ساخت گوش سه بعدی با استفاده از فناوری نو

به گزارش مجله سفرنامه پاریس، محققان پیروز شدند با استفاده از فناوری تازه یک گوش سه بعدی بسازند؛ این فناوری می تواند در آینده برای سایر اعضای بدن هم استفاده گردد.

ساخت گوش سه بعدی با استفاده از فناوری نو

به گزارش خبرنگار حوزه فناوری گروه علمی پزشکی خبرنگاران، به نقل از یورو نیوز، مایا دو ساله به علت ناهنجاری مادرزادی به نام میکروتیا تنها با یک گوش متولد شده است و در حال حاضر با استفاده از یک سربند از جمجمه به اسم هادی استخوان، می تواند صداها را بشنود.

دانشگاه صنعتی کوئینزلند در استرالیا به یاری فناوری های نو چاپگرهای سه بعدی، گوش مصنوعی را فراوری نموده است که قمیت آن کمتر از یک عینک بوده به گونه ای که تهیه این گوش های سه بعدی برای هر کودک هزینه زیادی ندارد و در نتیجه این دختره دوساله می تواند به زودی از گوش مصنوعی استفاده کند.

این فناوری امیدوارنماینده بسیار مقرون به صرفه تر از محلول های مصنوعی رایج است که در صورت موفقیت، مخترعان آن امیدوارند که در نهایت از آن برای چاپ سایر اعضای بدن استفاده نمایند. این در حالی است که در گذشته از این فناوری برای ساخت و طراحی پروتز گوش سه بعدی استفاده نشده است.

میاوودروف، استادیار دانشگاه صنعتی کوئینزلند معتقد است: توانایی چاپ سه بعدی پروتز گوش برای مردم کمتر از یک عینک هزینه خواهد داشت. این گوش های سه بعدی از سیلیکون پزشکی ساخته شده و به صورت مغناطیسی یا با چسب جراحی متصل می گردد.

این فناوری دو کاربرد دارد که در مرحله اول می توان از آن در کوتاه مدت برای پوشاندن نواقص مادرزادی و زیبایی استفاده کرد. اما محققان در تلاشند تا با تلفیق دو روش مهندسی زیستی و چاپگرهای سه بعدی با ایجاد یک بیوراکتور ویژه، از سلول های خود بیماری برای رشد گوش سه بعدی استفاده نمایند، زیرا با این روش پس از چند هفته رشد، می توان آن را همراه با ساختار بیونیک سفارشی کاشت.

محققان معتقدند که گوش های چاپ سه بعدی می تواند در عرض دو سال در دسترس باشد. اگرچه این پروژه هنوز در مراحل ابتدایی است، والدین مایا امیدوارند که این پروژه بتواند زندگی دختر آن ها را عمیقا تغییر دهد.

بیشتر بخوانید:

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 30 مهر 1400 بروزرسانی: 30 مهر 1400 گردآورنده: parisro.ir شناسه مطلب: 1951

به "ساخت گوش سه بعدی با استفاده از فناوری نو" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ساخت گوش سه بعدی با استفاده از فناوری نو"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید