مرگ با کربن مونوکسید ممنوع! ، تهران در آینده نزدیک شاهد خودرو های برقی خواهد بود

به گزارش مجله سفرنامه پاریس، برای مرور مهمترین اخبار فناوری طی یک هفته گذشته در حوزه معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و تکنولوژی های روز با ما همراه باشید.

مرگ با کربن مونوکسید ممنوع! ، تهران در آینده نزدیک شاهد خودرو های برقی خواهد بود

به گزارش خبرنگار فناوری خبرنگاران، حوزه معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در این هفته با اخبار متنوع و فراوانی روبه رو بود که خلاصه ای از آن ها را می توانید در ادامه مرور کنید.

اولین فراخوان مسابقه ملی خلق ایده های زیست فناوری دانش آموزی منتشر شد

زیست فناوری یکی از بستر های علمی با ظرفیت رشد و توسعه بالا در جهان است. این حوزه تخصصی در ایران هم طی چند سال اخیر، فرایند رو به رشدی را طی کرده است. با همین رویکرد، قرار است بزرگترین مسابقه ملی خلق ایده های زیست فناوری در بین دانش آموزان برگزار شود. مخاطب این مسابقه ملی همه دانش آموزان مقاطع متوسطه اول و دوم سراسر کشور هستند که می توانند تا پایان بهمن ماه در این مسابقه ثبت نام کنند.

این رقابت در سه مرحله آزمون علمی مجازی، رقابت ایده های زیست فناورانه و کمپ تابستانه تجاری سازی ایده های برتر در سال تحصیلی 99- 98 برگزار می شود.

کابل میزبان دانش بنیان های توانمند ایرانی خواهد بود

ایجاد بازار برای محصولات دانش بنیان با کیفیت ایرانی یکی از حلقه های اصلی زیست بوم فناوری و نوآوری در کشور است. مرکز تعاملات بین المللی علم و فناوری معاونت علمی قرار است در راستای حمایت از این محصولات و توسعه اقتصاد دانش بنیان، شرکت های توانمند دانش بنیان، خلاق و فناور را برای حضور در هشتمین نمایشگاه اختصاصی ایران در کابل حمایت کند. در این نمایشگاه که 29 بهمن ماه تا 2 اسفندماه سال جاری برپا می شود، شرکت های ایرانی توانمندی ها، محصولات و خدمات خود را به نمایش خواهند گذاشت.

مدرسه زمستانه مالکیت فکری برگزار می شود

مدرسه زمستانه مالکیت فکری توسط کانون پتنت معاونت علمی و انستیتو پاستور ایران به مدت 3 روز برگزار می شود. آموزش حوزه مالکیت فکری و به طور خاص پتنت هدف برگزاری این رویداد است که 3 تا 5 اسفندماه سال جاری در محل انستیتو پاستور ایران برگزار می شود. همچنین آشنایی مخاطبان با مالکیت فکری با تأکید بر ثبت اختراع، آشنایی با مفاهیم ثبت اختراع برای کسانی که با این حوزه به صورت عملی دست وپنجه نرم می کنند نیز در این مدرسه دنبال می شود.

امکان خرید اقساطی محصولات دانش بنیان فراهم شد

برخی خریداران ممکن است تمایل به خرید محصول دانش بنیان ایرانی داشته باشند، اما با مشکل نقدینگی روبرو باشند. بر این اساس، امکانی فراهم شده است تا خریداران حقیقی یا حقوقی بتواند به صورت اقساطی محصول دانش بنیان مورد نظر را خریدار کند. با حمایت معاونت علمی و تایید مرکز شرکت های دانش بنیان این معاونت، هر خریدار می تواند تا سقف 80 درصد قیمت محصول، کالای دانش بنیان را به صورت اقساطی خریداری کند.

تهران در آینده نزدیک شاهد خودرو های برقی خواهد بود

منوچهر منطقی دبیر ستاد توسعه فناوری های فضایی و حمل و نقل پیشرفته معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در همایش ملی خودرو های هوشمند، اظهار کرد: یکی از ویژگی های خودرو های خودران و هوشمند این است که ترافیک، تلفات جاده ای و آلودگی هوا کاهش خواهد یافت.

منطقی با اشاره به اینکه برای ساخت خودرو های برقی نیاز به زیرساخت های مناسب داریم؛ گفت: خوشبختانه در حال حاضر تعدادی از شرکت های دانش بنیان در این عرصه فعال هستند و شرکت های بزرگ صنعتی تولید کننده خودرو نیز برای تحقق این موضوع استقبال می کنند.

دبیر ستاد توسعه فناوری های فضایی و حمل و نقل پیشرفته معاونت علمی گفت: استفاده و بهره برداری از خودرو های برقی در آینده نزدیک اتفاق خواهد افتاد و به زودی شاهد استفاده از این خودرو ها در تهران هستیم.

حمل و نقل کشور به سامانه تردد شمار ایران ساخت مجهز می شود

سامانه ترددشماری برای مدیریت بهتر راه ها استفاده می شود. این سیستم، پله زیرین حمل و نقل هوشمند محسوب می شود، زیرا نهاد های دولتی و غیردولتی، با داشتن آمار ها و گزارش های مربوط به تردد شمار، می توانند از سایر روش ها برای هوشمند سازی سامانه های ترابری استفاده کنند.

این سامانه اطلاعاتی مانند تعداد خودرو های عبوری، میانگین، بیشترین و کمترین سرعت وسایل نقلیه، فواصل میان خودرو ها و در حالت های خاص دسته بندی وسایل نقلیه به کلاس های مختلف را به کاربر ارائه می دهد. حالا در کشور یک شرکت دانش بنیان توانسته با به کار گیری دانش و فناوری بومی به تولید این محصول برسد و ایران را از ورود این تجهیز بی نیاز کند.

ثبت بین المللی اختراع در کشور فرایند صعودی داشته است

درخواست برای ثبت بین المللی اختراع در کانون پتنت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در سال 98 افزایش یافت. اتفاقی که جایگاه کشور در این حوزه را بهبود می دهد. تعداد درخواست های ثبت شده در سامانه کانون در 10 ماهه نخست سال جاری نشان می دهد که نسبت به سال گذشته این درخواست ها افزایش یافته است.

تا کنون 86 اختراع در دفاتر ثبت اختراع خارجی با حمایت کانون ثبت شده است. گسترش مباحث مالکیت فکری توسعه و حرکت شتابان در حوزه نوآوری را به همراه دارد.

مرگ با کربن مونوکسید ممنوع!

عباسعلی خدادادی، مدیرعامل یک شرکت دانش بنیان ایرانی، درباره دستگاه نانوسورد ساخته شده در این شرکت گفت: دستگاه نانوسورد یکی از پرکاربردترین دستگاه ها در مشخص مشخصات مواد نانو ساختار از جمله نانو ذرات فلزی، اکسید فلزی، سولفیدی، نانو لوله ها، نانو الیاف، نانو جاذب ها است. مزیت به کارگیری این تکنیک ها این است که از نظر تجربی در مقایسه با سایر روش های اسپکتروسکوپی (طیف سنجی) ساده تر و ارزان تر هستند.

وی گفت: حسگر CO برای هشدار انتشار گاز کشنده بی­ بو و رنگ CO و جلوگیری از مرگ خاموش در اماکن مسکونی، اداری، تجاری و حسگر های گاز شهری برای هشدار نشت گاز شهری و جلوگیری از آتش­ سوزی به کار می رود.

بررسی طرح های فناورانه با حضور سرمایه گذاران 11 کشور بررسی می شود

دومین نشست سرمایه گذاری فناوری با حضور سرمایه گذاران ارشد بیش از 11 کشور جهان برگزار شد. در این گردهمایی که با مشارکت کشور های گروه D8 برگزار شد، طرح های فناورانه، با حضور سرمایه گذاران مورد بررسی قرار می گیرد.

گروه هشت کشور اسلامی در حال توسعه (D8) گروهی اقتصادی متشکل از هشت کشور: ایران، ترکیه، پاکستان، بنگلادش، اندونزی، مالزی، مصر و نیجریه است.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 5 فروردین 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: parisro.ir شناسه مطلب: 939

به "مرگ با کربن مونوکسید ممنوع! ، تهران در آینده نزدیک شاهد خودرو های برقی خواهد بود" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مرگ با کربن مونوکسید ممنوع! ، تهران در آینده نزدیک شاهد خودرو های برقی خواهد بود"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید