ناآشنایی با برنده نوبل ادبیات

به گزارش مجله سفرنامه پاریس، تهران (پانا) - نظرسنجی سایت نوبل از ناآشنایی 88درصد از کابران با برنده نوبل ادبیات سال 2020 حکایت دارد.

ناآشنایی با برنده نوبل ادبیات

به گزارش ایسنا، آموزشگاه سوئد در سال های اخیر کم به انتخاب های جنجالی و یا دور از ذهن دست نزده است؛ از اعطای نوبل ادبیات 2016 به باب دیلن خواننده و ترانه سرای آمریکایی که با موجی از واکنش ها روبه رو شد تا سال گذشته که پیتر هاندکه نویسنده اتریشی هم در انتخابی جنجال برانگیز به عنوان برنده سال 2019 معرفی گردید. دریافت نوبل توسط باب دیلن از این رو جنجال برانگیز شد که نخستین بار بود این جایزه به یک ترانه سرا که عمده شهرت او برای خوانندگی و نوازندگی است، اعطا شد. پیتر هاندکه نیز در دوره جنگ بوسنی از نیروهای صرب پشتیبانی نموده بود و فردی نژادپرست به شمار می رفت.

اما سال جاری لوییز گلیک، شاعر آمریکایی در حالی به عنوان برنده جایزه نوبل ادبیات، به عنوان مهم ترین جایزه ادبی دنیا شناخته شده که نام او در فهرست های پیش بینی برندگان نوبل ادبیات 2020 کمتر به چشم می خورد. بر اساس نظرسنجی ای که سایت نوبل ادبیات انجام داده است، 88 درصد از کاربران این سایت تا به امروز هیچ شعری از لوییز گلیک نخوانده اند و تنها 12 درصد با آثار او آشنایی داشته اند.

خود لوییز گلیک نیز در مصاحبه اخیرش عنوان نموده انتظار کسب جایزه نوبل را نداشته و کاملا از این که آن ها یک شاعر آمریکایی سفیدپوست را انتخاب نموده اند، مبهوت شده است.

پس از ماجرای رسوایی اخلاقی در آموزشگاه سوئد (اعطاکننده جایزه نوبل ادبیات) و لغو مهم ترین جایزه دنیای ادبیات در سال 2018، از قبل پیش بینی می شد این نهاد ادبی که مسئول انتخاب برنده نوبل در شاخه ادبیات است سراغ چهره ای جنجالی نرود و با توجه به تحولات دنیای در یک سال اخیر بسیاری جامائیکا کینکید نویسنده کارائیبی- آمریکایی را که به دلیل کاوش در مباحث مربوط به استعمارگرایی، نژادپرستی و مسائل جنسیتی شناخته شده است بهترین گزینه برای نوبل ادبیات می دانستند.

آن کارسون نویسنده و شاعر کانادایی در کنار شانس های همیشگی چند سال اخیر، نگوگی وا تیونگو نویسنده کنیایی، میشل ولبک رمان نویس فرانسوی، جویس کارول اوتس و مریلین رابینسون نویسندگان آمریکایی، مارگارت اتوود نویسنده کانادایی، هاروکی موراکامی نویسنده ژاپنی و هیلاری منتل رمان نویس بریتانیایی از دیگر چهره هایی بودند که شانس خوبی برای آن ها برای کسب نوبل ادبیات متصور می شد.

به هر حال، لوییز گلیک شاعر آمریکایی نام خود را در سال 2020 به عنوان شانزدهمین زن برنده نوبل ادبیات در تاریخ این جایزه ادبی ثبت کرد؛ جایزه ای که تا به امروز 113 بار اعطا شده و 117 برنده نیز داشته است.

منبع: خبرگزاری پانا
انتشار: 23 آبان 1399 بروزرسانی: 23 آبان 1399 گردآورنده: parisro.ir شناسه مطلب: 1368

به "ناآشنایی با برنده نوبل ادبیات" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ناآشنایی با برنده نوبل ادبیات"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید