سوراخ ریز پنجره های هواپیما برای چیست؟

به گزارش مجله سفرنامه پاریس، چرا پنجره های هواپیما سوراخ ریز دارد؟

در هواپیما معمولا جایگاه های کنار پنجره هواداران بیشتری دارد چون هم می توانید بر فراز آسمان ها شهر و ابرها را دیدن کنید و هم می توانید سرتان را راحت بهش تکیه بدهید و به خواب بروید. شاید وقتی از شیشه پنجره محو دیدنی شهر از بلندی هستید چندان به خود شیشه و سوراخ ریزی که بر روی آن وجود دارد دقت نکرده باشید، احتمالا برایتان جالب است که بدانید حفره ای به این کوچکی نقشی مهم و حیاتی را در ایمنی سفر هوایی شما دارد، درادامه با خبرنگاران همراه باشید تا علت بودن این سوراخ ریز روی شیشه هواپیما را بفهمید.

سوراخ ریز پنجره های هواپیما برای چیست؟

پنجره هواپیما از سه لایه درونی، میانی و بیرونی تشکیل شده، لایه درونی همان شیشه ای است که شما می توانید بهش دست بزنید. جای حفره ریز بر روی لایه میانی است، لایه بیرونی مهمترین و محکم ترین لایه است و از شما در برابر اختلاف فشار محافظت می نماید. با اینکه هم لایه بیرونی و هم لایه میانی قدرت مقاوت در برابر فشار بیرون را دارند اما فشار اصلی روی لایه بیرونی است چون این لایه آخرین مانعی است که بین شما و ابرها واقع شده است.

هر چه از سطح زمین به طرف بالا برویم فشار هوا کم و کم تر می گردد پس وقتی هواپیما بلند می گردد هم فشار بیرون و هم فشار داخل هواپیما کم می گردد اینجاست که سیستم تنظیم فشار هواپیما فشار داخل کابین را به حدی می رساند که حال مسافران بد نگردد و برایشان مسئله ای پیش نیاید. اما مساله ای که در این هنگام پیش می آید اختلاف فشار بین هواپیما و هوای بیرون است که می تواند شیشه های هواپیما را بشکند. برای این کار هم چاره ای اندیشیده شده و آن چاره چیزی نیست جز همان سوراخ ریز روی شیشه! به این سوراخ ریز Bleed Hole می گویند و با طراحی آن در واقع سازنندگان هواپیما می خواستند جلوی شکستن لایه درونی هواپیما را بگیرند تا فقط لایه بیرونی که مقاوم ترین لایه است این فشار ا تحمل کند. این سوراخ، فشار لایه میانی و لایه درونی را برابر می نمایند تا هیچ خطری آن ها را تهدید نکند. خیلی کم پیش می آید که لایه بیرنی بر اثر فشار وارد شده بهش بشکند اما اگر این اتفاق هم بیفتد لایه میانی نقش خودش را به خوبی ایفا می نماید و نمی گذارد بار این فشار روی لایه درونی بیفتد.

این سوراخ کوچک یک فایده خیلی مهم دیگری هم دارد و آن اینکه اجازه نمی دهد در اثر اختلاف دما بین بیرون و داخل هواپیما هیچ مهی روی شیشه هواپیما بنشیند.

منبع: sciencealert.com

منبع: الی گشت
انتشار: 17 اسفند 1400 بروزرسانی: 17 اسفند 1400 گردآورنده: parisro.ir شناسه مطلب: 2101

به "سوراخ ریز پنجره های هواپیما برای چیست؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سوراخ ریز پنجره های هواپیما برای چیست؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید