آن موقع حتی صادرات بادام به کشورهایی مانند آلمان هم انجام می شده است.

او با بیان این که چند سال گذشته تیمچه تاریخی نوریان بازسازی شد و با از دست دست دادنِ اصالتِ اصلی خود، امروز به پاساژ نور معروف شده است، می افزاید: در سال های گذشته در حریمِ این بنا تاریخی ساخت وساز انجام شد و حتی چند شرکت خصوصی قصد تخریبِ این کاروانسرا را در سال های 83 و 84 داشتند که اعضای انجمن میراث فرهنگی نجف آباد با زدنِ زنجیره انسانی در نیمه شب دور این ساختمان تاریخی، از تخریب آن جلوگیری کردند.

او با اشاره به بازسازی این کاروانسرا به وسیله میراث فرهنگی در سال 91، اظهار می نماید: بعد از آن و در زمان ساخت وسازهای در حال اجرا در عرصه این بنا متاسفانه یک غرفه آن تخریب شد، حتی بعد از سرانجامِ بازسازی ها مالکان با بستنِ ناودان ها، باعث تخریب تدریجی بخشی از این کاروانسرای ارزشمند شدند.

به گفته مدیرعامل انجمن دوستداران میراث فرهنگی نجف آباد در حال حاضر هم این بنای تاریخی به انبار زباله کاسب های اطراف کاروانسرا تبدیل شده است، در حالی که آن محوطه، یکی از پتانسیل خوب برای جذب گردشگران در منطقه محسوب می گردد و نشان دهنده رونق مالی نجف آباد در دوره قاجار بوده است.

نجفی پور بیان می نماید: تیر 1395 هم کاروانسرای مجیدی به اسم یکی دیگر از کاروانسراهای شهری تخریب شده بود و امروز کاروانسرا حاج حیدر به جای مانده این کاروانسرا تاریخی در شهر نجف آباد اصفهان است.

ایسنا

منبع: گردشبان
انتشار: 25 مرداد 1400 بروزرسانی: 25 مرداد 1400 گردآورنده: parisro.ir شناسه مطلب: 1879

به "سایه تخریب روی سر تنها کاروانسرا شهری نجف آباد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سایه تخریب روی سر تنها کاروانسرا شهری نجف آباد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید