خطر جدی وسواس در دوران کرونا و پساکرونا

به گزارش مجله سفرنامه پاریس، سلامت خبرنگاران: تداوم وسواس پساکرونا را باید درمان کرد.

خطر جدی وسواس در دوران کرونا و پساکرونا

دوران کرونا موجب وسواس در بسیاری از افراد می شود.

به گزارش خبرنگاران، عضو انجمن علمی روان پزشکان ایران معتقد است، آموزش روش صحیح مقابله با کرونا به مردم جامعه در دوران شیوع این بیماری می تواند از ابتلای احتمالی به وسواس چه در زمان حال و چه در دوره پساکرونا پیشگیری کند.

فربد فدایی اضافه نمود: بعضی افراد زمینه بیماری های روانی و اختلالات اضطرابی وسواس دارند و این عارضه در اثر فشار روانی از جمله اضطراب و نگرانی تشدید می شود.

بهداشت بیش از حد در دوران کرونا به وسواس ختم می شود

وی ادامه داد: بعلاوه تکرار مداوم اصول و ضوابط بهداشتی که با شیوع بیماری همه گیر کرونا در این دوران رخ داد، می تواند به شست وشوی افراطی، بیش از اندازه و وسواس تبدیل شود، اما این مساله با گذار از واقعه و بازگشت به شرایط متعارف رفع خواهد شد.

این متخصص اعصاب و روان گفت: عدم آگاهی از روش صحیح ضدعفونی و مراقبت در برابر کرونا در این دوران هم می تواند سبب احتیاط بیش از اندازه شده و بنابراین شیوه نامه های بهداشتی مقابله با کرونا باید به طور مکرر و صحیح برای شهروندان ارسال شود. این امر احتمال ابتلا به اختلالات اضطرابی وسواس را کاهش می دهد.

ضرورت اطلاعات دقیق در باره آمار کرونا

فدایی توضیح داد: در حقیقت اضطراب و تنش در شرایط تردید، عدم آگاهی و اطمینان بروز می نماید. بر این اساس ارائه اطلاعات دقیق و جامع در باره اندازه ابتلا به کرونا، مرگ ومیر و دلایل احتمالی به شهروندان اضطراب عمومی را کاهش می دهد. در مقابل اطلاعات ضد ونقیض و غیردقیق هم با واکنش نگرانی و استرس نشان داده خواهد شد.

وی بعلاوه در پاسخ به پرسشی مبنی بر احتمال بروز موجی از اختلالات اضطرابی وسواس در دوران پساکرونا گفت: مردم پس از گذار از این بحران برای یک بازه زمانی مشخص احتیاط بیشتری به منظور پیشگیری از بیماری های عفونی خواهند داشت، اما این احتیاط به تدریج با گذشت زمان رفع می شود.

عضو انجمن علمی روان پزشکان ایران اضافه نمود: در زمینه بیماری های انفرادی هم به علت ترس از بازگشت بیماری این احتیاط ادامه داشته و پس از گذشت مدت زمان 3 تا 4 ماه به شرایط عادی بازمی شود.

تداوم وسواس در دوران پساکرونا؛ مستلزم مراجعه به روانپزشک

فدایی توضیح داد: پس از پایان همه گیری اما تداوم این وسواس، ضدعفونی، شست وشوی بیش از اندازه و بعلاوه اضطراب شدید به مفهوم تشدید زمینه اختلالات اضطرابی قبل از کرونا بوده و مستلزم مراجعه به روانپزشک و روانشناس برای معالجه و درمان است.

به گزارش ایرنا، اختلال وسواس فکری - عملی یا اختلال وسواسی-جبری یک اختلال روانی است که در آن فرد افکار خاصی را به طور مکرر تجربه می نماید و یا احتیاج به انجام مکرر اعمال خاصی را احساس می نماید تا حدی که باعث پریشانی یا اختلال در عملکرد عمومی فرد می شود.

بر اساس اعلام وزارت بهداشت، از ابتدای شیوع ویروس کرونا در کشور(اسفند 98) تا کنون 127 هزار و 439 نفر از هموطنان جان خود را از دست داده اند.

منبع: رکنا
انتشار: 12 دی 1400 بروزرسانی: 12 دی 1400 گردآورنده: parisro.ir شناسه مطلب: 2031

به "خطر جدی وسواس در دوران کرونا و پساکرونا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خطر جدی وسواس در دوران کرونا و پساکرونا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید