نوزاد از چه زمانی می تواند آب بنوشد؟

به گزارش مجله سفرنامه پاریس، در این مقاله توضیحاتی کامل درباره آغاز زمان آب دادن به نوزاد، خطرات و عواقب آن در کمتر از شش ماهگی و نوع آب و شرایط آبی که باید به نوزاد داده گردد، بیان شده است.

نوزاد از چه زمانی می تواند آب بنوشد؟
دادن اندازه کافی آب به نوزاد به تعادل وزنی کودک یاری می نماید و خطر بیماری های مزمن از قبیل یبوست و عفونت لوله ادراری را کاهش می دهد. آب به وسیله منابع غذایی از قبیل شیر، سوپ، آبمیوه، ماست، دوغ، نوشابه های گازدار و بی گاز و میوه هم تامین می گردد. اما سوالی که در این جا مطرح می گردد این است که دادن آب به نوزاد را از چه زمانی آغاز کنیم، زیرا بسیاری از متخصصین تغذیه نوزادان و پزشکان، درباره آب دادن به نوزاد تازه متولد شده، محدودیت قائل هستند.

از چه زمانی می توانیم به کودک خود آب بدهیم؟ آب دادن به نوزاد را باید از 6 ماهگی آغاز کرد. اما در این سن هم نباید در این کار زیاده روی گردد، زیرا سبب دل درد یا کاهش اشتهای کودک خواهد شد. تا رسیدن به این زمان کودک می تواند آب مورد نیاز بدنش را از شیر مادر یا شیر خشک دریافت کند. این محدودیت ها تا یک سالگی که کودک به راحتی شیر گاو و غذا های جامد را می خورد، ادامه دارد.

چرا آب دادن به نوزاد قبل از 6 ماهگی توصیه نمی گردد؟قبل از سن شش ماهگی آب دادن به نوزاد توصیه نمی گردد، زیرا:

دستگاه گوارش او نمی تواند مواد مغذی را از شیر جذب کند.

آب با پر کردن حجم معده اشتهای کودک را برای خوردن شیر کاهش می دهد و این موضوع باعث عدم افزایش وزن نوزاد می گردد.

در موارد نادر، ممکن است خوراندن آب به شیرخوار زیر 6 ماه سبب مسمومیت آبی گردد که خطر بیهوشی و حتی کما را به همراه دارد. این حالت زمانی رخ می دهد که شیرخوار آب زیادی خورده و غلظت سدیم در بدنش پایین آمده باشد.

در این سن هنوز کلیه های نوزادان رشد کافی ننموده است و دادن آب به نوزادان موجب آزاد شدن سدیم می گردد و این واکنش می تواند فعالیت مغز کودک را تحت تاثیر قرار دهد.

نشانه های اولیه مسمومیت آبی تندخویی، خواب آلودگی و تغییرات رفتاری است، هم چنین می توان به پایین آمدن دمای بدن و ورم صورت هم اشاره نمود.

اگر نوزاد دچار زردی است آب دادن زیاد موجب افزایش بیلی روبین خون و در نتیجه افزایش زردی نوزاد می گردد.

آیا رقیق کردن شیر خشک، کودک را در خطر مسمومیت آبی قرار می دهد؟هرگز سعی نکنید که شیر خشک را با آب بیشتر رقیق کنید. حتماً دستور روی جعبه شیرخشک را مطالعه نموده و فقط به همان اندازه آب مصرف کنید. افزودن اندازه بیشتر آب به شیر خشک نه تنها کودک را در خطر ابتلا به مسمومیت قرار می دهد، بلکه باعث کاهش دریافت ریز مغذی ها به وسیله بدن کودک می گردد.

بهتر است تهیه شیرخشک، مطابق دستور درج شده روی بسته آن انجام گردد. اگر شیرخشک در آب بیشتری حل گردد، احتمال جذب مواد مغذی شیر در بدن، کم می گردد.

در زمانی که آب بدن کودک کم می گردد، چه کنیم؟اگر کودک به التهاب روده و معده مبتلا باشد، ممکن است پزشک بعضی از محلول های الکترولیت تجویز کند تا از کم آب شدن بدن او جلوگیری گردد. گاهی پزشک توصیه می نماید، زمانی که هوا خیلی گرم است یا نوزاد تب دارد، در روز، چند مرتبه به اندازه کم به او آب بدهید تا آب بدنش از بین نرود. در خصوص بچه هایی که دچار یبوست هستند بهتر است والدین با مشورت پزشک از اندازه کمی آب گرم استفاده نمایند.

آبی که می خواهیم به نوزاد بدهیم چه شرایطی باید داشته باشد؟آب را به مدت یک دقیقه بجوشانید تا میکروب های آن از بین برود و آماده مصرف گردد. در این صورت خطری برای سلامت نوزاد نخواهد داشت. آب چشمه و یا آب بطری هم باید جوشانده گردد. آب جوشیده شده به مدت دو تا سه روز در یخچال و به مدت 24 ساعت در هوای محیط قابل نگهداری و استفاده است. توجه داشته باشید که جوشاندن آب تمام مواد شیمیایی و مواد معدنی آن را از بین نمی برد.

بعضی از مواد معدنی موجود در آب نقش مهمی دارند. به عنوان مثال کلسیم برای تشکیل و استحکام استخوان ها و دندان ها، پتاسیم و سدیم برای عضلات، مهمیم برای رساندن مواد معدنی به استخوان ها و دندان ها و بعلاوه برای بهبود عملکرد عضلات لازم و لازم است.

متخصصان توصیه می نمایند از دستگاه های خانگی تصفیه نماینده آب برای تصفیه آب نوزادان استفاده نکنید، زیرا در این دستگاه ها، شیرین نماینده ها اندازه سدیم را افزایش داده و تقطیر نماینده ها اندازه مواد معدنی آب را کاهش می دهند.

نوزاد به چه اندازه آب نیاز دارد؟نوزاد شیر خوارتان تا دو ماهگی نیازی به نوشیدن آب ندارد، حتی اگر محیط داخل یا خارج از خانه گرم باشد؛ مگر اینکه پزشک به عللی دادن آب را توصیه نموده باشد. زمانی که کودک شما در سن شش ماهگی آغاز به خوردن غذا های جامد کرد و هوا گرم بود، می توانید در حدود 30 تا 60 میلی لیتر آب به کودک بدهید. بعضی توصیه نموده اند، هر کودک می تواند به ازای هر کیلو گرم وزنش حدود 100 میلی لیتر، معادل یک سوم فنجان آب بنوشد.

سخن آخرآب دادن به نوزاد باید زیر نظر پزشک نوزاد صورت بگیرد. در حالت عادی پزشکان آب دادن به نوزاد شش ماهه و بزرگتر را مجاز می دانند و به پدر و مادرها توصیه می گردد، به نوزاد کوچکتر از شش ماهه آب ندهند. اما گاهی پزشکان به علت شرایط خاص نوزاد ممکن است زودتر از شش ماهگی هم، آب دادن به نوزاد را تجویز نمایند.

منبع: سایت ستاره

منبع: راسخون
انتشار: 11 آبان 1400 بروزرسانی: 11 آبان 1400 گردآورنده: parisro.ir شناسه مطلب: 1966

به "نوزاد از چه زمانی می تواند آب بنوشد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نوزاد از چه زمانی می تواند آب بنوشد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید