مجموعه شتاب دهنده های تخصصی سلول های بنیادی افتتاح شد

به گزارش مجله سفرنامه پاریس، مجموعه شتاب دهنده های تخصصی سلول های بنیادی و پزشکی بازساختی دانشگاه علوم پزشکی تهران صبح امروز، 20 بهمن ماه با حصور معاون علمی و فناوری افتتاح شد.

مجموعه شتاب دهنده های تخصصی سلول های بنیادی افتتاح شد

به گزارش گروه فناوری خبرنگاران، سورنا ستاری، معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری به همراه عباسعلی کریمی رئیس دانشگاه علوم پزشکی تهران امروز دوشنبه 20 بهمن 99 به منظور افتتاح مجموعه شتاب دهنده های تخصصی سلول های بنیادی و پزشکی بازساختی و همچنین رونمایی از چندین محصول فراوریی شرکت های دانش بنیان مستقر در مرکز جامع سلول های بنیادی و پزشکی بازساختی از آزمایشگاه جامع دانشگاه علوم پزشکی تهران بازدید کرد.

کیت شده تشخیص آنتی بادی های خنثی نماینده کرونا

در این مراسم از کیت های جدید تشخیص و شناسایی آنتی بادی خنثی نماینده کرونا رونمایی شده است. آنتی بادی های خنثی نماینده عامل کلیدی در ایجاد ایمنی در برابر ویروس کرونا است. کیت تشخیصی آنتی بادی های خنثی نماینده ابزاری قدرتمند در جهت شناسایی کمی و کیفی این آنتی بادی ها است.

این کیت به عنوان سومین کیت تأیید شده تشخیص آنتی بادی های خنثی نماینده در جهان برای مقابله با کرونا معرفی شده است و متخصصان و اساتید دانشگاه علوم پزشکی تهران، مستقر در مرکز جامع سلول های بنیادی و پزشکی بازساختی، با حمایت معاونت فناوری ریاست جمهوری، اقدام به فراوری کیت های شناسایی آنتی بادی خنثی نماینده COVID-19 بر پایه روش الایزا نموده اند.

این کیت با ارزیابی تشکیل آنتی بادی های خنثی نماینده، افراد واکسینه شده به وسیله ابتلای قبلی را شناسایی خواهد نمود. این امر موجب توانمند سازی نظام سلامت در ارزیابی افراد واجد شرایط واکسیناسیون، آنالیز اثربخشی واکسیناسیون، بهینه سازی پلاسما درمانی بهبود یافتگان و همچنین بازگشت افراد مصون به چرخه کار می گردد.

بر اساس تجارب و نتایج آزمایشگاهی بسیار مطلوب، و همچنین متون علمی منتشر شده در مجلات معتبر، استفاده از این کیت، احتیاجمندی کشور به خرید واکسن را حداقل تا 60 درصد کاهش و جهت کنترل بیماری کرونا را به شکل بسیار مطلوبی بهبود می بخشد.

کیت فراوری شده در این مرکز دارای اختصاصی 100 درصد و حساسیت بیش از 92 درصد بوده و قابلیت غربالگری کل جامعه با هزینه مقرون به صرفه و همچنین وابستگی حداقلی به جهش های نوظهور ویروس کرونا را دارا است.

در حال حاضر این کیت به فراوری انبوه رسیده و بعضی از تاییدیه های اداره کل تجهیزات پزشکی را دریافت نموده و در حال ارزیابی نهایی برای ورود به بازار است. تیم تحقیقاتی مستقر در مرکز جامع تحقیقات سلول های بنیادی همچنان در حال بهبود روش های ارزیابی آنتی بادی های نوترالیزان ویروس SARS-Cov-2 بوده و عمده تمرکز خود را بر کاهش زمان آزمایش به کمتر از 20 دقیقه معطوف نموده است.

تهیه اگزوزوم های ترشح شده از سلول های بنیادی با اثر درمانی

همچنین از دیگر محصولاتی که در این مرکز رونمایی شده است می توان به اگزوزوم GMP گرید تجاری برای مقاصد درمانی اشاره نمود.

اگزوزوم ها، وزیکول های خارج سلولی نانومتری هستند که یک غشای دولایه چربی دارند و گیرنده ها و لیگاند های مختلفی روی غشای آن ها بیان می گردد و حاوی پروتئین ها و فاکتور های رشد ضد التهابی مختلفی هستند.

اگزوزوم های ترشح شده از سلول های بنیادی مزانشیمی اقتباس شده از بند ناف انسان است و اثر درمانی آن جلوگیری از سندرم دیسترس تنفسی حاد، آسیب حاد قلبی، عفونت ثانویه منجر به سپسیس عمومی و نارسایی سیستم های مختلف بدن در بیماران کرونایی است.

پچ های ترمیم زخم هم با پوشش های سرشار از فاکتور های رشد

در این مراسم از پچ های ترمیم زخم هم با پوشش های سرشار از فاکتور های رشد و فاکتور های زیستی فعال رونمایی شد. این پچ ها باعث آزادسازی فاکتور های رشد آنژیوژنیک و سایتوکاین هایی می شوند که توانایی کاهش التهاب در زخم های مزمن را دارند، این خواص با فناوری نانو ارتقا یافته است تا ماتریکس مناسبی به منظور مهاجرت و تکثیر کراتینوسیت ها و فیبروبلاست ها فراهم شده و باعث تسریع ترمیم و کاهش اسکار و بازسازی و ترمیم بافت های پوششی آسیب دیده گردد.

این پوشش به دلیل شباهت ساختاری زیاد به بافت پوست طبیعی می تواند به عنوان جایگزین موقت پوست برای بهبود انواع مختلفی از زخم ها مانند سوختگی های گسترده، ترمیم زخم های ترمیم ناپذیر مانند زخم پای دیابتی و زخم بستر و زخم های مزمن که بدن در حالت عادی توان ترمیم آن ها را ندارد و احتیاج به دخالت پزشکی پیدا می نمایند و در صورت عدم دخالت پزشکی خطر مرگ و یا قطع عضو بیمار را تهدید می نماید، جراحی های اورولوژی (ترمیم نواقص ادراری تناسلی)، جراحی های گوش، حلق و بینی (ترمیم پرده تمپان) و اعمال جراحی چشم پزشکی بکار گرفته شوند.

محلول های ایرانی مورد استفاده در درمان ناباروری

محلول های مورد استفاده در درمان ناباروری نیز از دیگر محصولات دانش بنیان است که امروز رونمایی شد و به این ترتیب ایران در میان 6 کشور سازنده، وسایل و مواد مصرفی مورد احتیاج مراکز درمان ناباروری، همچون کیت های تشخیصی، محیط های کشت، محیط های رشد و محیط های ذوب و انجماد اسپرم، تخمک و جنین قرار گرفته است.

وسایل و مواد مصرفی مورد استفاده در مراکز درمان ناباروری اکثراً وارداتی بوده و بیش از 50 درصد هزینه های درمان را شامل می گردد.

ایران به واسطه این فراوریات دانش بنیان توانسته است با بومی سازی دانش فراوری این مواد علاوه بر قطع وابستگی به خارج و صرفه جویی ارزی، امکان صادرات آن به کشور های منطقه و همسایگان ایران و ارزآوری بالای آن را فراهم آورد.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 24 اسفند 1399 بروزرسانی: 24 اسفند 1399 گردآورنده: parisro.ir شناسه مطلب: 1611

به "مجموعه شتاب دهنده های تخصصی سلول های بنیادی افتتاح شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مجموعه شتاب دهنده های تخصصی سلول های بنیادی افتتاح شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید