ورود به بورس فعلا طبق روال گذشته است

به گزارش مجله سفرنامه پاریس، سازمان بورس و اوراق بهادار از 10 اسفند پارسال ورود به بورس را مشروط کرد و طبق ابلاغیه این سازمان، افراد باید برای ورود به بورس و معامله سهام حتما در آزمون پذیرفته شوند. البته منابع آزمون و اینکه چه افرادی باید در آزمون شرکت می کردند تعیین نبود ولی افراد تازه وارد می توانستند تا قبل از شرکت در آزمون در چند مورد دست به معامله بزنند. با این حال به نظر می رسد پذیرش افراد جدید در بورس فعلا طبق روال گذشته است.

ورود به بورس فعلا طبق روال گذشته است

به گزارش خبرنگاران، ابلاغیه ای توسط سازمان بورس و اوراق بهادار در روز 10 اسفندماه سال 1398 منتشر شد که طبق آن صدور کد برای مشتریان جدید بعد از یک ماه و بعد از قبولی این افراد در آزمون انجام می گردد. آنچه در ابلاغیه مذکور حائز اهمیت بوده، این است که مشتریان جدید یک ماه پس از صدور کد امکان معامله خواهند داشت.

در این راستا، قبولی در آزمون کانون کارگزاران یا سازمان بورس شرط صدور کد معاملاتی است. همچنین شخص متعهد می گردد سیگنال فروشی و ... نکند، زیرا کد مسدود می گردد که مسئولان بورس، دلیل این تصمیم را احتیاج به تخصص و دانش تازه واردها به بورس اعلام نموده و می گویند با توجه به اینکه این روزها سرمایه گذاری در بازار سرمایه رونق دارد و ممکن است افرادی که وارد این بازار می شوند دانش کافی نداشته باشند و از آنجاکه این نوع سرمایه گذاری احتیاجمند تخصص و دانش است، چنین تصمیمی گرفته شده است.

البته این ابلاغیه استثناهایی هم داشت و شامل خرید و فروش سهام شرکت های عرضه اولیه، خرید و فروش تسه و اوراق با درآمد ثابت و همچنین خرید و فروش واحدهای صندوق های سرمایه گذاری می شد.

جزئیات آماده سازی آزمون ورود به بورس

در این میان حمیدرضا مهرآور- عضو هیات مدیره کانون کارگزاران - از ایجاد یک بانک اطلاعاتی سوال اطلاع داد و به خبرنگاران گفت: تا به امروز برخی از سرمایه گذاران در بازار سرمایه فعالیت می کردند بدون اینکه از تخصص و دانش کامل در رابطه با برخی از فعالیت های بازار برخوردار باشند. در این راستا سازمان بورس و اوراق بهادار از کانون درخواست کرد که در این زمینه ورود کند و کانون برای این موضوع برای اقشار خاصی بانک سوال طراحی میکند. البته کانون پیشنهاد دهنده است و در نهایت سازمان باید درمورد این موضوع تصمیم گیری کند. بنابراین نظر کانون این است که معاملات فوق حرفه ای را باید افرادی انجام دهند که تبحر زیادی در بازار سرمایه دارند. فردی که تخصص و دانش کافی ندارد نمی تواند وارد گردد.

وی اضافه کرد: برای مثال از فردی که دیپلم رشته ای غیر مرتبط دارد ممکن است آزمون گرفته گردد اما از فردی که دکترای اقتصادی داشته باشد چه ازمونی بگیریم؟ البته این موضوع در حد پیشنهاد است و باید در سازمان مطرح گردد. سوالات آزمون موضوعات اقتصادی است و حتما برای آن منبع و نمونه سوال و کتاب معرفی می گردد. فردی که وارد بازار سرمایه می گردد باید قوانین ابتدایی بازار سرمایه را بداند و افرادی که از تبحر لازم برخوردار نیستند باید به طور غیر مستقیم در بازار جذب شوند و سراغ صندوق های سرمایه گذاری مشترک بروند.

خرید و فروش سهام مشروط به قبولی در آزمون

این مباحث درحالی مطرح شد که علی صحرایی - مدیرعامل بورس اوراق بهادار تهران - درمورد اینکه افرادی که به تازگی اقدام به دریافت کد بورسی می نمایند، چه زمانی اجازه معامله دارند، شرح داده بود درحال حال حاضر هم به افراد جدیدالورود کد داده می گردد اما این افراد فقط می توانند در حوزه های عرضه اولیه، صندوق ها و اوراق معامله نمایند و فقط زمانی می توانند سهام خرید و فروش نمایند که در آزمون پذیرفته شوند.

وی به این سوال که آیا از همه متقاضیان آزمون گرفته می گردد، پاسخ داد: احتمالا افرادی که دیپلم دارند حتما باید در آزمون شرکت نمایند. البته جزئیات این موضوع هنوز تعیین نیست و شرایط بعدا اعلام می گردد.

ورود افراد طبق روال گذشته

بر این اساس، حمیدرضا مهرآورد در گفت وگو با خبرنگاران، با بیان اینکه آزمون حضوری بورس به دلیل شیوع کرونا برگزار نمی گردد، اظهار کرد: کوشش بر این است که آزمون ها به صورت الکتریکی انجام گردد. در این راستا باید سامانه ای طراحی گردد و افراد بتوانند با مراجعه به آن سامانه کارهای خود را انجام دهند. ممکن است این فرایند به دلیل کرونا با وقفه روبرو گردد اما کارها در کانون کارگزاران دنبال می گردد.

وی با تاکید بر اینکه دو دسته معاملات وجود دارد، شرح داد: یک دسته از معاملات، تخصصی هستند و در واقع معاملاتی نیستند که یک نفر با آزمون بتواند انجام دهد. فردی که اقدام به انجام این معاملات می نماید، باید از دانش و تبحر خاصی برخوردار باشد. دسته دیگر معاملاتی است مانند عرضه اولیه ها که همه افراد می توانند انجام دهند و محدودیت خاصی وجود ندارد.

عضو هیات مدیره کانون کارگزاران با بیان اینکه شرایط به دلیل شیوع کرونا نرمال نیست، شرح داد: طبق بخش نامه اخیر جدیدالورودها یک ماه بعد از اخذ کد می توانند معامله نمایند و هنوز ازمونی طراحی نشده است. سامانه ای درحال راه اندازی است که باید ابتدا به تایید سازمان بورس برسد و تا پیش از راه اندازی و تایید، همه چیز طبق روال گذشته است.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 14 خرداد 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: parisro.ir شناسه مطلب: 1074

به "ورود به بورس فعلا طبق روال گذشته است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ورود به بورس فعلا طبق روال گذشته است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید