حسگر که غذای فاسد را شناسایی می نماید

به گزارش مجله سفرنامه پاریس، پژوهشگران آمریکایی، نوعی حسگر از جنس گرافین ابداع نموده اند که می تواند غذاهای فاسد را شناسایی کند.

حسگر که غذای فاسد را شناسایی می نماید

پژوهشگران دانشگاه ایالتی آیووا(Iowa State University)، حسگرهای جدیدی را که با روش چاپ سه بعدی ابداع نموده اند، در ماهی تن فرو بردند و سپس به آنالیز داده های آنها پرداختند.

پژوهشگران، این حسگرها را با یاری چاپگر سه بعدی روی یک لایه پلیمری انعطاف پذیر چاپ کردند و توانایی آنها را برای شناسایی هیستامین مورد آنالیز قرار دادند که نوعی آلرژن و شاخص برای شناسایی ماهی و گوشت فاسد است.

پژوهشگران در ساخت حسگرهای خود، از گرافین استفاده کردند که به خاطر استحکام، قابلیت رسانایی، انعطاف پذیری و زیست سازگاری، مورد توجه است. استفاده از گرافین در ساخت حسگرهای تشخیص غذای فاسد، یک روش کم هزینه است که امکان ابداع الکترودهایی با وضوح بالا را برای استفاده در حسگرهای الکتروشیمیایی فراهم می نماید. این حسگرها می توانند مولکول های کوچکی مانند مولکول های هیستامین را تشخیص دهند.

جاناتان کلاوسن(Jonathan Claussen)، استادیار مهندسی مکانیک دانشگاه ایالتی آیووا و سرپرست این پژوهش گفت: وضوح بالا موضوع مهمی است. هر چقدر که وضوح الکترودها بیشتر باشد، حساسیت زیست حسگرها نیز بیشتر است.

این پژوهش، با حمایت بنیاد ملی علوم آمریکا(NSF)، وزارت کشاورزی آمریکا(USDA)، آزمایشگاه تحقیقات نیروی هوایی آمریکا(AFRL) و موسسه ملی فناوری و استانداردهای آمریکا(NIST) اجرا شده است.

کارمن گومز(Carmen Gomes)، استادیار مهندسی مکانیک دانشگاه ایالتی آیووا و از پژوهشگران این پروژه گفت: هیستامین، انتقال الکترون را متوقف می نماید و میزان مقاومت الکتریکی را افزایش می دهد. حسگر می تواند این تغییر در مقاومت را آنالیز و ثبت کند.

وی اضافه نمود: حسگر هیستامین فقط برای ماهی نیست. باکتری های غذا، هیستامین فراوری می نمایند؛ در نتیجه هیستامین می تواند یک شاخص خوب برای تشخیص عمر فروشگاهی یا عمر انباری غذا باشد.

پژوهشگران باور دارند که این مفهوم می تواند برای شناسایی مولکول های دیگر نیز کاربرد داشته باشد. در مقاله این پژوهش آمده است: این فرایند تشخیص به غیر از مورد هیستامین که در این پژوهش آمده است، می تواند برای کاربردهای دیگری از جمله شناسایی سموم محیطی، پاتوژن های غذا و آنالیز سلامت پوشاک نیز مورد استفاده قرار بگیرد. برای نمونه، شاید بتوان از این حسگرها برای شناسایی باکتری سالمونلا، سرطان و بیماری های حیوانی مانند آنفلوانزای پرندگان نیز استفاده کرد.

یکی از ویژگی های مثبت حسگرها این است که هزینه بالایی ندارند و می توان آنها را به صورت انبوه فراوری کرد.

گومز ادامه داد: همه حسگرهای غذا باید ارزان قیمت باشند زیرا کاربران قصد دارند نمونه های غذایی بسیاری را آزمایش نمایند و نمی توانند هزینه قابل توجهی را به این کار اختصاص دهند.

کلاوسن و گومز، پژوهشگران یک استارتاپ موسوم به نانواسپای(NanoSpy) هستند که به دانشگاه ایالتی آیووا وابسته است. این استارتاپ، زیست حسگرهایی را برای آنالیز مواد غذایی به فروش می رساند. به گفته کلاوسن و گومز، نانواسپای در حال طی کردن فرایند دریافت مجوز برای این حسگر جدید است.

این پژوهش، در مجله 2D Materials به چاپ رسید.،ایسنا