فروش خودرو با قرعه کشی به آرامش بازار یاری نمی کند

به گزارش سفر به فرانسه، یک کارشناس صنعت خودرو گفت: فروش خودرو به شیوه قرعه کشی تصمیمی نیست که بتوان از آن دفاع کرد زیرا نه تنها مسئله ای را حل نکرد، بلکه موجب افزایش تقاضا نیز شده است.

فروش خودرو با قرعه کشی به آرامش بازار یاری نمی کند

به گزارش گروه اقتصادی سفر به فرانسه، میلاد بیگی در مورد نقش شورای رقابت در نابسامانی های بازار خودرو گفت: قیمت گذاری شورای رقابت در این سال ها با هزینه تمام شده خودروساز فاصله زیادی پیدا نموده است و همین امر هم موجب شده تا شکاف بین قیمت کارخانه ای خودرو و بازار زیاده شده و تقاضای سرمایه ای بازار خودرو افزایش یابد.

وی اضافه نمود: قیمت گذاری شورای رقابت به گونه ای است که هزینه های اقتصادی خودروساز را در نظر نمی گیرد در حالی که هزینه های اقتصادی از هزینه های واقعی بنگاه محسوب می گردد.

این کارشناس صنعت خودرو با اشاره به عملکرد اشتباه شورای رقابت بعد از شوک ارزی سال 97 خاطر نشان کرد: همزمان با افزایش قیمت دلار در سال 97 شورای رقابت قیمت خودرو را در خرداد و دی 97 بالا برد اما بعد از آن دیگر قیمت خودرو تا فروردین 99 تغییر نکرد در حالی که در این بازه زمانی هزینه های فراوری و به طور خاص هزینه مواد اولیه افزایش یافته بود.

* سرکوب کردن قیمت خودرو به ضرر مصرف نماینده است

بیگی تاکید نمود: بعضی فکر می نمایند که اگر قیمت خودرو پایین نگه داشته گردد به نفع مصرف نماینده است اما این موضوع درست نیست زیرا سرکوب کردن قیمت خودرو در میان مدت و بلند مدت به ضرر مصرف نماینده تمام خواهد شد.

وی اضافه نمود: اگر نحوه قیمت گذاری خودرو در شورای رقابت تغییر نکند هم تقاضای سرمایه ای بیشتر می گردد و هم فراوری کاهش می یابد که این امر موجب خواهد شد که دوباره این اختلاف قیمت تشدید گردد و عملا افرادی که احتیاج واقعی به خودرو دارند، نتوانند خودرو را با قیمت مناسب از کارخانه تحویل بگیرند و مجبور باشند خودرو را با قیمت بالا از بازار خریداری نمایند.

مدیر گروه صنعت اندیشکده سیاستگذاری امیرکبیر اضافه نمود: بر این اساس شورای رقابت باید به گونه ای قیمت گذاری کند که هم فراوری نماینده سود منطقی ببرد و هم مصرف نماینده بتواند با کمترین قیمت، خودروی مناسب خود را خریداری کند.

*بورس خودرو موجب منطقی شدن قیمت خودرو می گردد

بیگی با اشاره به مزیت های ورود خودرو به بورس گفت: وقتی بازار خودرو کم عمق است و عرضه نماینده و تقاضا نماینده خودرو به صورت شفاف در کنار یک دیگر نیستند، نمایشگاه داران و سایت ها به راحتی می توانند به صورت کاذب قیمت ها را بالا ببرند در حالی که اگر خودرو در بورس به فروش برسد این مشکل برطرف می گردد.

وی ادامه داد: بورس خودرو می تواند به بازار خودرو عمق ببخشد و از قیمت گذاری خودرو در حاشیه بازار جلوگیری کند که این موضوع به نفع مشتری و مصرف نماینده تمام خواهد شد.

این کارشناس خودرو خاطر نشان کرد: شفافیت بازار بورس موجب می گردد که قیمت گذاری خودرو به صورت منطقی تر و معقول تر صورت گرفته و قیمت خودرو به نقطه تعادل واقعی بازار نزدیک تر باشد.

*فروش خودرو به شیوه قرعه کشی قابل دفاع نیست

بیگی با انتقاد از فروش خودرو به شیوه قرعه کشی گفت: فروش خودرو به شیوه قرعه کشی تصمیمی نیست که بتوان از آن دفاع کرد زیرا نه تنها مسئله ای را حل ننموده بلکه موجب افزایش تقاضا نیز شده است.

وی اضافه نمود: شکاف قیمت بین کارخانه و بازار خودرو و انتخاب شیوه قرعه کشی موجب شد تا بعضی از افراد برای کسب درآمد و بدون هیچ هزینه ای در این قرعه کشی ها ثبت نام نمایند در حالی که آن افراد هیچ احتیاج واقعی به خودرو هم نداشتند.

مدیر گروه صنعت اندیشکده سیاستگذاری امیرکبیر با اشاره به بالا بودن تقاضای سرمایه ای بازار خودرو، خاطر نشان کرد: کاهش تعداد ثبت نام نمایندگان در قرعه کشی اخیر هم نه به دلیل کاهش تقاضا بلکه به دلیل محدودیت هایی است که در برای ثبت نام در نظر گرفته شده است و تقاضا همچنان در بازار آزاد بالاست.

بیگی گفت: بر این اساس باید انتخاب کرد که پول و درآمد حاصل از فروش خودرو به فراوری نماینده برسد تا از آن برای افزایش تیراژ خودرو استفاده کند یا با قرعه کشی به جیب افراد خاصی واریز گردد.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 5 آبان 1399 بروزرسانی: 5 آبان 1399 گردآورنده: parisro.ir شناسه مطلب: 1330

به "فروش خودرو با قرعه کشی به آرامش بازار یاری نمی کند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "فروش خودرو با قرعه کشی به آرامش بازار یاری نمی کند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید