مناسب ترین آب برای نوشیدن چه نوع آبی است؟

به گزارش مجله سفرنامه پاریس، آب منشأ حیات و سرچشمه زندگی است و تمام موجودات عالم با آب زنده اند و حیات دارند.آب در چرخه خود ، مرتباً از حالتی به حالت دیگر تبدیل می گردد ، اما از بین نمی رود .هر گونه حیات محتاج آب می باشد. انسان ها از آب آشامیدنی استفاده می نمایند. آب آشامیدنی آبی است که کیفیت آن مناسب سوخت و ساز بدن باشد و عاری از هرگونه ماده مضر برای بدن انسان باشد .

مناسب ترین آب برای نوشیدن چه نوع آبی است؟

از انواع آب چه نوع آبی بنوشیم؟

با وجود این روزهای گرم بیشترین کوشش خود را می کنیم تا آب به جامانده در بدن را حفظ کنیم، می خواهیم بدون آن که تشنگی شما را برانگیزیم درباره انواعی از آب ها سخن بگوییم.

همان آب های خوش طعم یا گازداری که این روزها به خیل آب های معدنی پیوسته اند و جالب تر آب های اکسیژن داری است که در بعضی مغازه ها و آبمیوه فروشی های مدرن به فروش می رسد، اما پرسشی که بیشتر افراد در پی جواب علمی و منطقی آن هستند، این که آیا می توان آب های گازدار و طعم دار را جایگزین نوشابه های صنعتی یا آب آشامیدنی کرد. آیا آب های اکسیژن داری که قیمت شان در مقایسه با آب های معدنی بالاتر است خاصکالرییت درمانی دارند؟

به بچه ها آب طعم دار ندهید
بیشتر خانواده ها بر این باورند که آب های طعم دار شیرین نیست و رنگ خاصی هم ندارد. پس بی ضرر بوده و می توان آنها را جایگزین آب آشامیدنی کرد، اما باید بدانید این آب ها به واسطه بعضی اسانس های سنتزی با طعم های گیلاس، سیب، هلو، طالبی، لیمو و آلوئه ورا مزه دار می گردد.

این آب ها با وجود آن که بدون کالری است و رنگ خاصی ندارد، اما همانند نوشابه های صنعتی مضرات مواد طعم دهنده را دارد و نمی توان گفت که بی ضرر است.

معمولا اسانس ها از منابع طبیعی استخراج می گردد و برای سلامت انسان مخاطره آمیز نیست، اما مشکل آنجاست که استخراج این مواد همواره از منابع طبیعی امکان پذیر نیست و در صنعت برای ساخت سنتزی آنها از صدها ماده شیمیایی استفاده می گردد.

این نوع طعم دهنده ها ممکن است لحظاتی از زندگی ما را شیرین و دلچسب کند، اما ترکیبات نامطلوب آن در کوتاه مدت بویژه در بچه ها حساسیت های شدید و بیماری های نامعلوم و در درازمدت اثرات سوئی بر کلیه و کبد گذاشته و به اختلال در عملکرد این دو عضو منجر می گردد.

به همین علت متخصصان تغذیه مصرف این آب ها را برای بچه ها زیر پنج سال توصیه نمی نمایند؛ زیرا سیستم ایمنی و اعضای سم زدای بچه ها در این سنین در حال کامل شدن بوده و بهتر است هیچ ماده مصنوعی در این دوران وارد بدن خردسال نگردد.

آب گازدار یک نوشیدنی اسیدی
آب گازدار، همانند آب طعم دار یک نوشیدنی مفید محسوب نمی گردد اگرچه در مقایسه با نوشابه های رنگی و آبمیوه های سنتزی در اولویت واقع شده است، اما به علت آن که به واسطه گاز کربنیک و اسید فسفریک گازدار و طعم آن ترش و خصوصیات مواد اسیدی را می گیرد، همانند نوشابه های گازدار مضر می گردد.

متاسفانه اسید موجود در این آب ها می تواند باعث پوسیدگی دندان ها شده و بسرعت خون را اسیدی کند. با اسیدی شدن خون بناچار کلسیم که خاصیت قلیایی داشته از استخوان ها کشیده می گردد تا بتواند اسید مازاد را خنثی کند وهمین عامل فرایند پوکی استخوان را تسریع می نماید.

از سوی دیگر کلسیم آزادشده در کلیه رسوب و به بروز سنگ کلیه و ایجاد فشار مضاعف بر این عضو منجر می گردد.

ضمناً آب های گازدار با رقابت با اسید هیدروکلریک معده عملکرد این عضو را تحت تاثیر قرار داده و بعد از گذشت مدت زمانی معده را ناکارآمد می نماید.

در نتیجه غذا گوارش نیافته به جامانده و سبب سوءهاضمه و نفخ می گردد و مصرف آن به کسانی که مسائل گوارشی، زخم و ورم معده و سوزش سر دل دارند، توصیه نمی گردد.

آب اکسیژن دار درمانگر نیست
در خصوص آب های آشامیدنی بطری شده ای که این روزها با نام آب غنی شده با اکسیژن در بعضی کافی شاپ ها یا آبمیوه فروشی های مدرن عرضه می گردد و در بعضی سایت ها اطلاعاتی در خصوص خواص درمانی آن مطرح شده است، باید بدانید که هنوز هیچ منبع معتبر علمی درباره خاصیت درمانی آن به طور دقیق اظهار نظر نکرده است.

در این رابطه اغلب متخصصان علوم غذایی اتفاق نظر دارند که جذب اکسیژن تنها به وسیله دستگاه تنفس و ریه ها انجام می گردد و دستگاه گوارش نمی تواند نقش موثری در این مورد داشته باشد. به گفته آنان، اکسیژن حلالیت چندانی در آب ندارد و نمی توان حجم زیادی از آن را در آب حل کرد و از طرفی با این کار ماده نو آب اکسیژنه به دست می آید که برای انسان ضرر دارد، اما این که اندازه کم اکسیژن حل شده در آب، در صورت جذب به وسیله دستگاه گوارش تا چه اندازه برای فرد بازده خواهد داشت، موضوعی است که باید بیشتر در خصوص آن تحقیق گردد.

بنابراین از این نوشیدنی فقط با اتکا به نام آن نمی توان انتظار چندانی داشت و افراد باید در انتخاب خود آگاهانه تر عمل نمایند.

لطفا تگری ننوشید!
با این تفاسیر اگر آب ساده، طعم دار، گازدار یا حتی آب غنی شده با اکسیژن را برای تامین آب بدن خود انتخاب می کنید، سعی کنید که دمای آن پایین تر از چهار درجه سانتی گراد نباشد، چرا که اگر یخ زده و تگری باشد مدت زمان زیادی طول می کشد تا عطش شما را برطرف کند.

نوشیدنی چه سرد باشد و چه گرم وقتی وارد معده می گردد تا به 37 درجه سانتی گراد، یعنی دمای طبیعی بدن نرسد، نمی تواند از معده خارج و به وسیله روده جذب گردد.

به همین علت است که دمای آب مصرفی ورزشکاران بخصوص هنگام انجام مسابقات باید به دمای طبیعی بدن نزدیک تر باشد تا با کمترین اتلاف وقت آب جذب بدن گردد تا ورزشکار در میدان مسابقه عملکرد بهتری داشته باشد.

پس در زمان افطار از نوشیدن آب یخ و تگری بپرهیزید و اگرهم می خواهید تشنگی تان سریع بر طرف گردد و تعادل یونی داخل و خارج سلولی برقرار گردد، آب آشامیدنی را با قدری نمک و آبلیمو مخلوط و نوش جان کنید.

منبع: سایت راستینه

منبع: راسخون
انتشار: 1 آذر 1400 بروزرسانی: 1 آذر 1400 گردآورنده: parisro.ir شناسه مطلب: 1990

به "مناسب ترین آب برای نوشیدن چه نوع آبی است؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مناسب ترین آب برای نوشیدن چه نوع آبی است؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید