موزه ای که شیخ بهایی آن را طراحی کرد

به گزارش مجله سفرنامه پاریس، موزه ها نقش مؤثری در نگهداری مناسب از تاریخ دارند، اما خودشان نیز در برخی مواقع جزئی از تاریخ می شوند و یادگاری از یک یا چند شخص مهم به حساب می آیند. یکی از این موزه های تاریخی در شهر اردبیل قرار گرفته است.

موزه ای که شیخ بهایی آن را طراحی کرد

این موزه یکی از زیباترین تالار های دوران شاه عباس صفوی است و به دست شیخ بهایی طراحی شده است. شیخ بهایی، حکیم، فقیه، عارف، منجم، ریاضیدان، شاعر، ادیب، مورخ و دانشمند قرن دهم و یازدهم است.

موزه ای که شیخ بهایی طراحی کرد و در بخش شرقی مجموعه شیخ صفی الدین اردبیلی قرار گرفته، با نام موزه چینی خانه شناخته می شود. این موزه تالاری متشکل از چهار شاه نشین و طاق نما هایی بسیار زیبا است.

موزه چینی خانه 12566 محفظه دارد که چینی های اهدایی امپراطور چین به شاه عباس در آن ها قرار گرفته بود. این چینی ها به مناسبت احیای جاده ابریشم به شاه عباس هدیه شده بودند. چینی هایی که از طرف دولت ایران به کشور چین سفارش شده بودند نیز در موزه چینی خانه نگهداری می شدند.

همه چینی های موزه چینی خانه پس از رسیدن به ایران به دست هنرمندان حکاک اصفهان به مهر بنده شاه ولایت عباس ممهور شده و به اردبیل فرستاده می شدند.

براساس آنچه تاریخ نگاران روایت کرده اند، بعد از امضای عهدنامه ترکمنچای بیش از 800 عدد از ظروف چینی نگهداری شده در موزه چینی خانه به همراه حدود 4 هزار جلد کتاب دست نویس غارت شدند و هم اکنون تعدادی از آن ها در موزه آرمیتاژ نگهداری می شوند.

منبع: گردشبان
انتشار: 25 اردیبهشت 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: parisro.ir شناسه مطلب: 1029

به "موزه ای که شیخ بهایی آن را طراحی کرد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "موزه ای که شیخ بهایی آن را طراحی کرد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید