ارزش 500 میلیارد دلاری معادن کشف شده

به گزارش مجله سفرنامه پاریس، خبرنگاران : وزیر صنعت، معدن و تجارت در مراسم آزادسازی 6 هزار محدوده و معدن حبس شده کشور گفت: واگذاری این معادن برای فعال سازی، فرصت جدیدی برای سرمایه گذاری و اشتغال در کشور است.

ارزش 500 میلیارد دلاری معادن کشف شده

به گزارش خبرنگاران به نقل از شاتا، به گفته علیرضا رزم حسینی وزیر صنعت، معدن و تجارت بر اساس کار کارشناسی اجرا شده بیش از 500 میلیارد دلار ارزش معادن کشف شده در کشور است که البته با انجام عملیات اکتشافی حتماً این ذخایر افزایش خواهد یافت.

رزم حسینی در آیین رونمایی از طرح آزادسازی شش هزار محدوده و معدن غیرفعال کشور (آغاز اجرای بزرگترین مزایده ملی کشور)، با بیان این مطلب، افزود: واگذاری معادن حبس شده از طریق مزایده عمومی به افراد دارای اهلیت و صلاحیت، جهش صنعتی و معدنی در کشور به وجود خواهد آورد.

انجام فرآیند واگذاری در سامانه ستاد

وی با بیان اینکه فرآیند واگذاری طبق قانون از طریق مزایده برگزار می شود، بیان کرد: فرآیندها به صورت قانونی در سامانه ستاد (مزایده ها و مناقصات دولت) انجام خواهد شد، اعضای تشکل ها و کنندگان وزارت صمت در روز بازگشایی پاکات مزایده حضور دارند و به همین خاطر امکان هیچگونه رانت و یا تخلف قانونی میسر نیست.

نظارت وزارت صمت بر فرایند فعالسازی معادن

وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه این مزایده برای اولین بار در کشور انجام می شود، ادامه داد: وزارت صنعت، معدن و تجارت نقش نظارتی خود را بیشتر خواهد کرد و متقاضیانی که در این مزایده برنده شوند اما کار اکتشاف، بهره برداری و فعال سازی معدن را انجام ندهند مجدداً معادن از آنها گرفته و باز از طریق مزایده به افراد دارای صلاحیت واگذار می شود.

رزم حسینی معادن را فرصت مهمی برای توسعه متوازن و پایدار در کشور دانست و شرح داد: مخالف غارت معادن هستیم و معادن باید به فرصتی برای توسعه متوازن تبدیل شوند.

جلوگیری از خام فروشی مواد معدنی

وی در این خصوص تاکید کرد: جلوگیری از خام فروشی مواد معدنی را به صورت جدی دنبال می کنیم و بر این باوریم که معدنی را استخراج نکنیم مگر اینکه امکان فرآوری داخل برای ایجاد ارزش اضافه کرده داشته باشد و این راستا را با جدیت ادامه می دهیم.

ارزش معادن کشف شده

وزیر صمت با بیان اینکه کشوری نفت خیز و همچنین معدن خیز هستیم، گفت: بر اساس کار کارشناسی بیش از 500 میلیارد دلار ارزش معادن کشف شده در کشور است که البته با انجام عملیات اکتشافی حتماً این ذخایر افزایش خواهد یافت.

آیین طرح آزادسازی 6000 محدوده و معدن غیر فعال کشور با حضور وزیر صنعت، معدن و تجارت، روسای سازمان های صمت استانی به صورت ویدئو کنفرانسی و تشکل های بخش خصوصی برگزار شد.

وزیر صنعت، معدن و تجارت در خاتمه آیین، دستور برگزاری مزایده عمومی واگذاری 6 هزار معدن و محدوده حبس شده را که بزرگترین مزایده کشور می باشد، صادر کرد.

آزادسازی 6 هزار محدوده و معدن غیرفعال در 31 استان کشور/انجام واگذاری بصورت کاملا الکترونیکی طی فرآیند 2 مرحله ای/ محدوده های واگذار شده فاقد هر گونه معارض هستند

سرپرست معاونت امور معادن و صنایع معدنی وزارت صمت در آیین رونمایی از طرح آزادسازی شش هزار محدوده و معدن غیرفعال کشور از اجرای این طرح طی یک فرایند دو مرحله ای خبر داد.

انجام فرآیند واگذاری به صورت کاملا الکترونیکی

از سوی دیگر اسدالله کشاورز نیز در این مراسم افزود: این محدوده ها و معادن را در قالب بسته های سرمایه گذاری برای مزایده عمومی در اختیار افراد دارای اهلیت و صلاحیت قرار خواهیم داد.

سرپرست معاونت امور معادن و صنایع معدنی وزارت صمت گفت: فرآیند واگذاری کاملا الکترونیکی و بدون حضور مراجعان و متقاضیان واگذاری در سطح کشور انجام می شود که این سیاست وزارت صمت در راستای سهولت انجام فرایندها و مزایده هاست.

کشاورز در خصوص این محدوده ها و معادن نیز شرح داد: محدوده ها و معادنی که واگذار می شوند فاقد معارض دولتی و مردمی و بدون هیچگونه تعارض می باشند و برندگان به سهولت می توانند کار خود را در راستای فعالسازی به پیش ببرند.

انجام واگذاری طی فرایند دو مرحله ای

وی در خصوص فرآیندهای انجام این کار ادامه داد: واگذاری طی دو فرایند در فاصله 15 روزه انجام می شود که در هر مرحله اول شانزده استان دسته بندی شده است.

سرپرست معاونت امور معادن و صنایع معدنی وزارت صمت، افزود: از 31 اردیبهشت تا 13 خرداد گروه اول می توانند نسبت به مراجعه به سایت و ثبت نام اقدام کنند و در بازه زمانی 13 خرداد تا 27 خرداد نیز گروه دوم (16 استان دیگر) می توانند این اقدام را انجام دهند.

کشاورز همچنین افزود: از حدود 6 هزار معدن و محدوده 330 محدوده و معدن متروکه ، 1226 فقره دارای پروانه بهره برداری معدن و 480 فقره دارای گواهی کشف است.

گفتنی است آیین طرح آزادسازی 6000 محدوده و معدن غیر فعال کشور با حضور وزیر صنعت، معدن و تجارت، روسای سازمان های سمت استانی به صورت ویدئو کنفرانسی و تشکل های بخش خصوصی برگزار شد.

عارضه یابی معادن با استفاده از شرکت های مشاوره ای

از سوی دیگر معاون وزیر صمت و رییس هیات عامل ایمیدرو نیز در این مراسم گفت: شرکت های سهامی عام پروژه به بسته های سرمایه گذاری برای احیای معادن غیر فعال کمک می کنند.

وجیه الله جعفری افزود: طرح احیا معادن کوچک مقیاس به عنوان یکی از طرحهای اقتصاد مقاومتی مطرح است که مجری این طرح از طرف وزارت صمت، ایمیدرو و شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران است.

وی ادامه داد: در این راستا شناسایی معادن کوچک مقیاس غیرفعال و راه های فعال سازی آنها از طریق شرکت های مشاوره ای انجام گرفت.

رییس هیات عامل ایمیدرو، گفت: عارضه یابی های این معادن انجام شد و بسته های سرمایه گذاری برای احیاء برنامه ریزی شد.

جعفری بیان کرد: این بسته ها امکان سرمایه گذاری را روی بسکمک از معادن غیر فعال (مشکل زیرساخت، ذخیره کم، عدم اکتشاف کامل) فراهم می کند.

وی افزود: مجموعه ای از معادن غیرفعال وجود دارد که باید جهت گیری برای سرمایه گذاری با امکان فعال سازی برای آنها فراهم شود.

منبع: اقتصادنیوز
انتشار: 12 تیر 1400 بروزرسانی: 12 تیر 1400 گردآورنده: parisro.ir شناسه مطلب: 1801

به "ارزش 500 میلیارد دلاری معادن کشف شده" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ارزش 500 میلیارد دلاری معادن کشف شده"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید