بازگشت گوایدو به ونزوئلا باهدف تشدید تنش ها

به گزارش مجله سفرنامه پاریس، تهران-خبرنگاران- رسانه ها و تحلیلگران مسائل بین المللی پیش بینی می نمایند بازگشت خوان گوایدو رهبر مخالفان به ونزوئلا به علت حمایت های خارجی که به ویژه از ایالات متحده دریافت نموده است، موجب دامن زدن به اعتراضات و تنش ها در این کشور می گردد.

بازگشت گوایدو به ونزوئلا باهدف تشدید تنش ها

به گزارش گروه تحلیل، تفسیر و پژوهش های خبری خبرنگاران، خوان گوایدو رهبر مخالفان ونزوئلا پس از حدود 10 روزی که در خارج از این کشور به سر برد، از کلمبیا به ونزوئلا بازگشت. وی در اولین اقدام از هواداران خود خواست تا به اعتراضات خود ادامه دهند. گوایدو در فرودگاه کاراکاس تاکید نمود که حضور مخالفان در خیابان های این کشور ادامه می یابد.

نکته مهم از نگاه تحلیلگران در این موضوع نهفته است که بعضی از سفیران کشورهای خارجی به ویژه از ایالات متحده، کشورهای آمریکای لاتین و اتحادیه اروپا نیز همزمان به فرودگاه آمده بودند تا ضمن استقبال از او مانع دستگیری و بازداشت احتمالی وی از سوی دولت ونزوئلا شوند. این حضور نشان از کوشش دولت های خارجی برای مداخله در امور سیاسی و داخلی ونزوئلا است.

**بازگشتی با هدف تشدید اعتراضات

دولت نیکلاس مادورو پیش از این رهبر 35 ساله مخالفان این کشور را ممنوع الخروج و اعلام نموده بود که به دلیل نقض قوانین این کشور وی را بازداشت و محاکمه خواهد نمود.

گوایدو در این مدت به بعضی کشورها همچون برزیل، آرژانتین،اکوادور، پاراگوئه و در سرانجام به کلمبیا رفت و با مقام های ارشد این کشورها دیدار و گفت وگو کرد تا یاری های مادی و معنوی را دریافت نماید. البته یکی دیگر از اهداف وی از سفر به کشورهای خارجی این بود که در راستا بازگشت یاری های غذایی و دارویی را به وسیله مرز زمینی وارد ونزوئلا سازد.

گوآیدو که پیشتر به عنوان رییس مجلس ملی این کشور انتخاب شده بود از اواخر ماه ژانویه (دی ماه گذشته) خود را به عنوان رئیس جمهوری این کشور معرفی و سعی کرد تا با ساقط کردن دولت قانونی نیکلاس مادورو انتخابات ریاست جمهوری را برگزار کند. بسیاری از تحلیلگران هدف گوایدو را رسیدن به پست ریاست جمهوری ارزیابی می نمایند.

دادگاه عالی ونزوئلا پس از این تحولات بود که گوایدو را ممنوع السفر کرد.

تارنمای شبکه خبری الجزیره در گزارشی بازگشت گوایدو به ونزوئلا را با درخواست برای اعتراضات بیشتر همراه دانست و اضافه کرد سفر وی به بعضی کشورهای آمریکای لاتین جهت رایزنی و کسب حمایت های خارجی و با هدف افزایش فشار منطقه ای بر ریاست جمهوری مادورو صورت گرفت.

براساس این گزارش، گوایدو با نقض دستور دادگاه عالی ونزوئلا کشور خود را ترک کرد تا بتواند یاری های بشردوستانه ای را جلب کند. اما ارتش ونزوئلا که هنوز به رئیس جمهوری این کشور وفادار باقی مانده است راستاهای حرکت کامیون های حامل یاری را که به طور عمده از سوی آمریکا تامین شده بودند، بست و مانع ورود آن به ونزوئلا شد.

به نوشته الجزیره با این حال مادورو در خصوص نوع برخورد با گوایدو اظهارنظر صریح نکرد و تصمیم گیری را به سیستم قضایی این کشور سپرد. وی اما تاکید نمود که گوایدو نمی تواند بیاید و برود و باید به دادگستری جوابگو باشد. با این حال بعضی تحلیلگران دادن اجازه ورود به رهبر مخالفان را اقدام مناسبی از سوی دولت کاراکاس می دانند.

** برنامه های خطرناک گوایدو

موضوع دخالت های خارجی در امور ونزوئلا با ورود گوایدو به فرودگاه پایتخت معین تر از قبل شده است. مایک پومپئو وزیر امور خارجه آمریکا در بیانیه ای بازگشت بدون درگیری گوایدو را به عنوان مرحله ای از گذار مسالمت آمیز در این کشور تفسیر کرد.

وی ایالات متحده را عاشق آزادی در سراسر دنیا و واشنگتن را حامی نیروهای دموکراتیکی توصیف کرد که اکنون علیه دولت قانونی این کشور و برای تغییرات کوشش می نمایند.

همزمان جان بولتون مشاور امنیت ملی دونالد ترامپ هم دولت مادورو را تهدید کرد تا از هر گونه اقدام خشن خودداری کند زیرا با واکنش تند این کشور و جامعه بین المللی روبرو خواهد شد.

به هر حال پیش بینی می گردد دلگرمی گوایدو به خارجی ها در کنار رویکرد دولت مرکزی ممکن است به وخامت بیشتر اوضاع این کشور منجر گردد. تارنمای شبکه خبری سی.ان.ان بر این باور است که با بازگشت گوایدو به ونزوئلا تنش ها در این کشور افزایش می یابد زیرا دولت و پلیس این کشور در مقابل اقدامات مخالفان سکوت نمی نمایند؛ همانگونه که آن ها در مقابل ورود کامیون یاری های خارجی ایستادند و حتی دولت با فراخواندن پلیس ضدشورش مانع از ورود آن شد. گفته می گردد پلیس تعدادی از افرادی را که به دنبال باز کردن راستا ورود کامیون ها بودند، دستگیر کرد.

به نوشته این گزارش تحلیلگران اعتقاد دارند از نظر دیپلماتیکی آینده قابل پیش بینی است. روسیه به حمایت خود از مادورو ادامه می دهد. مسکو این خط مشی را با وتوی اخیر خود در شورای امنیت سازمان ملل اثبات کرد و با این اقدام ماهیت جنگ سردی را در این تحولات به نمایش گذاشت.

روزنامه واشنگتن پست نیز در گزارش خود بازگشت گوایدو را موجب تزریق انرژی تازه به مخالفان دانست به گونه ای که آن ها را در مقابله با دولت نیکلاس مادورو، به پشتیبانی های ایالات متحده دلگرم می سازد.

براساس این تحلیل حضور دوباره گوایدو در ونزوئلا نقطه عطفی در تحریک و تقویت اعتراضات است، ضمن اینکه امیدواری برای تغییر را بیشتر می نماید و موجب تحکیم رهبری گوایدو می گردد. به اعتقاد وینسنت لئون از تحلیلگران مسائل آمریکا لاتین، از نظر سیاسی تبعید خودخواسته گوایدو گزینه مناسبی برای آینده وی نبود.

گوایدو در زمینه تحریک نیروهای نظامی و ارتش این کشور برای پیوستن به مخالفان باخت. تقریبا همه اعضای ارتش و نیروهای امنیتی این کشور اعلام نموده اند به دولت قانونی این کشور وفادار باقی می مانند. به نوشته این روزنامه آمریکایی، با توجه به این شرایط اقدام بعدی گوایدو آن است که 2 میلیون کارمند این کشور را مخاطب خود قرار دهد؛ به همین دلیل گوایدو یک گردهمایی بزرگ را با این گروه جمعیتی در ونزوئلا برنامه ریزی کرد.

شبکه تلویزیونی سی.بی.اس نیوز نیز بازگشت گوایدو به کاراکاس را آخرین پرده از جدال وی با مادورو توصیف کرد که البته با حمایت و تهدید کاخ سفید همراه بود.

این گزارش اضافه کرد: واقعیت این است که دستگیر نشدن گوایدو نشاندهنده آن است که مادورو تحت فشار واقع شده است و به همین دلیل کارشناسان اعتقاد دارند مذاکره راهکار احتمالی برای انتها دادن به بحران در ونزوئلا خواهد بود.

پژوهش**9130**1552

منبع: ایرنا
انتشار: 2 تیر 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: parisro.ir شناسه مطلب: 209

به "بازگشت گوایدو به ونزوئلا باهدف تشدید تنش ها" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بازگشت گوایدو به ونزوئلا باهدف تشدید تنش ها"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید