میراث فرهنگی دست به گریبان با معضل دیوارنویسی

به گزارش مجله سفرنامه پاریس، مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان گفت: میراث فرهنگی مقابله با دیوارنویسی در محوطه های تاریخی را از اهداف مهم خود قرار داده است.

میراث فرهنگی دست به گریبان با معضل دیوارنویسی

خبرنگاران اصفهان - علیرضا ایزدی گفت: دیوارنویسی و نوشتن یادگاری از طریق بعضی افراد در محوطه های تاریخی از جمله سی و سه پل و پل خواجو، معضلی است که اکنون میراث فرهنگی با انجام اقداماتی برای برطرف کردن این عمل ناپسند، آن را از اهداف مهم خود قرار داده است.

به گفته او جلوگیری از رفتار ناپسند این افراد در فضای تاریخی کار سختی نیست، برای پاک سازی این آثار تاریخی هنوز بودجه ای متمرکزی در نظر گرفته نشده، اما برای شروع باید تمامی نقاشی ها و آثار ایجاد شده به طور کامل حذف و پاک شود. متاسفانه در کشور ما آموزش های لازم درباره اهمیت حفظ و نگهداری از آثار باستانی داده نشده است. خیلی از افراد حتی از اینکه یادگاری نوشتن آن ها چقدر می تواند به اثر لطمه بزند بی خبر هستند.

راه اندازی دیواری یا تابلویی در کنار یک اثر فرهنگی برای ثبت یادگاری های بازیدکنندگان می تواند تا حدودی به حل این معضل یاری کند، و با کسانی که اصرار به نوشتن یادگاری بر روی آثار تاریخی دارند، برخورد جدی صورت گیرد. درگذشته با فرهنگ سازی اجرا شده در بعضی از جا ها دیوار نویسی بر روی آثار تاریخی کمتر شده، ولی متاسفانه اخیرا در بعضی جا ها این موضوع خیلی بدتر شده است.

بدیهی است فرهنگ سازی مناسب از طریق دستگاه های فرهنگی و یاری رسانی به سازمان میراث فرهنگی می تواند نقش مهمی در آگاه سازی عموم مردم و به حداقل رساندن این معضل بزرگ اجتماعی و فرهنگی داشته باشد. این فرایند زیبنده کشورمان با فرهنگ و تمدن غنی و کهن همچون ایران زمین نمی باشد.

ی

خبرنگاران اصفهان اصفهان

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 10 اردیبهشت 1401 بروزرسانی: 10 اردیبهشت 1401 گردآورنده: parisro.ir شناسه مطلب: 2146

به "میراث فرهنگی دست به گریبان با معضل دیوارنویسی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "میراث فرهنگی دست به گریبان با معضل دیوارنویسی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید