چطور کیک انجیر را بدون همزن برقی با بافت عالی مثل قنادی درست کنیم؟

به گزارش مجله سفرنامه پاریس، کیک انجیر یکی از خوشمزه ترین انواع کیک میوه ای است. این دسر لذیذ و مقوی را می توانید با انجیر تازه سیاه یا زرد، انجیر خشک، پوره انجیر یا مارمالاد انجیر درست کنید. کیک انجیر با استفاده از مواد متنوع و مقوی تهیه می گردد و می تواند گزینه مناسبی برای هم باشد. شما می توانید این دسر میوه ای خوشمزه را در مهمانی ها و دورهمی ها نیز سرو کنید. اگر شما هم هوادار میوه ای هستید، با ما در این مقاله از در همراه باشید تا طرز تهیه کیک انجیر را به شما آموزش دهیم.

چطور کیک انجیر را بدون همزن برقی با بافت عالی مثل قنادی درست کنیم؟

مواد لازم برای تهیه کیک انجیر

مواد اولیهاندازه مورد احتیاج
آرد قنادی1 و نیم لیوان فرانسوی دسته دار
شکر3/4 لیوان فرانسوی دسته دار
تخم مرغ2 عدد
ماست (شیرین)1 لیوان فرانسوی دسته دار
روغن مایعنصف لیوان فرانسوی دسته دار
بیکینگ پودر1 و نیم قاشق چای خوری
پودر دارچین1 قاشق چای خوری
وانیلنصف قاشق چای خوری
انجیر تازه5 عدد
مغز گردو (اختیاری)به اندازه دلخواه

مدت زمان لازم برای آماده سازی مواد اولیه کیک انجیر: 15 دقیقه

مدت زمان لازم برای تهیه کیک انجیر: 1 ساعت

اندازه کالری موجود در هر 100 گرم کیک انجیر ساده: حدود 178 کیلوکالری

مراحل طرز تهیه کیک انجیر

طرز تهیه کیک انجیر با انجیر تازه، انجیر خشک ()، مارمالاد انجیر و پوره انجیر تازه امکان پذیر است. کیک انجیر را می توانید در فر یا بدون فر در تابه یا پلوپز درست کنید.

مرحله اول: مقدمات تهیه کیک انجیر را فراهم کنید

قبل از آغاز مراحل طرز تهیه کیک انجیر تازه، فر را روشن نموده و روی دمای 180 درجه سانتی گراد تنظیم کنید. کره، ماست و تخم مرغ را از یخچال بیرون بیاورید تا حدود نیم ساعت در آشپزخانه بمانند و به دمای محیط برسند.

حالا، آرد قنادی را با پودر دارچین به خوبی مخلوط کنید. سپس، این ترکیب را 3 مرتبه الک کنید و کنار بگذارید. با انجام این کار، خمیر کیک شما از لطافت بیشتری برخوردار خواهد بود. انجیرهای تازه را هم به خوبی بشویید و در سبد بریزید تا خشک شوند. مغز گردو را به صورت نگینی خرد کنید و کنار بگذارید.

برای خرید آرد، پودر دارچین، کره، ماست، تخم مرغ و مغز گردو می توانید به روش های یا اینترنتی به فروشگاه های مراجعه کنید.

مرحله دوم: مایه اولیه خمیر کیک انجیر را آماده کنید

در این مرحله از طرز تهیه کیک انجیر ساده باید شکر، وانیل، بیکینگ پودر و تخم مرغ را در کاسه مناسبی بریزید و با دور تند همزن برقی به مدت 5 الی 7 دقیقه به خوبی هم بزنید. این کار را تا زمانی ادامه دهید که رنگ این ترکیب کاملا روشن و بافت آن کش دار گردد.

برای خرید وانیل و بیکینگ پودر می توانید به روش های حضوری یا اینترنتی به فروشگاه های مراجعه کنید.

مرحله سوم: مایه اولیه خمیر کیک انجیر را تکمیل کنید

حالا، ماست و روغن مایع را به ترکیب قبلی اضافه کنید و دوباره مواد را با دور تند همزن برقی به خوبی هم بزنید تا کاملا با یکدیگر مخلوط شوند.

برای خرید روغن مایع می توانید به روش های حضوری یا اینترنتی به فروشگاه های مراجعه کنید.

مرحله چهارم: آرد را اضافه کنید

ترکیب آرد و پودر دارچین را در 3 مرحله و به صورت کنترل شده به مایه اولیه خمیر کیک انجیر اضافه کنید. این مواد را به تدریج با لیسک فولد کنید. منظور از فولد کردن این است که مواد را به صورت دورانی در یک جهت به آرامی هم بزنید. این کار را به گونه ای انجام دهید که ترکیبات کف کاسه کاملا رو بیایند و با مواد سطحی مخلوط شوند. فولد کردن مواد را تا زمانی ادامه دهید که مایه یکدستی ایجاد گردد.

مرحله پنجم: مایه کیک را در قالب بریزید

در این مرحله از طرز تهیه کیک انجیر، قالب مناسبی (ترجیحا قالب کمربندی 20 سانتی متری) را انتخاب کنید. سپس، کف قالب را با کاغذ روغنی بپوشانید و مایه کیک انجیر را در قالب بریزید. حالا، قالب حاوی مایه کیک را 2 بار روی سطح کارتان بکوبید تا هوای اضافی محبوس شده در لابه لای مایه کیک خارج گردد.

مرحله ششم: انجیر و مغز گردو را اضافه کنید

حالا، انجیرهای شسته شده را به صورت ورقه ای برش بزنید. برش های انجیر تازه را روی سطح مایه کیک بچینید و مغز گردوی نگینی را نیز روی کیک لابه لای ورقه های انجیر بریزید. اگر انجیر خشک دارید از انجیر خشک به همین ترتیب بهره ببرید.

برای خرید انواع خشکبار از جمله انجیر خشک می توانید به روش های حضوری یا اینترنتی به فروشگاه های مراجعه کنید.

مرحله هفتم: کیک انجیر را در فر بپزید

در این فاصله، فر شما کاملا گرم شده است. بنابراین، وقت آن است که قالب را در طبقه میانی فر قرار دهید و 45 دقیقه تا یک ساعت صبر کنید تا کیک انجیر تازه شما بپزد. پس از گذشت 45 دقیقه، حتما درب فر را باز نموده و با استفاده از یک سیخ چوبی یا چنگال، روند پخت کیک را آنالیز کنید.

برای این منظور، باید سیخ یا چنگال را در وسط کیک فرو کنید. اگر مایه کیک به چنگال بچسبد، معلوم می گردد هنوز نپخته و به زمان بیشتری برای آماده شدن احتیاج دارد. در این صورت، درب فر را دوباره ببندید و حدود 10 دقیقه دیگر منتظر بمانید.

مرحله آخر: کیک انجیر را سرو کنید

پس از گذشت این مدت، فر را خاموش نموده و قالب را خارج کنید. مدتی صبر کنید تا کیک انجیر مجلسی شما کاملا خنک گردد. سپس، کیک را از قالب بیرون بیاورید و به دلخواه با پودر قند ()، پودر دارچین، میوه تازه، شکلات آب شده یا تزیین کنید. در صورت تمایل، می توانید کیک انجیر را همراه با ماست یونانی و عسل سرو کنید.

نکات مهم در طرز تهیه کیک انجیر

  • در هنگام تهیه کیک انجیر تازه حتما از انجیرهای سالم و بدون زدگی و طعم ترشیدگی بهره ببرید.
  • برای آن که کیک انجیر شما طعم میوه ای و جذابی داشته باشد، علاوه بر آن چه در دستور بالا گفته شد، می توانید اندازهی انجیر برش خورده را نیز در وسط مایه کیک بچینید. یعنی، ابتدا نیمی از مایه کیک را در قالب بریزید و پس از چیدن یک لایه انجیر برش خورده، باقی مایه کیک را روی میوه ها اضافه کنید. در خاتمه، سطح کیک را هم با برش های انجیر پوشش دهید.
  • شما به دلخواه می توانید در تهیه این کیک از انجیر سیاه یا انجیر زرد بهره ببرید.
  • پایه کیک انجیر کاملا مشابه کیک اسفنجی ساده است. بنابراین، می توانید کیک انجیر بدون فر را در تابه یا قابلمه و پلوپز مثل روش تهیه کیک اسفنجی در قابلمه هم درست کنید.
  • در صورت تمایل، به جای برش های انجیر تازه می توانید از پوره انجیر، انجیر خشک یا مارمالاد انجیر بهره ببرید.
  • برای تهیه کیک انجیر رژیمی، به جای شکر از شیره خرما و به جای ماست از شیر کم چرب بهره ببرید.
  • اگر این کیک را برای میان وعده مدرسه بچه ها درست می کنید، بهتر است در انتهای کار، مایه کیک را در قالب های کاپ کیک بریزید و داخل فر بگذارید. اغلب بچه ها، به خوردن شیرینی های تک نفره علاقه دارند و کاپ کیک انجیر را به کیک انجیر ترجیح می دهند.
  • بسته به ذائقه، در هنگام سرو کیک انجیر می توانید اندازهی عسل روی آن بریزید.

ارزش غذایی کیک انجیر به عنوان میان وعده مدرسه و زنگ سرگرمی بچه ها

کیک انجیر با استفاده از مواد متنوعی مانند ماست، تخم مرغ، مغز گردو و میوه انجیر تهیه می گردد. هر یک از این مواد اولیه ارزشمند دارای فواید و خواص بی شماری هستند.

برای مثال، تخم مرغ () حاوی ویتامین ها، مواد معدنی و ترکیبات بسیار مهمی است. از این جمله، می توان به ویتامین های E، D و B12، پروتئین، اسیدهای آمینه ضروری، اسیدهای چرب غیر اشباع از جمله امگا 3، اسید فولیک و مواد معدنی متنوعی مانند مس، روی، سلنیوم، کلسیم و آهن اشاره نمود. این مواد به بهبود عملکرد مغز و تقویت حافظه، استحکام استخوان ها، سلامت دندان ها، بهبود بینایی و سلامت چشم و مقابله با عارضه کم خونی یاری می نمایند.

ماست () هم یک ماده غذایی تخمیری و بسیار مفید است که مجموعه قابل توجهی از ویتامین ها، املاح معدنی، پروتئین و باکتری های مفید را در خود دارد. از این میان، می توان به کلسیم، پتاسیم، منیزیم، ریبوفلاوین، اسید فولیک، کولین و ویتامین های C، B6 و B12 اشاره نمود. مجموعه این مواد و ترکیبات به مقابله با انواع آلرژی و حساسیت، بهینه سازی عملکرد مغز، تقویت معده و بهبود هضم غذا، درمان یبوست، دفع سموم از بدن و افزایش ایمنی بدن یاری می نمایند.

از سوی دیگر، گردو یکی از محبوب ترین انواع خشکبار است که مجموعه ای از آنتی اکسیدان ها، اسیدهای چرب مفید، ویتامین ها و مواد معدنی متنوع را در خود دارد. بنابراین، مصرف منظم گردو می تواند به کاهش خطر بیماری های قلبی و عروقی، کاهش ریسک دیابت، کاهش التهابات مزمن، بهبود عملکرد مغز و حافظه، تقویت سیستم ایمنی، حفظ سلامت استخوان ها، بهبود سلامت پوست و مو و کاهش خطر ابتلا به بیماری های مزمن مانند سرطان یاری کند.

انجیر () هم یکی از میوه های محبوب و بسیار پر خاصیت است که به واسطه برخورداری از ویتامین A، ویتامین C، ویتامین K، ویتامین های گروه B، پتاسیم، منیزیم، زینک، مس، منگنز، آهن و فیبر بالا به بهبود عملکرد کلی بدن یاری می نماید.

از مهم ترین خواص انجیر می توان به تقویت سیستم اعصاب، مغز و قلب، بهبود عملکرد دستگاه گوارش و مقابله با یبوست، یاری به افزایش استحکام استخوان ها، بهبود سرفه، تقویت سیستم ایمنی و بسیاری موارد دیگر اشاره نمود.

بنابراین، همان طور که مشاهده می کنید، کیک انجیر می تواند گزینه مناسبی برای میان وعده مدرسه و زنگ سرگرمی بچه ها باشد

فوت و فن های خوشمزه شدن کیک انجیر

کیک با انجیر خشک را چگونه می توانیم درست کنیم؟

طرز تهیه کیک انجیر خشک هم درست مشابه همان چیزی است که در دستور بالا برایتان گفتیم. با این تفاوت که در مرحله آماده سازی مواد اولیه، باید انجیرهای خشک را بشویید و به مدت 10 دقیقه در آب بخیسانید تا کمی نرم شوند. سپس، انجیرهای خیسانده شده را به صورت حلقه ای برش بزنید. برش های انجیر را هم در وسط کیک و هم روی سطح کیک بچینید و مایه کیک را در فر بگذارید تا کاملا بپزد.

طرز تهیه کیک انجیر با شیر چگونه است؟

طرز تهیه کیک انجیر با شیر هم درست مشابه دستور بالاست؛ با این تفاوت که باید شیر را جایگزین ماست کنید. حتی، می توانید کیک انجیر را با ترکیب نصف لیوان شیر و نصف لیوان ماست شیرین درست کنید.

روش درست کردن کیک انجیر در پلوپز به چه صورت است؟

طرز تهیه کیک انجیر بدون فر هم درست مشابه همان چیزی است که در بالا گفتیم. با این تفاوت که در مرحله پخت، باید مایه کیک را در پلوپز بریزید و بین 35 تا 45 دقیقه منتظر بمانید تا کیک شما آماده گردد. ضمناً، شما می توانید این کیک را در تابه معمولی یا دو طرفه روی گاز نیز درست کنید.

آیا می توانیم با پوره انجیر نیز کیک درست کنیم؟

بله. در طرز تهیه کیک با پوره انجیر باید مایه کیک را طبق دستور بالا آماده کنید. سپس با استفاده از دستگاه غذاساز، انجیر را پوره نموده و همراه با گردوی نگینی به مایه کیک اضافه کنید. این ترکیب را به گونه ای فولد کنید که همه مواد با یکدیگر ترکیب شوند. در ادامه، مایه کیک را در قالب بریزید و داخل فر قرار دهید.

روش درست کردن کیک با مارمالاد انجیر چیست؟

طرز تهیه کیک با مارمالاد انجیر هم درست مانند کیک با پوره انجیر است. فقط به جای پوره میوه تازه باید از یک کاسه ماست خوری سر پر مارمالاد انجیر غلیظ و کم آب بهره ببرید. مارمالاد انجیر را به مایه کیک اضافه نموده و این ترکیب را به آرامی فولد کنید تا همه مواد با یکدیگر مخلوط شوند. باقی مراحل را طبق دستور بالا دنبال کنید.

منبع: افق کوروش
انتشار: 6 مهر 1403 بروزرسانی: 6 مهر 1403 گردآورنده: parisro.ir شناسه مطلب: 2444

به "چطور کیک انجیر را بدون همزن برقی با بافت عالی مثل قنادی درست کنیم؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چطور کیک انجیر را بدون همزن برقی با بافت عالی مثل قنادی درست کنیم؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید