آشنایی با خواص لیمو عمانی

به گزارش مجله سفرنامه پاریس، خبرنگاران - سلامت - لیمو عمانی یا لیمو امانی از آن دسته گیاهانی هست که در آشپزخانه های ایرانی پیدا می گردد و در بیشتر موارد آن در خورشت ها مخصوصا خورشت سبزی به کار می رود. لیمو عمانی گونه دیگری از لیمو ترش و درخت آن از خانواده نارنج است. این گیاه در مناطق مختلف جنوب و جنوب شرقی ایران نظیر بندر عباس، میناب، جهرم و شیراز به طور فراوان کاشته می گردد. لیمو عمانی تازه، رنگ خردلی داشته و بسیار ترش است؛ به طوری که تازه اش را نمی توان به تنهایی مصرف کرد. به همین دلیل آن را در آفتاب خشک می نمایند تا قابلیت مصرف آن افزایش یابد.

آشنایی با خواص لیمو عمانی

با تور عمان ارزان از سفری عالی برای کسب آرامش لذت ببرید و با شهرهای زیبای صلاله و مسقط آشنا شوید.

لیمو عمانی طی فرآیند خشک شدن از رنگ مایل به زرد و سبز به رنگ قهوه ای تیره یا سوخته تبدیل می گردد. همچنین هر چه درشت تر و تیره تر باشد از مرغوبیت و کیفیت بالاتری برخوردار است. لیمو عمانی از ترکیبات تلخ، فلاونوئیدها، اسید سیتریک، املاح، ویتامین ها به ویژه ویتامین C و مواد فرار تشکیل می گردد. در ادامه بیشتر شما را با خواص لیمو عمانی آشنا خواهیم کرد.

این میوه از نظر کلسیم و پتاسیم غنی بوده و از نظر ویتامین C از سایر مرکبات پیشی گرفته و به عنوان کاهنده فشار خون و چربی خون شناخته شده است. همچنین لیمو عمانی خیلی ترش، خنک نمایند ه، اشتها آور، ضد عفونی نمایند ه، مقوی معد ه، مسکن سردرد، التیام دهنده سرفه و سرماخوردگی و موثر برای برطرف عوارض کمی ویتامین C است. این چاشنی به دلیل مواد آنتی اکسیدانی، ضدسرطان شناخته شده و در دفع مواد صفراوی موثر است.

خواص لیمو عمانی

1. کاهش فشار خون

لیمو عمانی سرشار از کلسیم و پتاسیم است و از نظر ویتامین C از سایر مرکبات بیشتر است. به همین علت به عنوان کاهنده فشار خون و چربی خون شناخته شده است. شما می توانید از دم نموده آن با چای یا گل گاوزبان نیز بهره ببرید.

2. مسکن سردرد

یکی دیگر از خواص لیمو عمانی، خاصیت مسکن آن است. از این رو این گیاه به عنوان مسکنی برای درمان سردرد نیز مورد استفاده قرار می گیرد. برای این کار می توانید دم نموده آن را با گل گاوزبان یا بابونه که جزء گیاهان آرام بخش هستند، بهره ببرید. همچنین می توانید برگ های لیمو عمانی را له کنید و برای برطرف سرد رد روی پیشانی قرار دهید.

3. اشتها آور، ضد عفونی نمایند ه و مقوی معد ه

لیمو عمانی سرشار از ویتامین C است و طعم ترش آن اشتها آور است. از این رو می توانید دم نموده آن را برای ضدعفونی کردن و تقویت معده بهره ببرید. همچنین مصرف جوشاند ه ریشه های لیموعمانی، برای قطع اسهال خونی بسیار مفید است و باعث از بین رفتن باکتری ها و ویروس های موجود در روده و عفونت های مثانه می گردد. در طب سنتی برای درمان دل درد عصاره برگ های د رخت لیمو عمانی را با عصاره برگ های فوفل مخلوط می نمایند و مورد استفاده قرار می دهند.

4. بهبود سرفه و سرماخوردگی

از دیگر خواص لیمو عمانی، درمان سرماخوردگی است. از ویتامین های مفید موجود در این میوه، برای درمان سرفه و سرماخوردگی، می توان به ویتامین C اشاره نمود. به همین علت لیمو عمانی از آن دسته مواد غذایی است که به هنگام سرماخورگی مورد تجویز طب سنتی قرار می گیرد. می توانید از آب لیمو عمانی یا دم نموده آن را با عسل برای درمان سرفه بهره ببرید.

5. لاغری

می توانید از دم نموده آن به عنوان یک دمنوش بهره ببرید. با مصرف صحیح آن طی 60 روز می توانید لاغر شوید. استفاده از دمنوش یک بار در روز بیشتر توصیه نمی گردد. همان طور که گفته شد لیمو عمانی اشتها آور نیز است و مصرف زیاد آن باعث ضعف و گرسنگی می گردد.

6. ضد سرطان

آنتی اکسیدان های موجود در این گیاه رادیکال های آزاد را از بین برده، بنابراین ضد سرطان است و مصرف آن به صورت دم نموده یا به صورت چاشنی در خورشت، ویتامین های خود را به بدن می رساند.

7. گرمازدگی

یکی دیگر از خواص لیمو عمانی، طبع خنک آن است. در واقع لیمو عمانی بواسطه طبع خنکی که دارد، می تواند در روزهای گرم سال، به صورت شربت، برای جلوگیری از گرمازدگی استفاده گردد.

نکات مهم در مصرف لیمو عمانی

  • تخم های لیمو عمانی را قبل از جوشاندن آن جدا کنید، در غیر اینصورت عصاره حاصل آن تلخ می گردد.
  • از خرید لیمو عمانی به صورت فله ای و روباز اجتناب کنید. لیمو عمانی هایی را که به صورت سنتی خشک می نمایند، غیر بهداشتی و محل تجمع میکروب ها هستند.
  • لیمو عمانی به دلیل دارا بودن مواد فراری که عامل ایجاد عطر و بوی آن است، حتما باید در محل خشک، خنک و در ظروف سربسته و به دور از نور نگهداری گردد.
  • لیمو عمانی درست شده در خورشت ها و خوراک ها محل تجمع روغن غذا خواهد بود. بنابراین خوردن آن توصیه نمی گردد.
منبع: مجله انگیزه
انتشار: 13 تیر 1400 بروزرسانی: 13 تیر 1400 گردآورنده: parisro.ir شناسه مطلب: 1804

به "آشنایی با خواص لیمو عمانی" امتیاز دهید

1 کاربر به "آشنایی با خواص لیمو عمانی" امتیاز داده است | 5 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آشنایی با خواص لیمو عمانی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید