شرایط منابع آبی لرستان نگران کننده است، میراث داران خوبی برای آب نبودیم

به گزارش مجله سفرنامه پاریس، خبرنگاران/لرستان مدیرعامل شرکت آب منطقه ای لرستان گفت: شرایط منابع آبی استان نگران کننده است.

شرایط منابع آبی لرستان نگران کننده است، میراث داران خوبی برای آب نبودیم

داریوش حسن نژاد در پنجمین جلسه مشترک شورای حفاظت از منابع آب و کارگروه سازگاری باکم آبی لرستان، اظهار کرد: در صورت بی توجهی به بحران خشکسالی و فرونشست زمین و اتلاف منابع آب زیرزمینی، تا چند سال آینده تعطیلی مطلق کشاورزی را در استان را شاهد خواهیم بود.

وی ادامه داد: شرایط منابع آبی استان نگران کننده است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای لرستان مطرح نمود: میانه سطح آب زیرزمینی محدوده های بیلان استان در بهمن سال 1400 نسبت به بهمن سال 1399 حدود دو متر افت داشته که معادل حجمی حدود 158 میلیون مترمکعب بوده که نسبت به سال گذشته حدود 120 درصد کاهش داشته است.

حسن نژاد گفت: از این حجم افت، حدود 68 میلیون متر مکعب مربوط به حوضه کرخه و 90 میلیون متر مکعب مربوط به حوضه کارون بزرگ است.

میراث داران خوبی برای آب نبودیم

وی با بیان اینکه اتخاذ تصمیمات نادرست در خصوص تخصیص آب و عدم قیمت گذاری نامناسب آب و عدم توانایی کشاوزان در بهینه سازی آبیاری نشان از بحران اساسی آب می دهد و با توجه به کاهش ریزش باران در استان، برترین راه برای هدر رفت آب صرفه جویی در بخش خانگی و کشاورزی است، یادآور شد: میانه اختلاف تراز سطح آب های زیرزمینی، بهمن ماه نسبت به دی سال 1400 حدود 20 سانتی متر کاهش یافته است و دبی چشمه های انتخابی استان در بهمن ماه 1400 نسبت به سال گذشته حدود 21 درصد و نسبت به بلندمدت حدود 46 درصد کاهش را نشان می دهد که این آمار حاکی از آن است که ما میراث داران خوبی برای آب نبودیم.

مدیرعامل آب منطقه ای لرستان با تاکید به اینکه مدیریت منابع آب وظیفه شرکت آب منطقه ای به تنهایی نیست، گفت : باید همکاری و هماهنگی همه دستگاه های عضو شورای حفاظت منابع آب در برخورد با متخلفین و حفظ و مدیریت منابع ارزشمند آب موجود در دستور کار قرار گیرد تا در آینده فجایع زیادتری را شاهد نباشیم.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 13 اردیبهشت 1401 بروزرسانی: 13 اردیبهشت 1401 گردآورنده: parisro.ir شناسه مطلب: 2149

به "شرایط منابع آبی لرستان نگران کننده است، میراث داران خوبی برای آب نبودیم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "شرایط منابع آبی لرستان نگران کننده است، میراث داران خوبی برای آب نبودیم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید