طرز تهیه پولکی اصفهان

به گزارش مجله سفرنامه پاریس، خبرنگاران | سرویس آشپزی - پولکی نوعی آب نبات شبیه پول کوچک یا سکه است که با آب و شکر درست می گردد. یکی از مزایای این محصول نسبت به قند، شیرینی کمتر آن است، بنابراین برای تضمین سلامت جسمی گزینه مناسب تری خواهد بود. امروزه پولکی اصفهان در طعم های متنوعی درست می گردد و همین موضوع باعث شده مورد توجه سلایق مختلف قرار گیرد. پولکی زنجبیلی، زعفرانی، نارگیلی، لیمویی، نعنایی و … انواع پولکی اصفهان هستند که در هر یک از نوعی طعم دهنده مخصوص استفاده می گردد.

طرز تهیه پولکی اصفهان

میزان کالری و ارزش غذایی

چای را می توانید به جای قند با پولکی صرف کنید. پولکی دارای کلسترول، چربی اشباع و سدیم بسیار کمی بوده و شیرینی آن نسبت به قند کمتر است، ولی طعم مطلوب آن ممکن است باعث تشویق شما به استفاده بیشتر آن گردد. در هر حال 100 گرم پولکی 313 کالری دارد و ارزش غذایی آن در جدول زیر ارائه شده است:

ارزش غذایی 100 گرم پولکی
چربی کل1.7 گرم
کلسترول0 گرم
کربوهیدرات75.7 گرم
سدیم2 میلی گرم
قند74.7 گرم
پروتئین0.6 گرم

طرز تهیه پولکی اصفهان

مواد لازم
شکر1+1/3 پیمانه
آب1/2 پیمانه
سرکه سفید8-9 قاشق غذاخوری
زعفران ساییده1/4 قاشق چایخوری
کنجد1 قاشق غذاخوری

دستور تهیه:

  • 1/4 قاشق چایخوری زعفران سائیده را در 3-2 قاشق غذاخوری آب جوش ریخته و دم بگذارید.
  • آب را در یک شیرجوش دسته دار ریخته و روی حرارت قرار دهید تا به جوش آید، سپس شکر، سرکه و زعفران دم نموده را به آن اضافه کنید و اجازه دهید روی حرارت ملایم، شکر در آب حل گردد. حین حرارت دادن، به هیچ وجه مخلوط آب و شکر را با قاشق هم نزنید، بلکه دسته شیرجوش را گرفته و به صورت دورانی بچرخانید تا شکر در آب حل گردد.
  • اجازه دهید مخلوط آب و شکر 20-15 دقیقه بجوشد تا قوام آید، سپس کنجد را به آن اضافه کنید و ظرف را بچرخانید تا کنجد در آن پخش گردد.
  • اجازه دهید مواد 5 دقیقه دیگر بجوشند تا به رنگ کاراملی درآیند.
  • مقداری آب یخ، کنار دست خود قرار دهید و کمی از مایه پولکی را در آن بریزید، سپس با دندان تست کنید. اگر مایه پولکی ترد و شنماینده بود، آماده است و باید از روی حرارت برداشته گردد، ولی اگر به دندان بچسبد باید حرارت بیشتری ببیند تا آماده گردد.
  • کف یک سینی را با فویل بپوشانید و پس از آماده شدن مایه پولکی، آن را به صورت داغ و با قاشق، به صورت سکه های کوچک روی فویل بریزید.
  • اگر مایه پولکی به غلظت مناسب رسیده باشد، هنگام ریختن روی فویل پخش نمی گردد؛ اگر مایه روی فویل روان شد، دوباره روی حرارت قرار دهید تا غلیظتر گردد.
  • پس از اینکه پولکی ها کاملا سرد شدند، آن ها را از روی فویل جدا نموده و در ظرف دربسته نگهداری کنید.

نکات مهم و اصولی در تهیه پولکی اصفهان

  • مراقب باشید مایه پولکی بیش از حد حرارت نبیند، حرارت زیاد باعث ایجاد طعم سوختگی و تلخ در پولکی می گردد.
  • سرکه مورد استفاده برای تهیه پولکی باید سرکه سفید باشد.
  • اگر پولکی به اندازه کافی حرارت نبیند، ترد و شنماینده نمی گردد.
  • اجازه دهید پولکی کاملا سرد گردد، سپس از روی فویل جدا نموده و در ظرف دردار قرار دهید. اگر پولکی ها کاملا سرد نشده باشند پس از قرار دریافت در ظرف، به هم می چسبند.
  • افزودن سرکه به آب و شکر لازم است و مانع شکرک زدن پولکی می گردد.
  • میزان کنجد را بسته به ذائقه خود می توانید کم و زیاد کنید.

پولکی اصفهان یکی از فراورده های جانبی فراوری نبات است که از شیره به جا مانده از نبات درست می گردد. برای تهیه پولکی اصفهان، شیره نبات با سرکه مخلوط شده و در دمای بالای 160 درجه سانتی گراد جوشانده می گردد. سپس بر روی سینی های بزرگی ریخته شده و طعم دهنده های مختلفی، چون عسل، نارگیل، لیمو عمانی و زنجبیل به آن افزوده می گردد. در مرحله بعد مواد را آنقدر ورز می دهند تا مانند خمیر گردد و قبل از سرد شدن خمیر، آن را در زیر غلطک مخصوص پولکی پرس می نمایند تا به شکل دایره یا بیضی درآید. درست کردن پولکی اصفهان در خانه، به همین سادگی است. اگر شما نیز این پولکی را در خانه تهیه می کنید، لطفا تجربیات خود را با دیگر مخاطبان خبرنگاران در قسمت ارسال نظر به اشتراک بگذارید.

منبع: setare.com
انتشار: 22 اردیبهشت 1400 بروزرسانی: 22 اردیبهشت 1400 گردآورنده: parisro.ir شناسه مطلب: 1722

به "طرز تهیه پولکی اصفهان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "طرز تهیه پولکی اصفهان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید