صندوق های مبتنی بر رمز ارزها را در بورس بخریم یا نه؟!

به گزارش مجله سفرنامه پاریس، خبرنگاران : کارشناس بازار سرمایه گفت: در کشور های توسعه یافته، صندوق های مبتنی بر رمزارز ها چندین سال است که فعالیت خود را آغاز نموده اند.

صندوق های مبتنی بر رمز ارزها را در بورس بخریم یا نه؟!

به گزارش خبرنگاران ، کوروش آسایش کارشناس بازار سرمایه ، در مورد شرایط بازار رمز ارز ها اظهار کرد: بازار رمز ارز ها به طور کلی در دنیا یک بازار نوپا است و در کشور ما هم طی یک سال گذشته بسیاری از اشخاص با آن آشنا شده اند. این بازار، یک بازار پر ریسک است و اما بازده خوبی طی یک سال گذشته برای سرمایه گذاران در این حوزه، داشته است.

آسایش در تبادل نظر با خبرنگاران ، با اشاره به گفته مدیر نظارت بر نهاد مالی سازمان در رابطه با راه اندازی صندوق مبتنی بر رمز ارزها، اعلام کرد: در کشور های دیگر، به خصوص کشور های توسعه یافته، صندوق های مبتنی بر رمزارز ها چندین سال است که فعالیت خود را آغاز نموده اند. همچنین بسیاری از اشخاص در سایر کشور ها به طور غیر مستقیم به وسیله صندوق های سرمایه گذاری در این حوزه، به سرمایه گذاری پرداخته اند.

کارشناس بازار سرمایه گفت: در کشور ما نیز به دلیل جدید بودن این بازار، در حال حاضر دوگانگی تصمیمات بین مسئولان مالی دور از ذهن نیست. چرا که از سویی باید تصمیماتی اتخاذ گردد که در نوسانات رمز ارزها، سرمایه از کشور خارج نگردد و از سوی دیگر بحث ارز آوری به کشور و ایجاد ثروت برای کشور مدنظر قرار گیرد.

او اضافه نمود: در این میان هیئت دولت مصوبه ای تصویب می نماید مبنی بر مجاز بودن رمزارز هایی که در داخل کشور استخراج شده اند. پس باید انتظار داشت یا مصوبه جدیدی توسط هیئت دولت تصویب گردد و یا به احتمال زیاد صندوق های رمز ارز در حوزه استخراج و رمز ارز هایی که در داخل کشور استخراج می شوند، فعالیت نمایند.

آسایش در پاسخ به این پرسش که، راه اندازی صندوق مبتنی بر رمز ارز ها چه مسئله ای برای بازار سرمایه می تواند، ایجاد کند؟، تشریح کرد: امروزه بازار رمز ارز ها به عنوان یک بازار رقیب برای بازار سرمایه مانند، بازار دلار، طلا، و خودرو شناخته می گردد و از آن جهت که پول هوشمند است، هر زمان، بازار پر سودتری را شناسایی کند لذا خروج و ورود پول در بازار های رقیب همیشه اتفاق می افتد.

او اعلام کرد: هیچ بازاری تا ابد ریزشی و یا تا ابد صعودی نخواهد بود و قطعا همان گونه که از بازار سرمایه در چند ماه گذشته، پول خارج و به سمت رمز ارز ها سرازیر شده، در آینده بالعکس این اتفاق رخ خواهد داد و پول از رمز ارز ها به بازار سرمایه خواهد آمد و این اصل همیشه در اقتصاد پابرجاست که هر بازار در نهایت به سمت ارزش ذاتی و واقعی خود گام بر می دارد.

در خبرنگاران ببینید:هشتگ بورس سپر تورم درست بود ؟

کارشناس بازار سرمایه در پاسخ به این پرسش که، آیا راه اندازی صندوق مبتنی بر رمز ارز ها قانونی است؟، توضیح داد: در حال حاضر تشکیل چنین صندوق هایی در صورتی قانونی است که در حوزه استخراج رمز ارز ها و یا معاملات رمز ارز هایی که در داخل کشور استخراج شده اند، فعالیت نمایند.

آسایش در رابطه با هدف مسئولان از راه اندازی این صندوق ها گفت: ایجاد چنین صندوق هایی به بازار های مالی و پویایی اقتصاد در بلندمدت یاری می نماید. یک اقتصاد پویا بدون اتصال به بازار های مالی و سرمایه گذاری دنیای، بیمار است و پویایی اقتصاد و جذب سرمایه گذاری خارجی دنیای شدن بازار های مالی را می طلبد.

او اعلام کرد: حائز اهمیت است که مسئولان باید تصمیمات صحیح در حوزه رمز ارز ها تصویب نمایند و دید قهری با این بازار را کنار بگذارند. همچنین باید فرهنگ سازی مناسبی جهت سرمایه گذاری در این بازار در سطح جامعه صورت گیرد.

کارشناس بازار سرمایه در خاتمه گفت: در نهایت باید بیان کرد که اگر تصمیمات صحیح اعمال گردد می توان از این نوع صندوق ها در کنار صندوق های سرمایه گذاری دیگر در جهت سیاست های مالی بهره برد و نه تنها به عنوان تهدید از آن نام نبرد بلکه به عنوان فرصتی جهت بهبود شرایط مالی از آن استفاده کرد.

منبع: اقتصادنیوز
انتشار: 19 خرداد 1400 بروزرسانی: 19 خرداد 1400 گردآورنده: parisro.ir شناسه مطلب: 1761

به "صندوق های مبتنی بر رمز ارزها را در بورس بخریم یا نه؟!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "صندوق های مبتنی بر رمز ارزها را در بورس بخریم یا نه؟!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید