با این غذاها به جنگ خستگی بروید

به گزارش مجله سفرنامه پاریس، اگر در مدیریت سندرم خستگی مزمن (CFS) دچار مشکل هستید، شاید احتیاج باشد شرایط رژیم غذایی خود را آنالیز کنید.

با این غذاها به جنگ خستگی بروید

سندرم خستگی مزمن با بروز نشانه هایی مانند خستگی بیش از مقدار، تفکر آشفته و احساس خستگی کلی خود را نشان می دهد و هر ساله میلیون ها نفر را در سراسر دنیا تحت تاثیر قرار می دهد. مواد غذایی ضد خستگی و انرژی بخش را در خبرنگاران بخوانید.

کربوهیدارت های پالایش شده را با نمونه های پیچیده جایگزین کنید

برخلاف کربوهیدارت های کامل و پیچیده، غلات پالایش شده روند آسیابی را تجربه می نمایند که لایه های مختلف دانه را از بین می برند و در نتیجه مواد مغذی مانند فیبر در این فرآیند حذف می شوند. خوراکی هایی مانند نان سفید و پاستای سفید سریع تر از غلات پیچیده از دستگاه گوارش عبور می نمایند. از این رو، سطوح قند خون به ناگاه افزایش می یابد و سپس به سرعت نیز افت می نماید. افراد مبتلا به سندرم خستگی مزمن به طور معمول در تنظیم قند خون ضعیف تر عمل می نمایند، بر همین اساس کربوهیدارت های حاوی مواد مغذی احتمالا احساس خستگی را در آن ها از بین می برد.

با چربی های سالم به خود یاری کنید

همچون بسیاری از بیماری های مزمن، سندرم خستگی مزمن با سطوح بالای التهاب پیوند خورده است. در شرایطی که چربی های ترانس می توانند شرایط التهاب را وخیم تر سازند، چربی های سالم به از بین رفتن آن یاری می نمایند. بعلاوه، چربی های سالم آرام تر گوارش می شوند، از این رو سطوح پایدارتر قند خون و انرژی را موجب می شوند.

از منابع چربی های غیر اشباع سالم می توان به مغزهای خوراکی و کره مغزهای خوراکی، روغن زیتون، آووکادو، و ماهی سالمون اشاره نمود. در مقابل، از منابع چربی های ترانس می توان فست فودها و ناگت ها، پای های تجاری، کرم های غیر لبنی، و پاپ کورن های طعم دار کره ای مایکروویوی را نام برد.

مواد غذایی سرشار از ویتامین B مصرف کنید

از جمله مواد غذایی سرشار از ویتامین B12 می توان به گوشت ماکیان، تخم مرغ و ماهی اشاره نمود و از منابع خوب برای فولات می توان سبزیجات برگدار، بروکلی، و میوه های خانواده مرکبات را نام برد. این ویتامین ها نقش مهمی در یاری به عملکرد درست میتوکندری - بخشی از سلول که مسئول فراوری انرژی است - دارند. مصرف کافی از آن ها می تواند به تسکین نشانه های سندرم خستگی مزمن یاری کند. پزشک شما می تواند اندازه دقیق مصرف روزانه ویتامین B12 و فولات را معین کند.

مصرف کافئین را کاهش دهید

در دوزهای کوچک، کافئین ممکن است موجب تقویت انرژی شما گردد. اما همچون کربوهیدارت های پالایش شده، مصرف زیاد کافئین می تواند موجب افزایش ناگهانی سطوح انرژی و سپس افت شدید آن گردد. بر همین اساس، به مصرف هرچه بیشتر کافئین برای بازگشت به شرایط عادی احتیاج خواهید داشت. این چرخه باطل می تواند زمینه ساز شکل گیری سطوح بیش از مقدار بالا و پایین انرژی گردد. بعلاوه، این شرایط می تواند بر غدد آدرنال فشار وارد کند که امکان احساس خستگی بیشتر را افزایش می دهد.

آب مورد احتیاج بدن خود را تامین کنید

کم آبی خفیف بدن نیز می تواند احساس خستگی و آشفتگی ذهنی را به همراه داشته باشد. در صورت عدم تامین آب مورد احتیاج بدن، سموم به صورت کارآمد به وسیله غدد عرق دفع نمی شوند. خون نیز به صورت کارآمد نمی تواند جریان یابد تا گلبول های سفید را به جایی که بیشترین احتیاج به آن ها وجود دارد، انتقال دهد. می توانید برای تشخیص بهتر به شرایط ادرار خود توجه داشته باشید. در صورتی که رنگ ادرار زرد تیره است، به احتمال زیاد باید مصرف آب خود را افزایش دهید. اگر رنگ ادرار زرد کمرنگ یا شفاف است، احتمالا به اندازه کافی آب مورد احتیاج بدن خود را تامین می کنید.

پیشنهاد مطالعه: مطلب چگونه از اینستاگرام ویدئو دانلود کنیم؟ را بخوانید.

منبع: پیام دلتا
انتشار: 15 مهر 1401 بروزرسانی: 15 مهر 1401 گردآورنده: parisro.ir شناسه مطلب: 2267

به "با این غذاها به جنگ خستگی بروید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "با این غذاها به جنگ خستگی بروید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید