اخذ مجوز 2واکسن دیگر به زودی، فراوری ماده اولیه واکسن امکان پذیر شد

به گزارش مجله سفرنامه پاریس، به گزارش خبرنگاران دکتر مصطفی قانعی عصر امروز در برنامه ای تلویزیونی در مورد آخرین شرایط واکسن های ایرانی کرونا گفت: این واکسن ها در فازهای 2 و 3 کارآزمایی بالینی قرار دارند.

اخذ مجوز 2واکسن دیگر به زودی، فراوری ماده اولیه واکسن امکان پذیر شد

رئیس کمیته علمی مقابله با کرونا اضافه کرد: پیش بینی شده که از ماه آینده فراوری برای فازهای بعدی تست های انسانی آغاز گردد؛ اگر فاز 3 این واکسن های ایرانی با موفقیت پشت سر گذاشته گردد فراوری این واکسن ها با مجوزهای سازمان غذا دارو آزاد می گردد و بعد از آن فراوری صنعتی از اردیبهشت ماه آغاز خواهد شد.

قانعی با بیان اینکه خط فراوری این واکسن ها به صورت 95 درصدی خصوصاً برای واکسن کووایران آماده است، گفت: واکسن فخرا و واکسن کووپارس هر دو مراحل اول را طی می نمایند و تا به امروز 85 داوطلب وارد مطالعه بالینی واکسن کووپارس شده اند.

وی خاطر نشان کرد: واکسن کووایران زیرساخت های فراوری را دارد و می تواند خط فراوری خود را بلافاصله بعد از اتمام فازهای بالینی راه اندازی کند.

رئیس کمیته علمی مقابله با کرونا در مورد واکسن مؤسسه رازی گفت: مؤسسه رازی باید خط فراوری خود را طی 3 الی 4 ماه بعد از فاز 3 مستقر کند.

وی با بیان این که پیش بینی می شد واکسیناسیون واکسن مشترک ایران و کوبا زودتر از همه واکسن ها آغاز گردد گفت: اما این واکسن دهه آخر فروردین فاز سوم خود را آغاز خواهد نمود و واکسن کووایران زودتر به فراوری خواهد رسید.

قانعی با بیان اینکه از 11 پروژه واکسن کرونا که در کشور آغاز شده اردیبهشت ماه دو واکسن دیگر مجوز تست کارآزمایی بالینی را اخذ می نمایند، ادامه داد: مجوزهای بعدی برای واکسن ها مبتنی بر پلتفرم mRNA و نوترکیب است که پیش بینی می گردد تا دو ماه آینده مجوزهای خود را از کمیته اخلاق دریافت نمایند.

وی در پاسخ به اینکه آیا تزریق هر یک از این واکسن ها برای هر فرد متفاوت است یا خیر، خاطر نشان کرد: هر کدام به فاصله معینی به فرد تزریق می گردد اما اگر سه ماه اخیر فردی مبتلا به کرونا شده باشد می تواند از واکسن ایران - کوبا استفاده کند.

رئیس کمیته علمی مقابله با کرونا تاکید نمود: هنوز برنامه کشوری برای تزریق واکسن ها در افراد مختلف معین نشده و این موضوع در حال تدوین است که چه واکسنی برای چه افرادی مناسب است.

قانعی در مورد سبد متنوع واکسن ها برای فراوری در کشور گفت: به دلیل اینکه ممکن بود هر پروژه با شکست روبرو گردد درصدد برآمدیم که پروژه های مختلفی در این زمینه را آغاز کنیم زیرا بسیاری از کشورها را می دیدیم که با شکست روبرو می شدند.

وی ادامه داد: به همین دلیل شرایط تحریمی کشور اجازه نمی داد که ما روی یک واکسن تمرکز داشته باشیم از همین رو سعی کردیم در صورت شکست پروژه دیگر را به نتیجه برسانیم.

رئیس کمیته علمی مقابله با کرونا با تاکید بر اینکه مهمترین مرحله برای فراوری واکسن فاز 3 است، گفت: بسیاری از کشورها در فاز 3 با شکست روبرو می شدند زیرا بعد از تست کارآزمایی بالینی و ورود به بازار، اثر بخشی مهم است.

وی در مورد همکاری ایران برای فراوری واکسن اسپوتنیک روسیه گفت: اخیراً قراردادی منعقد شده که این واکسن را در ایران به تعداد 40 میلیون دوز برای 20 میلیون نفر به فراوری برسانیم. هفته آینده سلول آن وارد کشور خواهد شد.

قانعی ادامه داد: این واکسن شبیه واکسن روسیه است و این قرارداد می تواند فرایند فراوری واکسن را سرعت ببخشد.

وی در مورد فراوری مواد اولیه گفت: ما تا امروز چالش ماده اولیه را برای فراوری واکسن داشتیم که با صحبت و مذاکره با شرکت های دانش بنیان به این نتیجه رسیدیم که توانایی فراوری ماده اولیه را داریم.

رئیس کمیته علمی مقابله با کرونا اضافه کرد: اگر کرونا نبود این امکان برای فراوری ماده اولیه واکسن ها و ریسک آن وجود نداشت اما در آینده نزدیک که کرونا هم تمام می گردد واکسن سازها می توانند طراز جمهوری اسلامی را در بخش در بخش های مختلف ارتقا دهند.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 27 فروردین 1400 بروزرسانی: 27 فروردین 1400 گردآورنده: parisro.ir شناسه مطلب: 1678

به "اخذ مجوز 2واکسن دیگر به زودی، فراوری ماده اولیه واکسن امکان پذیر شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اخذ مجوز 2واکسن دیگر به زودی، فراوری ماده اولیه واکسن امکان پذیر شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید