حجم 11 میلیارد دلاری اقتصاد دانش بنیان در ایران، سهم 25 درصدی IT

به گزارش مجله سفرنامه پاریس، به گزارش خبرنگاران، ستار هاشمی در نشست همکاری های مشترک ایران و ترکیه در حوزه ICT که صبح امروز با حضور عمر فاتیح سایان معاون وزیر حمل و نقل و زیرساخت ترکیه در مرکز همکاری های بین المللی و مطالعات راهبردی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات برگزار گردید، به حرکت ایران به سمت اقتصاد دیجیتال اشاره نمود و گفت: در سال های اخیر شاهد رشد چشمگیر ایران در بخش فناوری و نوآوری بودیم و رتبه جهانی ایران در فراوری علم از صندلی 34 به 16 ارتقا یافته و در سطح منطقه نیز رتبه برتر هستیم.

حجم 11 میلیارد دلاری اقتصاد دانش بنیان در ایران، سهم 25 درصدی IT

وی با اشاره به ارتقای صندلی ایران در شاخص جهانی نوآوری در 5 سال گذشته، گفت: در فناوری اطلاعات نیز از رتبه 75 در دو سال گذشته به 61 رسیده ایم. هم اکنون در ایران بیش از 87 درصد مردم به اینترنت پرسرعت دسترسی دارند و تمام شهرهای کشور دارای پوشش 3G و 4G هستند و بیش از 80 درصد روستاهای بالای 20 خانوار نیز از شبکه پهن باند استفاده می نمایند.

هاشمی با بیان اینکه یکی از پلتفرم های تجارت الکترونیک در سطح خاورمیانه در ایران فعالیت می نماید که 90 درصد سهم خرده فروشی را در اختیار دارد، به افزایش نقش استارت آپ ها و شرکت های نوپا در اقتصاد کشور اشاره نمود و گفت: ظهور استارت آپ ها و شرکت های خلاق نوآور فرصت خوبی را برای همکاری های بین المللی در بسیاری از حوزه های مختلف از جمله فناوری اطلاعات و ارتباطات فراهم نموده است.

به گفته معاون وزیر ارتباطات، حجم اقتصاد دانش بنیان ایران بالغ بر 11 میلیارد دلار است که این رقم به واسطه فعالیت بیش از 4 هزار و 500 شرکت دانش بنیان که بیش از 25 درصد آنها در حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات فعالیت می نمایند، محقق شده است.

وی با اشاره به اینکه 10 درصد صادرات نفتی و غیرنفتی ایران مربوط به محصولات مبتنی بر فناوری است، توضیح داد: ایران بعد از چین و امارات بالاترین حجم تجارت را با ترکیه دارد و این کشور یکی از شرکای مهم تجاری ایران است و انتظار می رود دو کشور در حوزه تجارت فناوری نیز اقدامات اساسی انجام دهند. در این راستا همکاری مشترک در استفاده از ظرفیت صلح آمیز فضایی در حوزه سنجشی و مخابراتی، هم افزایی و استفاده از تجارب پیروز دو کشور در حوزه دولت الکترونیک و تجارت الکترونیک، همکاری درباره امنیت سایبری و یاری به ایجاد زیرساخت های امن برای اقتصاد دیجیتال و نیز فعال سازی ظرفیت های زیرساختی مانند اتصال به IXP و مراکز داده، بخشی از محورهای مورد تبادل نظری کمیسیون های مشترک دو طرف است.

معاون فناوری و نوآوری وزیر ارتباطات، تعامل دو کشور در مدیریت پایش و رگولاتوری فرکانس، یاری به شکل گیری شتاب دهنده تخصصی بین المللی ترکیه در حوزه فاوا و ایجاد تعامل بین کسب و کارهای فعال حوزه های دانشی و تکنولوژی های تحول آفرین مانند 5G، IOT، هوش مصنوعی و بلاک چین، را از دیگر موضوعات مورد بحث در این نشست دو روزه اظهار داشت.

در همین حال عمر فاتیح سایان معاون وزیر حمل و نقل و زیرساخت ترکیه نیز در این ملاقات گفت: با توجه به رشد ICT امیدواریم طرفین بتوانند در این حوزه با اعتماد همکاری های خوبی داشته باشند.

وی با اشاره به اینکه از سال 2015 نسل 4 تلفن همراه را در ترکیه راه اندازی نموده اند، اضافه نمود: هم اکنون 130 شرکت در زمینه ارتباطات و اطلاع رسانی در ترکیه فعالیت می نمایند و هدف ما رسیدن به 5G است.

فاتیح سایان با اشاره به اینکه هم اکنون 81 میلیون نفر در ترکیه دارای موبایل هستند، گفت: 61 میلیون نفر نیز از اینترنت استفاده می نمایند.

وی اضافه نمود: توسعه در این حوزه به تنهایی میسر نمی گردد و با همکاری ها و بازارهای دوطرفه و به صورت مداوم و اهداف مشترک می توانیم پیروز شویم.

معاون وزیر حمل و نقل و زیرساخت ترکیه، استفاده امن و امنیت سایبری را یکی از محورهای مورد تبادل نظر در این نشست دوروزه اظهار داشت و گفت: اینترنت نعمت های بسیار و در کنار آن خطراتی نیز دارد که باید امنیت سایبری به عنوان یک موضوع مهم مورد توجه قرار گیرد.

وی همکاری در توسعه شبکه فیبر نوری را یکی دیگر از محورهای تبادل نظری دوجانبه اظهار داشت و اضافه نمود: در تجارت الکترونیک و پست نیز زمینه های همکاری برای دو طرف وجود دارد.

فاتیح سایان با اشاره به استفاده از دولت الکترونیک در کشور ترکیه، توضیح داد: با اجرای برنامه درگاه یگانه و برنامه بدون کاغذ از سال 2018 خدمات دولت الکترونیک در زمینه های پاسپورت، شناسنامه، کارت ملی و گواهی نامه و همچنین ثبت نامه مدارس به وسیله دولت الکترونیک انجام می گردد.

وی اتصال ایران، ترکیه و پاکستان را به وسیله کابل بسیار با اهمیت اظهار داشت و اضافه نمود: می توانیم در این زمینه نیز همکاری مشترک داشته باشیم و با یک برنامه ریزی و هدف تعیین، همکاری خوبی بین دو کشور در زمینه ICT ایجاد گردد.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 24 بهمن 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: parisro.ir شناسه مطلب: 764

به "حجم 11 میلیارد دلاری اقتصاد دانش بنیان در ایران، سهم 25 درصدی IT" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "حجم 11 میلیارد دلاری اقتصاد دانش بنیان در ایران، سهم 25 درصدی IT"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید