وضعیت نگران کننده پل های تاریخی در راستا زاینده رود، آماده باش مدیران میراث فرهنگی

به گزارش مجله سفرنامه پاریس، معاون میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی گفت: میزان خسارات وارد شده به آثار تاریخی در جریان سیل روزهای گذشته در کشور، تا دو سه روز آینده با آنالیز دقیق تر و بعد از فروکش کردن سیلاب ها آنالیز و اعلام می گردد.

وضعیت نگران کننده پل های تاریخی در راستا زاینده رود، آماده باش مدیران میراث فرهنگی

محمد حسن طالبیان، با اشاره به شدت بارش باران در استان های مختلف کشور و جاری شدن سیل در تعدادی از استان ها گفت: به محض شروع بارش باران و احتمال وقوع سیل و طغیان روخانه ها، همکاران ما در سراسر کشور فعالیت های خود را با موضوع پایش آثار تاریخی و برنامه ریزی برای جلوگیری از آسیب به این آثار شروع کردند و تا کنون نیز همه همکاران ما در سراسر کشور در آماده باش کامل هستند.

او با بیان این که بر اساس گزارش های اعلام شده از سوی مدیران میراث فرهنگی استان فارس، خوشبختانه در مجموعه های فرهنگی تاریخی مهم این استان از جمله تخت جمشید، آسیبی مشاهده نشده است، شرح داد: آب به وسیله کانال های دفع سیلاب تخت جمشید که در دهه 80 و اوایل 90 بیش از 1200 متر آن لایروبی و کاوش شد، به خوبی راهنمایی شده و خطری این مجموعه جهانی را تهدید نمی کند.

تَرک های نقش رستم در حال باز شدن است

طالبیان با بیان این که صفه سازی آرامگاه کوروش و گاوبیون بندی جداره های رود پشت آن در دهه 80 توسط بنیاد پارسه، پاسارگاد خطر سیل را از این محوطه دور نموده است، تاکید نمود: ترک های نقش رستم متاسفانه در حال باز شدن هستند و وضعیت بحرانی است.

وی با اشاره به سالم بودن دروازه قران و تخریب و فرسایشِ بعضی بناهای تاریخی در بافت شیراز، گفت: در حمام و بازار وکیل آبگرفتگی به وجود آمد که خوشبختانه این مشکل در حال برطرف شدن هست. بناهای ساسانی فارس نیز آسیب های جزیی دیده اند، اما در معرض جدی تهدید باران و سیل هستند.

بخشی از دیوار گرگان آسیب دیده

معاون میراث فرهنگی با اشاره به وضعیت بناهای تاریخی نهاده شده در استان گلستان مانند پل آق قلا و بخشی از دیوار بزرگ گرگان و محوطه های کاوش شده که در بستر رودخانه هستند، نیز اعلام کرد: متاسفانه آن ها نیز آسیب های جدی دیده اند که در حال پایش هستیم و به محض فروکش آب آنالیز نهایی این آثار شروع می گردد.

او با بیان این که آثار تاریخی گمیشان در تهدید سیل و وضعیت بحرانی است، نیز اضافه نمود: با آنالیز های اجرا شده تعیین شد، رطوبت بالا رونده در برج گنبد قابوس افزایش یافته است که پایش این اثر نیز در حال اجرا است.

به گفته وی؛ دهدشت نیز با کنترل بیشتر و با محدودیت بازدید کنندگان در حال کنترل است.

طالبیان ادامه داد: موضوع بارش باران در استان مازندران نیز مورد آنالیز نهاده شد که خوشبختانه با باز شدن تمام دریچه های سد، آسیبی به باغ عباس آباد نرسید.

وضعیت پل های تاریخی در راستا زاینده رود نگران کننده است

وی همچنین با اشاره به انجام پایش های انجام شده در استان اصفهان و روی بناهای تاریخی آن، گفت: تا کنون از وضعیت بناهای تاریخی آسیبی گزارش نشده است اما وضعیت پل های تاریخی در راستا زاینده رود بر اثر سیلاب نگران کننده است .

او با بیان این که روستاهای ابیانه و کندوان خوشبختانه آسیب جدی ندیده اند و گزارش های آثار تاریخی خراسان های جنوبی، شمالی و رضوی، ایلام، بوشهر، اردبیل و آذربایجان شرقی حاکی از سلامت ابنیه تاریخی این استان هاست، افزود: اما در سیستان و بلوچستان به دو بنا در چابهار و زاهدان بر اثر بارندگی شدید آسیب وارد شده است.

وی همچنین با اشاره به وضعیت مسجد جامع ساوه و سایر مساجد و ابنیه تاریخی، از پاکسازی و باز شدن راه ناودان ها و آبراهه ها اطلاع داد و اضافه نمود: خوشبختانه خطری این ابنیه را تهدید نمی کند و آسیبی گزارش نشده است.

قلعه فلک الافلاک سالم است

معاون میراث فرهنگی با اشاره به آسیب وارد نشدن به قلعه فلک الافلاک نیز اظهار کرد: بخش از پایه و طاق آجری پل کشکان در استان لرستان تخریب شد، همچنین بستر پل کلهر شسته شده ولی پایه ها فعلا تخریب نشده اند، اما تهدید همچنان باقی است. پل افرینه نیز در آب غرق است که میزان آسیب وارده بعد از فروکش کردن پل قابل ارزیابی است.

او با بیان این که آسیب های وارد شده به بناهای مختلف از ده درصد تا پنجاه درصد در استان مازندران گزارش شده است، تاکید نمود: آن نشان از وضعیت اضطراری دارد که احتیاج به رسیدگی فوری داردد، از سوی دیگر بافت های تاریخی لافت و بستک و بندر پل و رویدر در هرمزگان نیز دچار آسیب شده اند.

وضعیت آثار تاریخی آذربایجان غربی نگران کننده است

به گفته طالبیان، مسئولان میراث فرهنگی آذربایجان غربی نیز از آسیب های مختلف در بناها و مجموعه های تاریخی اطلاع داده اند که بعضی از آنها نگران کننده است و به مرمت اضطراری احتیاج دارند.

او در ادامه از آسیب های مختلف آثار تاریخی کردستان اطلاع داد که گزارش حدودی و مقدماتی خسارات ارایه شده است ولی گزارش دقیق آن بزودی منتشر خواهد شد.

بند میزان در شوشتر در آب غرق شد/احتمال رانش صخره ها وجود دارد

معاون میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی، همچنین در شرح وضعیت آثار تاریخی خوزستان نیز گفت: علاوه بر خسارت های وارد شده به شهرهای تاریخی دزفول و شوشتر و تهدیداتی که پیش روست، آثار شوشتر نیز در معرض جدی باران و سیل هستند، به گونه ای که تا شب گذشته (سه شنبه ششم فروردین) بند میزان غرق در آب و نگرانی بود، بنابراین احتمال رانش صخره ها نیز وجود دارد.

به گفته وی؛ هنوز آنالیز در سایر استان های کشور در حال اجرا است و تا کنون گزارشی از آسیب به بناهایی مانند گنبد سلطانیه، دستکندهای همدان، آثار تاریخی کرمان، آثار یزد ارائه نشده است.

طالبیان با تاکید بر این که آسیبی برای منطقه تاریخی حسنلو و تپه سیلک گزارش نشده و سایر آثار تاریخی نیز به صورت مداوم در حال پایش و آنالیز هستند، اعلام کرد: قلعه های چهارمحال و بختیاری آسیب دیده و یک منطقه گردشگری نیز دچار تخریب و آسیب جدی شده است، همچنین گزارشی از آسیب های احتمالی به استان البرز و کرمانشاه هنوز اعلام نشده است.

او با اشاره به این که دو بنای ثبت ملی رهبری و ملاصدرا در بارندگی و سیل دو روز گذشته در قم نیز آسیب دیده اند، به اندازه ای که خانه های مسکونی اطراف تخلیه شدند، از پایش آثار تاریخی استان تهران و آماده باش در پایتخت اطلاع داد.

مدیران کل میراث فرهنگی کشور در آماده باش کامل اند

وی در ادامه با اشاره به آماده باش کامل سازمان میراث فرهنگی اعلام کرد: تمام مدیران کل میراث فرهنگی در 31 استان کشور، مدیران امور پایگاه های ملی و جهانی، مدیران موزه ها و معاونان میراث فرهنگی استان های مختلف در آماده باش کامل هستند.

طالبیان گفت: میزان خسارات وارده تا دو سه روز آینده با آنالیز دقیق تر بعد از فروکش کردن سیلاب ها انجام می گردد، همچنین بلافاصله مرمت اضطراری و متعاقب آن بعد از تهیه طرح مرمت و تصویب آن، اجرای مرمت اساسی این بناها و مجموعه های آسیب دیده با تامین اعتبار از محل طرح های مقابله با بحران، در اولویت اقدام استان ها باید قرار گیرد.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 10 تیر 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: parisro.ir شناسه مطلب: 217

به "وضعیت نگران کننده پل های تاریخی در راستا زاینده رود، آماده باش مدیران میراث فرهنگی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "وضعیت نگران کننده پل های تاریخی در راستا زاینده رود، آماده باش مدیران میراث فرهنگی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید