شوری بیش از حد دریاچه ارومیه باعث ایجاد طوفان های نمکی درآینده

به گزارش مجله سفرنامه پاریس، مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری آذربایجان شرقی گفت:شوری بیش از حد دریاچه ارومیه در آینده نیز حتما باعث ایجاد طوفان های نمکی خواهد شد و گنبد های نمکی راستا آجی چای و بستر خود دریاچه نیز این مسأله را تقویت می نماید.

شوری بیش از حد دریاچه ارومیه باعث ایجاد طوفان های نمکی درآینده

به گزارش خبرنگاران ،رحیم مهردادی مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری آذربایجان شرقی گفت:برای مقابله با فرسایش بادی در منطقه ها بحرانی حاشیه دریاچه ارومیه کاشت انواع بوته ها و طرح های قرق و سیستم های چرایی در 20 روستا و در حدود 32 هزار هکتار زمین اجرا شده است، ولی در این طرح ها نیز به مسائل مردم توجهی نشده و طرح های جایگزین برای تعلیف دام ها و معیشت مردم منطقه تعریف نشده است.

او با بیان اینکه برای مدیریت خاک باید مدیریت واحد اعمال گردد، اضافه کرد: تا زمانی که ارگان های مختلف برای موضوع خاک تصمیم می گیرند اقدامات صورت گرفته نتیجه بخش نخواهد بود.

حوضه آبریز دریاچه ارومیه واقع در شمال غرب ایران با مساحت 51 هزار و 876 کیلومتر مربع یکی از 6 حوضه آبریز اصلی کشور است.

این حوضه بین استان های آذربایجان غربی (46%)، آذربایجان شرقی (43%) و کردستان (11%) قرار گرفته است.

حوضه آبریز دریاچه ارومیه از طریق بخش شمالی کوه های زاگرس و دامنه های جنوبی کوه سبلان و نیز دامنه های شمالی، غربی و جنوبی کوه سهند احاطه شده است.

حدود 33 هزار و 469 کیلومتر مربع از سطح حوضه آبریز دریاچه ارومیه را منطقه ها کوهستانی (65%)، 12 هزار و 564 کیلومتر مربع آن را دشت ها و کوهپایه ها (24%) و پنج هزار و 320 کیلومتر مربع آن را نیز دریاچه ارومیه (10%) در بر گرفته است.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 2 بهمن 1400 بروزرسانی: 2 بهمن 1400 گردآورنده: parisro.ir شناسه مطلب: 2051

به "شوری بیش از حد دریاچه ارومیه باعث ایجاد طوفان های نمکی درآینده" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "شوری بیش از حد دریاچه ارومیه باعث ایجاد طوفان های نمکی درآینده"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید