10 شخصیت عجیب و ماندگار فیلم های برادران کوئن

به گزارش مجله سفرنامه پاریس، از کاراکترهای خنده دار و شوخ گرفته تا عبوس و تندمزاج، در این مقاله به ده شخصیت برتر خلق شده توسط برادران کوئن نگاهی می اندازیم.

10 شخصیت عجیب و ماندگار فیلم های برادران کوئن

برادران عجیب و غریب هالیوود در طول زندگی حرفه ایشان همواره به دنبال کاراکترهای مناسب برای بیان داستان خود بوده اند، یعنی یک هویت ساختگی که درست مناسب سبک متفاوت آن ها باشد. این شخصیت ها گذرگاه ما به واقعیت های پیچیده ذهن کوئن ها و مانند آب راه هایی هستند که داستان هایشان به وسیله آن ها جریان پیدا می نمایند.

به عنوان کارگردان، آن ها همواره شیفته این طرز فکر هیچکاک بوده اند که یک داستان هر جایی اتفاق بیفتد مهم نیست، اما ایتان کوئن با در نظر دریافت این الگو قدم هایی فراتر برداشت و شاید بد نباشد آن ها را داروین سینما دانست که قانون تاریخ طبیعی را در فیلم هایشان رعایت کردند. این یعنی کوئن ها نه تنها به دنبال شکار زمان و مکانی مناسبند بلکه به دنبال موجوداتی که در آنجا قابلیت زنده ماندن دارند هم هستند یعنی کاراکترهای مناسب آن موقع و مکان.

  • از کوبریک تا پولانسکی؛ 30 فیلم دلخواه برادران کوئن

این دو برادر با رعایت این اصول پیروز شده اند مجموعه ای از به یادماندنی ترین کاراکترهای تاریخ هالیوود را بسازند. از نظر تجاری ممکن است فیلم هایشان کاملا در میان جریان اصلی برندگان اسکار قرار داشته باشند اما از نظر بصری آن ها بیشتر به فیلم های کالت تعلق دارند. غرابت ذاتی تمامی آثار خلق شده آن ها تضمین می نماید که این دو، توده های وسیع تری از فیلم بین ها و دوست داران سینما را گمراه نموده اند، اما حتی کسانی که ذائقه کوئن ها را نشناخته اند باید بپذیرند که آن ها قهرمان بی چون و چرای توجه به کاراکترهای جزئی هستند.

می بینیم که گرد خلاقیت در هر ثانیه از سکانس های ساخته شده به دست این دو برادر پاشیده شده، بنابراین از ستاره های مسلط بر سکانس های تک نفره و مهم گرفته تا آن هایی که مانند بوشمی (استیو بوشمی از بازیگران فیلم لبوفسکی عظیم در نقش دانی) در پس زمینه هستند، همه این کارکترها روح زیادی در خود دارند.

10. سام الیوت در نقش مرد در فیلم لبوفسکی عظیم (The Big Lebowski)

کوئن ها کاراکتر مرد را با ساختاری مبتکرانه خلق کردند که به راوی اجازه می داد در همان داستانی که برای ادامه روایتش کوشش می شد، نفوذ کند. کوئن ها تنها به این اقدام اصلی و تاثیرگذار فیلم اکتفا نکردند، زیرا ساختاری که بوجود آوردند به شخصیتی تبدیل شد که می توانست به صورت مستقل برای خودش فیلمی داشته باشد.

اگر از یک روایت درهم تنیده به عنوان حیله ای هوشمندانه نام ببریم، این واقعیت که الیوت یک کاراکتر سه بعدی کاملا شکل گرفته است، مانند فیلم مرد سوم (Third Man) نحوه روایت داستان را به سطح بالاتری می برد.

با ادغام یک فرد خارجی در دنیای منزوی لس آنجلس لبوفسکی، هم می توانیم آن را از بیرون مشاهده کنیم و هم آن را در تار و پود داستان ببینیم. علاوه بر این ها الیوت به ترسیم شخصیت دود (Dude) یاری زیادی می نماید، زیرا او روی دیگر همان سکه ای است که دود در طرف دیگرش واقع شده است. در آخر اینکه، سام الیوت بدون شک دوز جذابی از یک گاوچران را به این فیلم اضافه می نماید.

  • 10 چیز که لبوفسکی عظیم را به یک شاهکار کمدی ماندگار تبدیل نموده است

9. فرد ملامد در نقش سای ایبلمن در فیلم یک مرد جدی (A Serious Man)

یک مرد جدی فیلمی در خصوص یک شخصیت منفرد و نسخه امروزی ایوب مقدس است. با این وجود، برای اینکه داستان های امروزی درست از آب در بیایند شاید بد نباشد کمی ابزورد باشند.

بدون او، نبرد عظیم چرایی فیلم ممکن است نادیده گرفته گردد. اجرای ملامد همواره به درستی ساختارشکنی می نماید و دیالوگ او که می گوید: لری … تو شوخی می کنی؟ در میان فیلم های برادران کوئن بهترین است.

8. جورج کلونی در نقش اولیس اورت مک گیل در فیلم ای برادر کجایی؟ (O Brother, Where Art Thou?)

برادران کوئن گلچینی از دنیای وحشی سینمایی شان را انتخاب کردند. این اجراها نه تنها کیفیت تضمین شده دارند، بلکه به این تیم دو نفره کارگردانی این امکان را می دهد تا شخصیت های خود را کاملا متناسب داستان خلق نمایند و ویژگی های خاص بازی هرکدام را به زیبایی بیرون بکشند.

تصویر کلونی از اولیس بی نهایت کاریزماتیک است. مهارت بازیگری تا زمان آمدن مابقی تیم قابل تجزیه و تحلیل است، اما واقعیت این است که بعضی از افراد فقط حضور جذاب تری را در سینما نسبت به دیگران دارند، بدون شک چنین مهارتی کار زیادی می برد، اما ظاهرا کلونی دردسری برایشان ندارد! هر شخصیتی در این فیلم به زیبایی به تصویر کشیده شده است، اما اولیس ماجراجویی را به طرز شگفت انگیزی همانطور که از همه کارکترهای اصلی انتظار می رود، پیش می برد.

7. برد پیت در نقش چاد فلدهایمر در فیلم پس از خواندن بسوزان (Burn After Reading)

واژه عجیب و غریب قبلا در این مقاله چند بار تکرار شده و به این دلیل است که وقتی به کوئن ها فکر می کنید این صفت سریع تر از دیگر صفات قد علم می نماید. برد پیت این صفت را در تصویرسازی از چاد به شکل منحصربفردی نمایان می نماید. اگرچه فیلم های کوئن ها ظاهرا ابزورد هستند، اما وضوح زندگی در آن ها از بسیاری جهات زیاد است. ترکیب ژانر، مخلوط کردن احساسات و گروه ناهمگن عظیمتر از شخصیت های زندگی به نوعی بیشتر از اشکال معمول داستان سرایی با واقعیت مطابقت دارند.

چاد ممکن است وحشی باشد، اما او انسانی است که همه ما با او روبرو شده ایم و انتخاب برد پیت محبوب برای یادآوری این موضوع است که می توان به نبوغ تقریبا به اندازه عملکرد استادانه اعتماد کرد.

استفاده پیت از هدفون در سالن بدنسازی، فیلم را در جذابیت، شوخ طبعی و یک جهنم شوکه نماینده غوطه ور می نماید! بخوان و بسوزان یک شاهکار بی نظیر است که به ندرت مشابه آن پیدا می گردد. هر یک از بازیگران به اندازه خود می درخشند اما نه بیشتر از چاد.

  • 7 بازی برتر برد پیت؛ ستاره ای بدرخشید

6. مارشا گی هاردن در نقش ورنا در فیلم تقاطع میلر (Millers Crossing)

این تلنگر گانگستری است که همه کلیشه های نوآر را می شکند، که نمونه شاخص آن پیچیدگی در کاراکتر بانوی کلاسیک است. گرچه ممکن است نقش بانوی کلاسیک اصلی اوایل نوآر از نظر توانمندی پیشرفت نموده باشد، اما آن ها معمولا شخصیت های ضروری بودند و از هیچ کدام از پیچیدگی هایی که ورنا ارائه می دهد، برخوردار نبودند.

کاراکتر او تمام دیالوگ های کلاسیک را در دست دارد، مثل: شاید به همین دلیل است که تو را دوست دارم، تام. من هرگز کسی را دیدار ننموده ام که پسر بچه عوضی بودن را به چنین افتخاری تبدیل کند، اما همچنین یک زیرکی خاص هم دارد که باعث می گردد او در کل یک معمای دست نیافتنی باشد. او حتی هنگامی که آخرین پیچ و خم از ویژگی معمول شخصیتش تعیین می گردد، این ویژگی معماگونه را حفظ می نماید.

5. جان گودمن در نقش چارلی میدوز در فیلم بارتون فینک (Barton Fink)

راجر ایبرت، منتقد مشهور سینما، یک بار خاطرنشان کرد که بارتون فینک یک داستان تمثیلی و منعکس نماینده ظهور فاشیسم است. در حالی که ممکن است پیغام فیلم به آن اندازه که توقع داریم مانند همه فیلمبرداری های برادران کوئن پیچیده نباشد، بدون شک از نظر معنا غنی است، صفتی که بسیاری از فیلم های دیگر از آن بی بهره اند.

پیغام های اخلاقی کوئن ها، همواره به صورت سرگرم نماینده ای در فیلم هایشان نمود پیدا می نماید و برای به تصویر کشیدن این داستان خاص درباره سوسیالیست های متظاهر و وحشت های دیوان سالاری هالیوود، آن ها به کسی نیاز داشتند که به طور موثر نقشه را پیش ببرد. چارلی میدوز با شگفتی هرچه تمام تر این خرقه را به تن می نماید و دسته ای از بازیگران هم از دامن این خرقه آویزانند.

میدوز به یکی از دوست داشتنی ترین حرامزاده های خلق شده بدست کوئن ها تبدیل شد و زنده باد هیتلر! هم دیالوگی است که کار را به زیبایی تمام می نماید.

4. خاویر باردم در نقش آنتون چیگور در فیلم جایی برای پیرمردها نیست (No Country for Old Men)

هنگامی که تیمی از روانکاوها شخصیت های چند فیلم را مطالعه کردند، آنتون چیگور بعد از جیمز باند، در بالاترین رتبه بندی واقعی ترین کاراکترهای خلق شده نهاده شد. این فیلم بر اساس رمان کورماک مک کارتی به همین نام ساخته شده و کاراکتر چیگور ساخته ذهن برادران کوئن نیست، اما مطمئنا آن ها او را به شبحی ترسناک با موهای قارچی تبدیل کردند.

او مرد بدی است و هیچ پس زمینه ای از شخصیت او وجود ندارد و این سوال را بوجود می آورد که: چه چیزی باعث شکل دریافت چنین جانوری شده؟ اگر قانونی که از آن پیروی کردید شما را به این نقطه رساند، فایده این قانون چه بود؟ شاید هیچ شرور سینمایی به اندازه چیگور، روانی یا خالی از انسانیت نباشد.

3. جان گودمن در نقش والتر سبچاک در فیلم لبوفسکی عظیم (The Big Lebowski)

والتر سبچاک کمدی ترین و شایسته ترین کاراکتر از برادران کوئن است که باعث می گردد او در بین کمدی ها و شایسته ترین ها در سراسر دنیا حرف زیادی برای گفتن داشته باشد. والتر، مانند همه کاراکترهای این لیست، عمق زیادی برای تفسیری دارد، اما وقتی او لحظه ای در سالن بولینگ اسلحه می کشد و لحظه ای دیگر در خصوص سنت زیبای یهودیان بحث به پا می نماید، این سطح بی نهایت قابل انعطاف والتر است که بسیار مورد توجه قرار می گیرد.

او زندگی دودرا طلسم نموده، اما در نهایت، بسیار جذاب و دوست داشتنی است و این سوال را بوجود می آورد که چرا او حتی با این مرد دوست است؟. گودمن این کاراکتر عوضی تمام عیار را بارها برای کوئن ها تکرار نموده اما همواره به شکلی متفاوت. بدون شک این یک اجرای استادانه از یک متن استادانه است.

2. فرانسیس مک دورمند در نقش مارژ گوندرسون در سریال فارگو (Fargo)

ویژگی غیر قابل تحمل و همیشگی همه کارآگاهان خیالی این است که آن ها نه تنها با تبهکاران مقابله می نمایند بلکه توسط نبرد درونی خود هم محاصره می شوند. از طرف دیگر، مارژ داور اخلاقی قابل توجیه جامعه است و متواضعانه و محترمانه باعث می گردد که جنایات فیلم بیش از پیش باورنکردنی باشند.

او یک غیرنظامی در لباس چوپان مهربانی است که نجیبانه کوشش می نماید از گله آشفته فارگو محافظت کند. مارژ تجسم اصلی یک کارآگاه مهربان ساده است. او فیلم را با جذابیت و شوخ طبعی بی خاتمه رنگ آمیزی می نماید. حضور وی به شکل زنی باردار، به طور مداوم با رنگ و بوی قاطعانه و خشونت بار فیلم تلاقی دارد.

  • 10 فیلم برتر فرانسیس مک دورمند؛ بازیگری که با سرزمین آواره ها درخشید

1. جف بریجز در نقش دود (Dude) در فیلم لبوفسکی عظیم (The Big Lebowski)

با وجود همه پیروزیت هایشان، کوئن ها همواره در بین سینمای تجاری حضوری بسیار منحصر به فرد داشته اند. آن ها نسخه سینمایی مستند تاکینگ هدز (Talking Heads) یا هر چیز جایگزین دیگری هستند که ظاهرا هرگز قصد نداشتند جریان اصلی را بشنمایند اما به اندازه کافی یک صندلی را به خود اختصاص می دادند که آن پیروزیت در مقیاس عظیم و به دنبال آن الگو بودن است.

لبوفسکی عظیم بسیار منسجم و فیلم مورد علاقه بسیاری از مردم است. با این حال، آنچه باعث می گردد این فیلم در فرهنگ پاپ و آثار ستودنی و در بالای لیست 250 فیلم IMDb قرار بگیرد، این است که کوچکترین جزئیات کاملا در آن درک می گردد.

با تشکر از شخصیتی تقریبا خنده دار و کاملا دست کم گرفته شده با بازی جف بریجز، دود هم یکی از استادانه ترین ضدقهرمان ها است، که البته ضد قهرمان خواندنش در مقابل دیگر کاراکترها بی انصافی است. اما او بهترین شخصیت خلق شده است و تنها با حضور اوست که تمام تکه های فیلم به زیبایی کنار هم قرار می گیرند. به طور خلاصه، دود ماندگار است.

  • دنباله فیلم سینمایی لبوفسکی عظیم سال 2020 اکران می گردد

منبع: faroutmagazine

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 29 اردیبهشت 1400 بروزرسانی: 29 اردیبهشت 1400 گردآورنده: parisro.ir شناسه مطلب: 1733

به "10 شخصیت عجیب و ماندگار فیلم های برادران کوئن" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "10 شخصیت عجیب و ماندگار فیلم های برادران کوئن"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید