هشدار ترکیه به اروپا: قدرت ترکیه را محک نزنید

به گزارش مجله سفرنامه پاریس، وزیر دفاع ترکیه با اشاره تهدیدات اروپا علیه فعالیت های حفاری این کشور در سواحل قبرس، هشدار داد که هیچ کس نباید قدرت و قوای ترکیه را محک بزند.

هشدار ترکیه به اروپا: قدرت ترکیه را محک نزنید

برای رزرو قطار اروپا با بهترین ها مشورت کنید و مناسبترین برنامه سفر را انتخاب کنید.

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران، خلوصی آکار وزیر دفاع ترکیه امروز (یکشنبه) هشدار داد که هیچ کس نباید قدرت آنکارا را محک بزند.

روزنامه ینی شفق گزارش کرد، وزیر دفاع ترکیه با اشاره به تهدیدات اروپا در قضیه قبرس هشدار داد: ترکیه برای دفاع از حقوق خود و قبرس ترک نشین مصمم است.

خلوصی آکار و فرماندهان نظامی ترکیه سوار بر ناوچه ای که کشتی حفاری یاووز را در شرق مدیترانه همراهی می کرد در جریان فعالیت های ترکیه در شرق مدیترانه و دریای اژه قرار گرفتند.

وی ادامه داد: ما چشمان خود را بر اقدامات اجرا شده در قبرس، شرق مدیترانه و اژه نمی بندیم. ما به هیچ وجه اجازه نمی دهیم در مورد این موضوع تصمیمی علیه حقوق ما اتخاذ گردد.

وزیر دفاع ترکیه سپس توضیح داد که آنکارا بیکار نمی نشیند و شاهد آن باشد که قبرس یونانی نشین، به اکتشاف منابع طبیعی و فعالیت های حفاری بپردازد.

آکار روز گذشته (شنبه) به همراه یاسر گولر رئیس ستاد کل و رؤسای نیروی زمینی، هوایی و دریایی ترکیه برای بازدید از نظامیان ترکیه و همچنین انجام یکسری مذاکرات با مقامات قبرس ترک نشین وارد قبرس شمالی شد.

ترکیه به طور مداوم به اقدامات یکجانبه حفاری دولت قبرس یونانی نشین در شرق مدیترانه اعتراض دارد و تأکید می نماید که قبرس شمالی نیز حق استفاده از منابع این منطقه را دارا است.

از بهار سال جاری، آنکارا دو کشتی حفاری تحت عناوین فاتح و یاووز به شرق مدیترانه اعزام نموده است و بر حق ترکیه و قبرس شمالی برای استفاده از منابع این منطقه تأکید می نماید.

پیش از این کشتی ترکیه ای تحت عنوان بارباروس خیرالدین پاشا که در سال 2013 از نروژ خریداری شده است، از سال 2017 عملیات اکتشافی را در مدیترانه انجام می داده است.

قبرس آتن و یونان مخالف اینگونه اقدامات ترکیه است و تهدید نموده است که خدمه کشتی های ترکیه را بازداشت می نماید و از سران اتحادیه اروپا درخواست نموده اند تا در انتقاد از ترکیه به این کشور بپیوندند.

در سال 1974، به دنبال کودتایی با هدف الحاق قبرس به یونان، آنکارا بعنوان یک نیروی محافظ وارد عمل شد و در سال 1983، قبرس شمالی بنیانگذاری شد.

با گذشت چندین دهه از آن موقع، کوشش هایی برای حل نزاع قبرس صورت گرفت که همگی به شکست ختم شد و در جدیدترین مورد، نشستی در سال 2017 با حضور کشورهای ترکیه، یونان و انگلیس در سوئیس برگزار گردید که بدون نتیجه به سرانجام رسید.

ق

منبع: خبرگزاری فارس
انتشار: 13 شهریور 1398 بروزرسانی: 19 مهر 1399 گردآورنده: parisro.ir شناسه مطلب: 332

به "هشدار ترکیه به اروپا: قدرت ترکیه را محک نزنید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "هشدار ترکیه به اروپا: قدرت ترکیه را محک نزنید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید