ریسک بالای تپش قلب در بیماران کلیوی

به گزارش مجله سفرنامه پاریس، به گزارش خبرنگاران، بیماری مزمن کلیه می تواند خطر فیبریلاسیون دهلیزی، ضربان نامنظم قلب که می تواند منجر به سکته یا نارسایی قلبی گردد، را در بیمار دو برابر کند.

ریسک بالای تپش قلب در بیماران کلیوی

دکتر نیشا بانسل، سرپرست تیم تحقیق از دانشگاه واشنگتن، در این باره می گوید: با کاهش عملکرد کلیه، ریسک فیبریلاسیون دهلیزی افزایش می یابد.

وی در ادامه می افزاید: هر چقدر عملکرد کلیه بدتر باشد، ریسک ابتلا به فیبریلاسیون دهلیزی بیشتر خواهد بود. حتی تغییرات اندک در عملکرد کلیه هم رابطه مستقیمی با فیبریلاسیون دهلیزی دارد.

این مطالعه شامل آنالیز داده های سه مطالعه جداگانه با حدود 17 هزار بیمار بود که بین 8.5 سال و 12.5 سال تحت نظر بودند. هیچ یک از شرکت کنندگان در ابتدای مطالعه دچار فیبریلاسیون دهلیزی نبودند. در ابتدای مطالعه از شرکت کنندگان آزمایش خون یا ادرار بعمل آمد تا عملکرد کلیه هایشان تعیین گردد.

محققان دریافتند افراد دارای عملکرد بد کلیه در آغاز مطالعه، تا سرانجام مطالعه بیشتر دچار فیبریلاسیون دهلیزی شدند. افرادی که آزمایش خون شان بد بود دو برابر بیشتر در معرض ابتلا به ضربان نامنظم قلب قرار داشتند درحالیکه افراد دارای عملکرد بد کلیه بواسطه تشخیص به وسیله آزمایش ادرار 76 درصد بیشتر در معرض مشکل تپش نامنظم قلب بودند.

در آزمایش خون نحوه عملکرد کلیه ها براساس دفع موادسمی از جریان خون آنالیز شد و در آزمایش ادرار عملکرد کلیه ها از لحاظ تصفیه یک پروتئین خاص ارزیابی شد.

تاکنون توضیحی در مورد رابطه بین عملکرد کلیه و فیبریلاسیون دهلیزی ارائه نشده است اما برخی توضیحات احتمالی وجود دارد.

به گفته بانسل، عملکرد ضعیف کلیه می تواند میزان شماری از مواد مغذی خون برای حفظ عملکرد مناسب قلب نظیر پتاسیم، ویتامین D، کلسیم و فسفر را تغییر دهد.

همچنین از آنجائیکه کلیه ها با دفع مایع اضافی بدن به وسیله ادرار مسئول حفظ حجم ثابت خون در بدن هستند، در صورت اختلال در عملکرد کلیه ها، حجم خون افزایش می یابد و در نتیجه به قلب فشار زیادی آمده که می تواند منجر به تپش نامنظم قلب گردد.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 30 فروردین 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: parisro.ir شناسه مطلب: 140

به "ریسک بالای تپش قلب در بیماران کلیوی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ریسک بالای تپش قلب در بیماران کلیوی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید