چگونه جلوی خمیازه کشیدن را بگیریم؟

به گزارش مجله سفرنامه پاریس، وب سایت بدونیم - مریم اسدی: برای خیلی از ما پیش اومده که در یک جلسه مهم خمیازه می کشیم و خمیازه پشت خمیازه به طوری که حتی نمیتونیم جلوشو بگیریم. فرد مقابل تصور میکنه که حرفاش حوصلتونو سر برده یا هیچ علاقه ای به حرف هاش ندارید در حالی که اینطور نیست. چرا خمیازه می کشیم و چگونه جلوی آن را بگیریم.

چگونه جلوی خمیازه کشیدن را بگیریم؟

چگونه خمیازه می کشیم؟

از نظر فیزیولوژیکی فرایند خمیازه کشیدن بسیار ساده است: خمیازه یک تنفس بلند است که طی آن هوای زیادی وارد شکم می گردد و در پی آن یک بازدم کوتاه که همراه با تحریک غدد اشکی است. به همین علت برخی از بازیگران برای اشک ریختن هنگام بازی حسابی خمیازه می کشند تا اشک از چشم ها بیاید.

وقتی خمیازه می کشیم دهان را تاجایی که می توانیم باز می کنیم و نفس را داخل می دهیم. بنابراین هوای زیادی وارد شش ها می گردد، استخوان جناغ سینه باز می گردد، عضلات شکمی منعطف می شوند و دیافراگم را پایین می آورد.

چرا خمیازه می کشیم؟

نظریه ای می گوید انسان خمیازه می کشد تا مغز را خنک نگه دارند. بر اساس این نظریه تحقیقات دانشمندان استرالیایی نشان داد افرادی که کمپرس سرد روی سرشان قرار گرفته است هنگام تماشای فیلمی که در آن افراد خمیازه می کشند نسبت به کسانی که کمپرس گرم روی سرشان بود کمتر خمیازه می کشیدند. به علاوه کسانی که از بینی نفس می کشیدند کمتر خمیازه می کشیدند زیرا تنفس با بینی خون سردتری را نسبت به تنفس با دهان فراهم می نماید.

یکی دیگر از دلایل خمیازه احتیاج به کشیدن و ریلکس شدن عضلات خسته و گرفته است. به همین علت خیلی ها هنگام خمیازه تمام بدن را می کشند این حرکت عضلات همراه با آرام شدن فکر بدن را به آرامش می رساند.

زمانی که فرد قبل از یک اتفاق مهم عصبی می گردد خمیازه می کشد. مثلا دانش آموز قبل از امتحان خمیازه می کشد

زمانی که فرد خسته می گردد و احتیاج به استراحت و خواب دارد خمیازه می کشد.

خمیازه کشیدن هنگام سفر هوایی نیز یاری بزرگی است. خمیازه به برطرف گرفتگی گوش که هنگام بلند شدن و نشستن هواپیما اتفاق می افتد یاری می نماید. حنجره به حفره گوش میانی متصل است و خمیازه کشیدن به برابر شدن فشار در گوش ها یاری می نماید.

چگونه جلوی خمیازه کشیدن را بگیریم؟

از بینی نفس بکشید

زمانی انسان ابراز خستگی می نماید که مغز بیش از حد گرم شده باشد و اگر با بینی نفس بکشیم مغز خنک می گردد.

ریلکس شوید و یک خوراکی سرد بخورید

دمای اتاق را آنالیز کنید و یا یک خوراکی سرد مثل بستنی بخورید اما زیاده روی نکنید.

نفس عمیق بکشید

ناگهانی و سریع تنفس را عمیق نکنید زیرا بدن تصور می نماید دچار تنفس سریع در اثر استرس شده اید و مشکل بدتر می گردد.

ساعت ها در یک مکان بودن مثل جلوی کامپیوتر برای فکر خسته کننده است و همین باعث می گردد احساس خستگی کنید و خمیازه بکشید. یک تغییر محیط کوتاه در این شرایط ضروری است. چند دقیقه به فضای آزاد بروید و بدن را با هوای تازه رفرش کنید.

یک لیوان آب بخورید

وقتی آب بدن کم می گردد احساس خستگی می نماید. پس روزانه یک لیوان آب بخورید تا تعادل مایعات بدن را برگردانده و کمتر خمیازه بکشید.

ورزش کنید

وقتی دائم پشت سر هم خمیازه می کشید بدن احتیاج به حرکت دارد. اگر در محیط کار هستید بلند شوید و برای خوردن یک لیوان آب راه بروید یا چند حرکت کششی انجام دهید.

پ

منبع: برترین ها
انتشار: 20 مهر 1403 بروزرسانی: 20 مهر 1403 گردآورنده: parisro.ir شناسه مطلب: 2452

به "چگونه جلوی خمیازه کشیدن را بگیریم؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چگونه جلوی خمیازه کشیدن را بگیریم؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید