طرز تهیه آلبالو پلو مجلسی با مرغ و گوشت قلقلی؛ آموزش با تصاویر

به گزارش مجله سفرنامه پاریس، همواره شنیدن این موضوع که قراره از یه میوه توی غذای اصلی استفاده کنیم ممکنه در برخورد اول حس خوبی بهمون منتقل نکنه. درباره میوه های دیگه الان صحبتی نمیکنیم ولی آلبالو پلو واقعا فرق داره! شاید باورتون نشه بعد از همون یک باری که من این غذا رو امتحان کردم به قدری از مزه نوش خوشم اومد که به فهرست غذاهای ثابت توی ماه مون اضافه شد و الان حداقل ماهی یک بار این غذا مهمون خونه ماست. آلبالو پلو هم با فیله مرغ درست میشه هم با گوشت قلقلی چرخ نموده. آلبالو پلو چون رنگ خیلی خوشگلی داره، میکس کردنش کنار پیازداغ یا خلال بادوم و پسته و حتی پلو زعفرونی میتونه یه غذای فوق العاده لوکس و شیک و مهمون پسند رو به شما بده. این بار میخوایم طرز تهیه آلبالو پلو با مرغ و همین طور گوشت قلقلی رو بهتون یاد بدیم. این غذا به طور کلی زمان زیادی میبره ولی با این رسپی نو می تونید خیلی سریع تر درستش کنید.

طرز تهیه آلبالو پلو مجلسی با مرغ و گوشت قلقلی؛ آموزش با تصاویر

در خبرنگاران بلاگ با طرز تهیه آلبالو پلو همراه شوید.

مواد لازم جهت تهیه آلبالوپلو برای 4 نفر:
برنج یک و نیم پیمانه (از یک ساعت قبل خیس شده)
آلبالو بی هستهصد گرم (سلیقه ایی هست می تونید کمتر یا بیشتر بهره ببرید)
فیله مرغ مکعبی خرد شدهصد و پنجاه گرم (می تونید بیشتر یا کمترش هم کنید یا از گوشت بهره ببرید)
پیازیک عدد میانه
سیرسه حبه
زعفران دم نمودهدو قاشق غذاخوری
فلفل قرمز، دارچین، نمک، پاپریکا، آبلیمو، آبغوره، زردچوبهبه مقدار دلخواه
روغن، خلال پسته یا بادام به مقدار دلخواه
شکر2 قاشق غذاخوری

طرز تهیه آلبالو پلو:

1- برنج ها رو همراه با یک قاشق غذاخوری نمک و دو قاشق غذاخوری روغن و سه پیمانه آب توی قابلمه مسی بریزید و حرارتش رو روی میانه بزارید. بهش زمان بدید تا آبش کامل تبخیر شه. اجازه میدهیم برنج کاملا دم بکشه. بهتره از برنج کته ای بهره ببرید. چون با آبکش کردن برنج تمام خاصیتی که در آب برنج جمع شده موقع آبکشی از بین میره.

طرز تهیه همه انواع برنج را اینجا ببینید.

2- مرغ ها رو میتونید در هر ابعادی که دوست دارید خرد کنید. من مرغ ها رو به صورت مکعبی تقسیم کردم.

3- کف تابه رو کمی با روغن چرب می کنیم و مرغ ها رو توش میزاریم و در تابه رو چند دقیقه میبندیم تا مرغ ها کمی تغییر رنگ بدن. بعدش زردچوبه، دارچین، پاپریکا، فلفل قرمز و ادویه رو به فیله ها اضافه می کنیم و تَفت میدیم تا تمام فیله ها طعم دار بشن.

4- درب تابه رو میذاریم و با همون حرارت کَم، زمان میدیم تا مرغ ها آب بندازن.

5- حالا حبه های سیر خورد شدمونو روی فیله ها می ریزیم و باز سر تابه رو می ذاریم تا یه کم بوی سیر در بیاد. یه فنجون آب جوش به اضافه سه تا برگ بو میانه رو به مرغ هامون اضافه می کنیم و می ذاریم بیست دقیقه تا نیم ساعت بپزن تا آب مرغ کاملا تبخیر شه. وقتی آب فیله های مرغ تبخیر شد برگ بو ها رو برمی داریم و می ریم سراغ طعم دار کردنشون.

بیشتر بخوانید: طرز تهیه هویج پلو با مرغ

6- توی این مرحله من یه مقدار زعفرون اضافه کردم که می تونید این کارو هم انجام ندید چون با توجه با موادی که مرغ پختیم خیلی طعم و بوی خوبی دارن فیله هامون.

7- می تونیم تا مرغ ها می پزن بریم سراغ آلبالوهای از قبل هسته گرفته شدمون، توی تابه می ریزیمشون و یک قاشق روغن اضافه میکنیم، حرارت رو کم کم می کنیم.

8- دو قاشق شکر رو اضافه می کنیم و کم کم به هم می زنیم. توی این مرحله هم باید حوصله به خرج بدید و صبر کنید تا آلبالو ها خودشون رنگ باز کنن و یه مقدار آب بندازن. من یه مقدار از برنج رو توی آب آلبالوها ریختم تا برای تزیین برنج صورتی داشته باشم.

به دلخواه تزینن غذا رو آغاز می کنیم. من چندتا عکس براتون به اشتراک می زارم امیدوارم که خوشتون اومده باشه. (نکته: اگر شما وقت دارید یا از طعم پیاز داغ کنار این غذا لذت می برید، می تونید پیاز رو خلال کنید و سرخ کنید تا طلایی بشه و برای تزیین ازش بهره ببرید.)

بخوانید: کلم پلو شیرازی خوشمزه و مجلسی

اینم آلبالو پلوی ما. چون کمتر کسی این غذا رو درست می کنه و طعمش بسیار ناشناختس، می تونید یکی از خاص ترین و خوشمزه ترین غذاهارو به مهمونا معرفی کنید.

نکات مهم در تهیه آلبالو پلو با فیله مرغ:

  • در تهیه آلبالو پلو مجلسی می توانید از خلال پسته و بادام هم در غذایتان بهره ببرید. برای این کار خلال ها را از قبل در آب خیس کنید و در هنگام ریختن برنج در قابلمه، خلال ها را همراه با گوشت های قلقلی و آلبالو در لابه لای برنج بریزید.
  • دقت داشته باشید که هنگام اضافه کردن شربت آلبالو برنج، مقدار زیادی شربت اضافه نکنید چون برنج له می گردد. حداکثر مقدار نصف لیوان کافی است.
  • اگر طعم شیرینی برنج را دوست ندارید می توانید مقدار شکر اضافه شده به آلبالو را کم کنید و آلبالو پلویی با طعم ملس داشته باشید.
  • در پخت آلبالو پلو حرارت حتما باید خیلی کم باشد چون شیره آلبالو به ته قابلمه می رسد و در صورت زیاد بودن شعله، بوی سوختگی شربت آلبالو به برنج می رسد و عطر ناخوشایندی ایجاد می نماید. اگر از شعله پخش کن بهره ببرید بهتر است.
  • اگر آلبالوها و شکر را در ظرف مسی حرارت دهید، رنگ آلبالو ها حفظ می گردد و غذا ظاهر زیباتری خواهد داشت.
  • می توانید آلبالو را در فصل تابستان فریز کنید و در مواقع دیگر از سال این غذای خوشمزه را تهیه کنید.
  • طرز تهیه گفته شده در بالا برای تعداد 4 نفر است. در صورت اضافه یا کم شدن افراد مقادیر مواد را کم یا زیاد کنید.

طرز تهیه آلبالو پلو با گوشت قلقلی

آلبالو پلو یکی از پلوهای سنتی و مجلسی ایرانی است، این پلو بسیار پرطرفداره به علت که نسبت به بقیه غذاهای مجلسی آماده کردن آن راحتتر است، در این مقاله می خواهیم به شما طرز تهیه آلبالو پلو خوشمزه و راحت را آموزش دهیم.

مواد لازم برای تهیه آلبالو پلو با گوشت قلقلی:
گوشت چرخنموده 300 گرم
آلبالو 300 گرم
برنج3 پیمانه
پیاز 2 عدد
زردچوبه به مقدار لازم
نمک به مقدار لازم
فلفل سیاه به مقدار لازم
زعفران دم نموده به مقدار لازم
دارچینبه مقدار لازم
کرهبه مقدار لازم
شکر 2 قاشق غذاخوری
  1. ابتدا در یک ظرف مناسب 3 پیمانه برنج می ریزیم به همراب آب و نمک و اجازه می دهیم تا خیس بخورد. در یک ظرف مناسب دیگر 300 گرم گوشت چرخنموده می ریزیم و به آن 1 عدد پیاز کوچک رنده شده و نمک، فلفل سیاه، زردچوبه به مقدار لازم به گوشت اضافه می کنیم و موادمان را به خوبی ورز می دهیم و سپس بعد ورز دادن به گوشت دو قاشق مرباخوری زعفران دم نموده اضافه و دوباره ورز می دهیم و دوباره به گوشت خود نصف قاشق مرباخوری دارچین اضافه و ورز می دهیم.
  2. سپس بعد از ورز دادن گوشت، گوشت ما آماده است و در یک ظرف مناسب گوشت را به مقدار های دلخواه قل قلی می کنیم و سپس به مدت 20 دقیقه در یخچال اجازه می دهیم که استراحت نمایند.
  3. در یک ماهیتابه مناسب 300 گرم آلبالو و کره به مقدار لازم(20 گرم) می ریزیم و روی حرارت ملایم قرار می دهیم و به آن 2 قاشق غذاخوری شکر اضافه و به خوبی مخلوط کنید و سپس 10تا 15 دقیقه زمان احتیاج است تا آلبالوها در در آب آلبالویی که از خود پس داده اند پخته شوند.

    بیشتر بخوانید: طرز تهیه مربا آلبالو خوش آب و رنگ

  4. در یک ظرف مناسب صافی قرار می 0دهیم و آلبالویی که پخته شده را از صافی رد می کنیم تا آب ان گرفته گردد.
  5. یک ماهیتابه مناسب همراه روغن، روی حرارت قرار می دهیم زمانی که روغن گرم شد ، گوشت قل قلی آماده شده را تفت می دهیم.
  6. در یک ماهیتابه مناسب 1 عدد پیاز میانه رنده شده را می ریزیم و تفت می دهیم و سپس بعد از طلایی شدن پیاز به آن گوشت قل قلی آماده شده، آلبالو آماده شده، 2 قاشق غذاخوری آب آلبالو و 2 قاشق مرباخوری زعفران دم نموده اضافه و به خوبی مواد را مخلوط می کنیم.
  7. در یک قابلمه آب جوش می ریزیم و روی حرارت قرار می دهیم و به آن برنج خیس خرده را اضافه می کنیم و 10 دقیقه اجازه می دهیم که برنج ما آماده گردد و قل بخورد (زمان پخت تقریبی است و بستگی به نوع برنج شما دارد) و بعد از آماده شدن برنج را آبکشی می کنیم.
  8. در یک قابلمه مناسب درب دار روغن ریخته و به دلخواه نان یا سیب زمینی به کف قابلمه برای تهدیگ اضافه کنید، سپس یک لایه برنج می ریزیم و بعد لایه بعدی به آن مواد (گوشت، پیاز، آلبالو) را اضافه می کنیم و همینجور چند طبقه به ترتیب لایه مواد اضافه می کنیم و در لایه آخر مواد به آن آب آلبالو اضافه می کنیم تا طعم طبیعی آلبالو به خورد برنج برود و درب قابلمه را قرار می دهیم تا غذای ما پخته گردد.
  9. بعد از گذشت 45 دقیقه آلبالو پلو ما پخته شده و آماده سرو است که می توانید کنار آن یک سالاد هم آماده کنید و از طعم بینظیر آلبالو پلو لذت ببرید، امیدوارم از این آموزش استفاده لازم را برده باشد.

نکات آلبالو پلو با گوشت قلقلی:

  • در زمان اضافه کردن پیاز به گوشت حتما آن را با رنده ریز رنده کنید و سپس آب آن را بگرید و به گوش خود اضافه کنید، گرفتن آب پیاز باعث میگردد که بافت گوشت ما شل نگردد.
  • گوشت را تا زمانی ورز دهید که دیگر گوشت به دست شما و ظرف نچسبد.
  • اضافه کردن دارچین کاملا سلیقه ای و بستگی به ذائقه شما دارد اما گرمی دارچین باعث می گردد که سردی آلبالو گرفته گردد و طعم مناسبی را به گوشت می دهد.
  • در اینجا مواد آلبالو پلو را برای 3 پیمانه برنج آموزش داده می گردد.
  • شکر در آلبالو کاملا سلیقه ای و بستگی به طعم آلبالو شما دارد، آلبالوی مصرفی اگر ملس باشد و بخواهید غذای شما طعم متعادل داشته باشد 2 قاشق شکر کافیست.
  • علت اضافه کردن نموده به آلبالو این است که باعث میگردد طعم بهتری بگیرد و آلبالوها براق تر بشوند.
  • زمانی که البالو را از صافی رد میکنیم اصلا آنها را فشار ندهید که آب آنها کاملا گرفته گردد.

    برای داشتن برنج خوب حتما قبل پخت 1 ساعت در آب خیس کنید و به برای هر یک پیمانه برنج یک قاشق مرباخوری نمک به برنج اضافه کنید.

  • در زمان آبکشی برنج احتیاج نیست خیلی پخته گردد چون بعد در زمان دم کشی برنج شما حالت خمیری میگردد.
  • برای ته دیگ خوب حتما روغن به مقدار لازم بریزید و اجازه بدهید که داغ گردد برای زیبا شدن ته دیگ میتوانید 3 قاشق مرباخوری زعفران دمنموده به روغن خود اضافه کنید.

جهت مشاهده سایر دستوراهای آشپزی میتوانید به مجله آشپزی خبرنگاران مراجعه کنید.

منبع: اُکالا
انتشار: 26 آذر 1400 بروزرسانی: 26 آذر 1400 گردآورنده: parisro.ir شناسه مطلب: 2014

به "طرز تهیه آلبالو پلو مجلسی با مرغ و گوشت قلقلی؛ آموزش با تصاویر" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "طرز تهیه آلبالو پلو مجلسی با مرغ و گوشت قلقلی؛ آموزش با تصاویر"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید