جایزه نوبل فیزیک 2019 به کیهان شناسان رسید

به گزارش مجله سفرنامه پاریس، جایزه نوبل فیزیک 2019 به سه کیهان شناس به خاطر کشف هایشان راهگشایشان در زمینه کیهان شناسی درباره درک ساختار و تاریخ کیهان و کشف نخستین سیاره ای که به دور ستاره ای مشابه خورشید در خارج از منظومه شمسی می چرخد، اهدا شد.

جایزه نوبل فیزیک 2019 به کیهان شناسان رسید

کمیته داوران نوبل فیزیک روز سه شنبه 16 مهر در استکهلم سوئد گفت نیمی از جایزه 9 میلیون کرونی (738 هزار پوندی) نوبل فیزیک به جیمز پیبل به خاطر کشف های نظریش در زمینه کیهان شناسی فیزیکی و نیم دیگر آن به طور مشترک به میکل مایور از دانشگاه ژنو سوئیس و دیدیه کوئلوز از دانشگاه ژنو سوئیس و دانشگاه کمبریج بریتانیا برای کشف یک سیاره خارجی که به دور یک ستاره شبیه خورشید می چرخد، اهدا می شود. حدود 400 هزار سال بعد از مهبانگ، کیهان شفاف شد و پرتوهای نور توانستند در فضا به حرکت درآیند. حتی امروز این پرتوهای باستانی باقیمانده از مهبانگ در اطراف ما هستند. جیمز پیبلز با استفاده از ابزارها و محاسبات نظری توانست این ردپاهای باقیمانده از دوران نوزادی جهان را تفسیر و فرآیندهای فیزیکی جدیدی را کشف کند.

چارچوب نظری که که جیمز پیبلز در طول دو دهه از میانه دهه 1960 به بعد ایجاد کرد، اساس درک جدید از تاریخ کیهان از زمان مهبانگ تا زمان حاضر است. کار پیبلز به کشف این موضوع انجامید که فقط پنج درصد از ماده و انرژی موجود در کیهان برای ما شناخته شده است و 95 درصد بقیه از ماده تاریک و انرژی تاریک ناشناخته تشکیل می شود.

مدل مهبانگ نخستین لحظات عمر جهان را در تقریبا 14 میلیارد سال، هنگامی که جهان داغ و متراکم بود، توصیف می کنند. از آن به بعد جهان به طور مداوم در حال انبساط بوده است و بزرگتر و سردتر شده است.

میکل مایور و دیدیه کوئلوز نیز در اکتبر 1995 کشف نخستین سیاره خارج از منظومه شمسی یا سیاره خارجی را گفتند که در کهکشان راه شیری ما به دور یک ستاره شبیه به خورشید می چرخد. این دانشمندان در رصدخانه هوت - پروونس در جنوب فرانسه با استفاده از وسائلی که مخصوصا ساخته شده برای این منظور توانستند سیاره 51 پگاسی بی را مشاهده کنند که یک کره گازی است که شبیه سیاره مشتری، بزرگترین سیاره منظومه شمسی است.

این کشف به انقلابی در ستاره شناسی انجامید و پس از آن بیش از 4000 سیاره خارجی در کهکشان راه شیری شناخته شدند.

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 24 آبان 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: parisro.ir شناسه مطلب: 559

به "جایزه نوبل فیزیک 2019 به کیهان شناسان رسید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "جایزه نوبل فیزیک 2019 به کیهان شناسان رسید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید